Gå til innhold
Arkivverket

Fødsel i Kristiansund (Bremsnes) i 1917


Renate Evjenth
 Del

Recommended Posts

Alfhild Otilde Gundersen blir født på Dale i Kristiansund (Bremsnes)  28.09.1917. Mors navn er Gunhilde Marie Nilsen, født 23.02.1898 på Brunlanes.


 


Jeg ønsker å få vite hvem som er oppgitt som far, fødselsdato, sted og yrke, hvis dette er mulig.


 


På forhånd takk for hjelpen.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfhild Othilie er (også?) oppført i Kristiansund:

 

Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kristiansund, Ministerialbok nr. 572D05 (1913-1920), Fødte og døpte 1917
Permanent bilde-ID: kb20060523050374
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060523050374
(Nr. 179)

 

Far er ungkar, fyrbøter Kristian Arnold Gundersen Dahle i Bremsnes f. 1895, mor pike Marie Gunhild Nilsen med adresse Vågen f. 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjonen hans (som foregikk 23/4-1911 i Kristiansund kirke):

Møre og Romsdal fylke, Bremsnes i Kvernes, Ministerialbok nr. 569A06 (1900-1911), Konfirmerte 1911, Side 115
Permanent bilde-ID: kb20050413021052
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050413021052
(Uten nummer - andre ovenfra)

 

Kristian Arnold Gundersen er født 4/2-1896, døpt 31/5-1896.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for dette!

Jeg ser at det står litt forskjellig i forskjellige kilder når det gjelder navn. Noen steder står det Alfhild Otilde, og nå altså Alfhild Othilie. Og det samme med hennes mor. Her er hun oppført som Marie Gunhild(e) (?), mens under folketellingen for 1910 står hun oppført som Gunhilde Marie.... Kjenner at jeg blir litt usikker på hva som egentlig var riktige navn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Alfhild Othilde - det var jeg som leste feil. :-)

 

Ellers hadde vel ikke folk så stor kontroll over hvordan de forskjellige prester og klokkere skrev navnet deres på denne tiden (uten et sentralt folkeregister som vi har i dag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.