Gå til innhold
Arkivverket

Ole Monsson 1843-1889 og Anne Marie 1846-1898?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Dette paret bodde trolig i Øygarden i Hordaland, men jeg er usikker på i hvilken kirkesogn. De brukte flere etternavn, men jeg er usikker på hvilket etternavn som er rett. Noen av barna brukte etternavnet Dale og noen bare Olson eller Olsdatter. Selv brukte de både Torsvik og Torsteinsvik, men hvilket etternavn er korrekt og hvilket navn brukte egengtlig barna deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, beklager, men jeg må dessverre repetere et ofte brukt mantra her i  forumet: «Lenker ville hjulpet betraktelig».

 

Dvs. bl.a. å få tilgang/opplysning om den informasjonen du allerede har, for å slippe unødig «dobbeltgranskning» – fant ikke noe bedre ord i farten ;-)

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg har for lite data, så bare glem det. Jeg skal forsøke å finne ut mer. Haster ikke.

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en folketelling 1865 der de står oppført med det etternavnet de selv valgte å bruke. Dette problemet med overgang fra fars- til familienavn går igjen hos alle generasjoner i siste halvdel av 1800-tallet. Noen familier bestemte seg for å bruke bestefarens fødested som navn, f.eks. Dal. Men så var det kanskje uenighet mellom søsken, og andre valgte heller bestefarens farsnavn, f.eks. Sørensen. De som ble døpt uten familinavn brukte gjerne farsnavnet som mellomnavn, slik: Martha Olsdtr Sørensen, eller Martha Olsdtr Dal, slik at det kom helt tydelig fram hvem det var. Dette kan du som slektsgransker også gjøre når du registrerer. Brødrene Gaus Dal og Brummun Sørensen, betyr mer nøyaktig Gaus Nilssøn Dal og Brummun Nilssøn Sørensen. De har samme bestefar Hr. Sørensen Dal. Bare en generasjon, de sluttet med -søn og -dtr i begynnelsen av 1900-tallet.

 

Kan du si oss når Ole Monsson ble døpt, med lenke til kirkebok eller annet oppslag. Tilsvarende for Anne Marie, samt deres vielse. Hvis du ikke vet noe av dette, så skriv et innlegg der problemet beskrives: hvor har du fått navnet Ole Monsson 1843-1889 fra?

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.