Gå til innhold
Arkivverket

Morten Pedersen Byholt


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Morten Pedersen Byholt

 

Denne personen er ikke nevnt i Gjerstad bygdebok, bind 9 som bruker. Og i kildene finner jeg ham i 1664, 1666, 1670 og 1701.

 

Født ca. 1634 (30 år i 1664, 32 år i 1666 og 66 år i 1701)

 

Han møter sammen med Harald Haraldsen Vestøl på skiftet etter Bent Olsen Mæsel 18. juli 1702, på vegne av enka Inge Jørgensdatter (Brokeland)

 

På skiftet etter Jens Ulfsen Store Huggeto 27. mars 1701, møter Morten Pedersen Byholt på vegne av enka Anne Andersdatter (Datter til Ander Toresen Fone og Ranney Knutsdatter). Det sies at han er gift med enkens fadersøster, altså med ei N. N. Toresdatter Fone.

 

 

En sønn Peder Mortensen er 18 år og hjemme i 1701.

 

Han bruker 1 hud og eier 1 hud i 1670 i Byholt og i 1701 eier og bruker han 1 hud 9 kalvskinn i Byholt.

 

Er det noen der ute som har disse blant sine forfedre eller som vet noe mer om dem. Jeg tror de kan være mine forfedre.

 

Mvh. Torbjørn.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye å bidra med her, Torbjørn - men litt støtte til tilknytningen til Fone: Den 12/12-1701 ble det utstedt skjøte på at Morten hadde solgt 1,5 kalveskinn i Fone til Nils Olsen Fone. Salgsummen var 11 riksdaler.

 

Kan Mortens kone være identisk med Asborg Toresdatter, som også var gift med Aanon Kittelsen Egeland ?

 

Ingeborg Toresdatter var gift med Hans Mortensen Byholt.

 

Det er store aldersforskjeller på barna til Tore Knudsen Fone. Jeg har han gift med en Gundersdatter, men var han gift 2 ganger ?

 

Sønnen Anders Toresen har du notert gift med Rannei Knudsdatter. Mener å ha sett Rannei Andersdatter et sted, men det kan være meg som har notert feil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg spørre. Hvor finnes beviset for at Ingeborg Toresdatter er gift med Hans Mortensen. Hun kalles Byholt bår hun begraves i 1720, men alderen hennes tilsier at hun er født ca. 1637, og Hans Mortensens fødselsår er ca. 1610.

 

Kan det ha seg sånn at Ingeborg Toresdatter istedenfor er kona til Morten Pedersen Byholt, som skal være født ca. 1634.

 

Hans Mortensen står i 1672-1674 med 1/2 hud i Byholt og eier samtidig på sin kvinnes vegne brukelig pant i 1/2 geiteskinn i Åsland som må være Åsland under Holte i Gjerstad. (1/2 geiteskinn er vel 1 1/2 kalveskinn).

 

Hans Mortensen har en sønn Mikkel. I Rosstjenesten 1644-1647 nevnes at en Mikkel Byholt eier 1 hud i gården. Aner ikke hvem dette er. En svigerfar?

 

 

TSK

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg spørre. Hvor finnes beviset for at Ingeborg Toresdatter er gift med Hans Mortensen. Hun kalles Byholt bår hun begraves i 1720, men alderen hennes tilsier at hun er født ca. 1637, og Hans Mortensens fødselsår er ca. 1610.

 

Kan det ha seg sånn at Ingeborg Toresdatter istedenfor er kona til Morten Pedersen Byholt, som skal være født ca. 1634.

 

Hans Mortensen står i 1672-1674 med 1/2 hud i Byholt og eier samtidig på sin kvinnes vegne brukelig pant i 1/2 geiteskinn i Åsland som må være Åsland under Holte i Gjerstad. (1/2 geiteskinn er vel 1 1/2 kalveskinn).

 

Hans Mortensen har en sønn Mikkel. I Rosstjenesten 1644-1647 nevnes at en Mikkel Byholt eier 1 hud i gården. Aner ikke hvem dette er. En svigerfar?

 

 

TSK

Jeg har ingen dokumentasjon på at Ingeborg var gift med Hans Mortensen, men det er vel heller ingenting til støtte for at hun var gift med Morten Pedersen. Fødselsårene er de samme som jeg har notert, men der er store aldersforskjeller blant de barna som antas å ha Tore Knudsen Fone som far, og hans hustru (hustruer) er heller ikke behørig dokumentert så vidt jeg vet ? Mikkel Byholt er ny for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet at Morten Pedersen var gift med ei søster av Anders Toresen Fone, så der har vi et holdepunkt for min teori om Ingeborg Toresdatter Byholt, som sansynligjør muligheten for at dette er Morten Pedersens kone i alle fall.

 

Tore Knutsen Fone er gift med Karen Gundersdatter sies det i Nedens sorenskriveri før 1824, Tingbok 15, side 365-368. Og hun må være datter av Gunder Leiulsen Mo.

 

Barna er:

 

1. Gunnar Toresen Fone. Gift med Sigrid Stensdatter.

 

2. Ingeborg Toresdatter Fone. Gift med (tror jeg) Morten Pedersen Byholt.

 

3. Lars Toresen Mo. Gift med Ragnhild Bjørnsdatter Ausland.

 

4. Asbor Toresdatter. Gift med Ånon Kittilsen Eikeland.

 

5. Knut Toresen Fone. Gift med Anne Knutsdatter Moland på Vegårshei

 

6. Anders Toresen Fone. Gift med Rannei Knutsdatter

 

7. Gro Toresdatter. Gift med Anders Nilsen Mo. Nevnes i Tingbok 25, side 418b

 

8. Kirsten Toresdatter. Nevnes Post Mortum 1727. Trolig ikke gift.

 

Her har du ungeflokken så langt jeg har funnet.

 

TSK.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Torbjørn. Kanskje det kan være noe å finne i dette dokumentet: Nedenes pantebok 2 s. 289b - Den 4/5-1702 ga Tore Torjussen Stabbestad skjøte på 9 kalveskinn i Byholt til Morten Hansen, som hans kones far tidligere hadde pantsatt til Morten Hansen og hans far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står om handlingen, men dessverre ingen navn selvfølgelig. Bare at Jens Sunde og Erik Huggeto har beseglet brevet. Så nærme og alikevel så langt ifra. :)

 

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står om handlingen, men dessverre ingen navn selvfølgelig. Bare at Jens Sunde og Erik Huggeto har beseglet brevet. Så nærme og alikevel så langt ifra. :)

 

 

TSK.

 

Jeg går ut fra du har studert skiftene etter Morten Hansen på Byholt den 2/12-1722, og hans enke Marte Aanonsdatter den 3/12-1722 ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.