Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av ekteparet Peder Christensen og Marthe Andersdtr. fra Askøy/Hordaland, viet 01.11.1764.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ved vielsen 01.11.1764 er Peder Christensen oppgitt å komme fra gården Kjøkkelvik i datidens Askøy Prestegjeld, men på fastlandssiden, Søralandet. Jeg vet ikke hvor han egentlig var fra eller når han var født.

Marthe Andersdtr. var fra gården Tennebekk, også på fastlandssiden av det daværende Askøy Prestegjeld. Hun ble døpt 07.07.1737 som datter av Anders Olsen Loddefjord/Tennebekk 1706-1761 og Adelus Rasmusdtr. Tennebekk 1713-1781.

 

 

Jeg har imidlertid ikke klart å finne flere opplysninger om Peder og Marthe. Jeg finner ingen barn døpt verken i Askøy eller Bergen og jeg finner heller ingen av dem død de samme steder. Da det ble avholdt skifte etter Marthes mor i 1782 er hun ikke nevnt, ei heller etterkommere etter henne.

 

 

Jeg håper derfor at noen kan hjelpe meg å finne svaret på hva som skjedde med Peder og Marthe. Hvor ble de av og hvor/når døde de?

 

 

Her er vielsen fra 01.11.1764, omlag midt på høyre side i kirkeboka. De ble forlovet 02.07.1764.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070319640685.jpg

 

 

Jeg tror det er en mulighet for at Peder var sønn av Christen Johannessen Godvik/Nygård ca 1715-etter 1761 og Karen Andersdtr. Drotningsvik 1716-1753. De døpte en sønn Peder 15.04.1736.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bare negativt resultat: ingen treff med andres slektstrær i verken MyHeritage eller Ancestry. Har du vurdert de som ble kalt "Peter Christensen" også. For å finne en persons foreldre kan det være en snarvei å lese gjennom konfirmasjonslistene, som jo ble innført i mange kirkesogn fra 1730-årene. Der står foreldrenes navn. Ellers har jeg noen ganger i ekstra vanskelige saker fått napp på denne verdensomspennende (i amerikanske betydning) siden: http://www.genealogyintime.com/tools/family-tree-search-engine.html

Med stikkordene "Peder Christensen" b. 1736 Norway gir det 91 treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid og takk for svar.

 

Jeg søker på fornavn begynner på Pe og da får jeg opp alle fornavn Peder/Per/Peer/Peter og Petter. På etternavn søker jeg på navn inneholder ist. Nå har jeg nok en følelse av å ha kontroll på hvem de er. Det som er problemet, og som jeg ber om hjelp til er jo å finne spor etter dem etter vielsen i 1764.

 

Når det gjelder min erfaring med konfirmasjonslister på den tiden, så var ikke foreldrenes navn oppgitt. Kun bosted, evt oppholdssted eller muligens navn på den de hadde tjeneste eller var i lære hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg antar siden de ikke har barn så er det sporet uaktuelt. Har du vurdert å lese gjennom begravelser i aktuell kirkebok, jeg vet at det er krevende arbeid, men hva ellers kan du gjøre hvis begravelsene (ennå) ikke er transkribert. Vet du om Peder hadde skattbar inntekt,- skattelister behøver ikke være så lange å lese gjennom. Da ville du i så fall fått tak i  bopel og yrke. Og så er det alltids militærruller og pantebøker. Hva med inn- og utflyttede i kirkesognet,- har du sett om dette finnes, og også et jevnførselsregister. For ikke lenge siden fant jeg en manns opprinnelse ved kjennskap til hans bror,- og av og til er det slik at brødre arbeidet og bodde på samme gårdsbruk.

 

Jeg ser et treff for stikkordet Kjøkkelvik, som viser til en lenke her på forumet fra 2010 der du har innlegg. Og det betyr at du har arbeidet med Askøy i flere år, et område uten bygdebok. Har du en lenke til en publisert anetavle, slik at vi raskt og enkelt får komme inn i situasjonsbildet. Kanskje det virkelig er umulig å finne svar på det du spør om, men i alle fall hvis du har brukt flere år selv, så kan ikke jeg løse denne oppgaven på sparket.

 

Peder Christensen: kan det være flere i Bergens-området med dette navnet,- navnebrødre altså. Kanskje han flyttet til Os eller noe slikt. Hvis du behersker regneark, slik som Excel, så kan du kartlegge alle Peder Christensen som var jevngamle og gifteferdige i 1764, og opprette et ark for hver av dem. Hva med strays, leilighetsfunn eller folk på videvanke. Fattigkassen?

 

Et råd som ofte gis i slike emner som dette: se på faddere. Se om Peder Christensen eller hans kone står som fadder ved barnedåper i sognet 1764 og senere. Du har en formening om hvem faren Christen er, sjekk om Christen fikk flere barn, dvs. om Christen fikk barnebarn som Peder eller Marthe var fadder for.

 

Et forsvinningsnummer som du kanskje ikke har vurdert: makebytte av to gårder på to vidt forskjellige steder.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for nye tips. Jeg sitter med komplett avskrift av kirkebøkene for Askøy i perioden 1742-1911. Før den tid hørte Askøy inn under Domkirkesognet. Der er oversikt over døde, gifte i Askøy. Marthe er altså ikke nevnt i skiftet etter sin mor i 1782. Jeg vil anta at det betyr at hun var død før den tid og at ekteskapet deres var barnløst eller at ingen barn var i live i 1782.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebMeta.exe?slag=vismeny&fylkenr=12&knr=1247&aar=&dagens=&katnr=4

 

jeg har også sjekket databasene over døde i Bergen, Fana, Sund uten å finne spor etter dem.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig at dette ekteparet forsvinner uten tilsynelatende å etterlate seg spor. Jeg finner dem ikke i avskrift av kirkeboka for Askøy 1742-1911, verken som foreldre eller avdøde. Jeg finner dem heller ikke i Bergen eller Fjell/Sund. Heller ikke i oversikten over skifter i Nordhordland. 

 

Er der noen som har vært borti enten Peder Christensen Godvik/Nygård under Kjøkkelvik eller Marthe Andersdtr. Tennebekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.