Gå til innhold
Arkivverket

Forsvunnet i USA,muligens i Canada.


Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

 

Lenke FS med alle i husholdningen - https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MLCS-6C3

Er det noen navn her som Sigbjørn gjenkjenner?
 
Household  Role Gender Age Birthplace
Stephen Morris Head M 30 Austria
Nap Stgermain Partner M 28 Canada
Andrew Nelson Boarder M 22 Norway
John Nelson Boarder M 27 Norway
Nelson Thomsson Boarder M 25 Norway
Oscar Holland Boarder M 22 Norway
John Mattenson Boarder M 22 Norway
Swanson Adson Boarder M 22 Norway
Louis Peterson Boarder M 23 Norway
Goodman Larson Boarder M 20 Norway
Helga Olson Boarder M 28 Norway
Louis Howgat Boarder M 18 Norway
Benhard Christianson Boarder M 22 Norway
Ben Iverson Boarder M 24 Norway
Aner Kalwick Boarder M 21 Norway
Claude Hall Boarder M 21 Michigan
John C Hoge Boarder M 42 Norway
Peter Sandmoe Boarder M 35 Norway
Arthur Johnson Boarder M 23 Sweden

 

Kan ikke sjå noen kjente,det er vanskelig med Patronymikon. Her er lenke til gårdsnavn i Bakke V Agder,om noen navn skulle dukke opp.http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50

Lenken ble vel ikke klikkbar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noe jeg ikke kan se er nevnt i denne tråden:

I #11 er det vist kopi av hans ansettelse i  Northern Pacific Railway Company i 1943.  Jeg antar denne kopien er fra Ancestry.  Hvis en blar videre der viser det seg at Sam Jendal forbrøt seg mot regler på en sånn måte mot en kollega at han fikk sparken.  Dette var i November 1944.  Denne saken omfatter 9 sider, med høring og konklusjon, og intervjuet med Jendal gir et inntrykk av personligheten hans,  Jeg har ikke kunnskap til å vise disse sidene her, kanskje andre  kan?

 

Det er såvidt nevnt i post # 19 - men saken du refererer til gjelder Sven Jendal og ikke Nils Tobias som er etterlyst i denne tråden. Dersom Sigbjørn er intressert i dokumentet (9 sider) kan dette lastes ned og sendes via e-post.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter utallig søk på Ancestry.com er det nærmeste jeg har kommet, kandidaten i innlegg 47. Er det noen andre som har kandidater for en nordmann født i 1888, immigrert i 1909, bosatt i Montana, og med et navn som ligner på Jendal, Tønnessen eller Svendsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter utallig søk på Ancestry.com er det nærmeste jeg har kommet, kandidaten i innlegg 47. Er det noen andre som har kandidater for en nordmann født i 1888, immigrert i 1909, bosatt i Montana, og med et navn som ligner på Jendal, Tønnessen eller Svendsen ?

 

Samme konklusjon for min del - men vanskelig å komme videre mht. denne kandidaten. Raninbow Dam, Cascade, MT var jo et et stykke fra Big Timber hvor Nils hadde uavhentede brev i 1911 og 1912 så det kan kan være grunnen til at han ikke hadde hentet posten. Har forøvrig ikke funnet noe ift. arbeid ved jernbane for Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter census for 1910 skulle det neste treff vært i militær-dataene fra WWI som ble etablert i 1917/1918. Men finne ikke noe i nærheten av Nils der, jeg har sjekket alle født 12. aug. 1888 og omkring denne datoen, har også sjekket ulike navne-alternativer. Jeg lurer derfor på om det kan ha tilstøtt ham noe fatalt før WWI-registreringen fant sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter census for 1910 skulle det neste treff vært i militær-dataene fra WWI som ble etablert i 1917/1918. Men finne ikke noe i nærheten av Nils der, jeg har sjekket alle født 12. aug. 1888 og omkring denne datoen, har også sjekket ulike navne-alternativer. Jeg lurer derfor på om det kan ha tilstøtt ham noe fatalt før WWI-registreringen fant sted.

 

Samtidig er det merkelig at Svend i sin søknad (jernbane) i 1943 oppgir "brother Nelson Jendal". Det mest naturlige ville være at han brukte navnet Jendal, vi ser jo at begge brødrene bruker det. Han kan selvsagt ha unngått både WW I og andre census av ulike grunner.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, Svend har nok trodd Nils var i live, selv om han visste at han var 'forsvunnet'. Disse tre brødrene ser ellers ut til å ha hatt dårlig kontakt med hverandre. Hva kan ha skjedd med Nils ? Hadde han omkommet på jobb for gruveselskap eller jernbaneselskap ville nok det blitt rapportert, samme gjelder om han havnet på sykehus eller i fengsel. Det vi vet er at han ifølge kameraten Aueland, forsvant da kameraten var ute av jernbanevogna noen minutter. Vi forstår at han var blitt lurt til å sette opp en hindring i skinnegangen, stakk han av for å unngå straff, mon tro ? I så fall kan han ha skaffet seg nytt navn, eller søkt unngå å bli registrert i tellinger, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at Nils Jendal kan forbli et mysterium. Det ser ut til at det er usikkert når episoden, hvor han blir borte fra jernbanen mens kameraten Aueland var ute av vognen, hendte. Hvis dette var i Auelands første opphold i USA, kan dette ha skjedd før 1914, og det kan være opplysningen fra Aueland som ligger til grunn for antatt opphold i Amerika ved morens dødsdall i 1916.

Hvis denne hendelsen medførte at han ble ettersøkt av myndighetene og har skiftet navn, kan han for så vidt tatt hvilket som helst navn, og gjerne et som ikke er en amerikanisering av noen norske navnekombinasjoner. Det ville vært interessant å fått hendelsen tidfestet, men det er nok umulig.

 

Hans Gangstø

 

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel oppsummert og analysert av Kurt og Hans - dette er nok en diger "brick wall"  :wacko:  men jeg håper Sigbjørn har hatt nytte av opplysningene som har kommet frem mht. brødrene Svend og Torkel og kameraten Andreas Øverland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.