Gå til innhold
Arkivverket

Yrke Malene Bjørnsen?


CamillaS
 Del

Recommended Posts

Hei alle dyktige slektsforskere:)

 

Anne Malene Bjørnsen (født Johannesdatter, johansen) født 1854 fra Flekkefjord gift med Nils Tobias Bjørnsen 1844 født lund, bosted Flekkefjord. De kalles også Malene og Tobias Bjørnsen.

 

Viser til folketelling i Flekkefjord 1900, da er N. Tobias død og Malene står som enke. De bor i Nordre fjeldgate 119, nå kalt Dr. Kraftsgate.

 

Det står i matrikkel at han har registrert handel på eget bosted i matrikler på nb.no

 

Det store spørsmålet er hvilken butikkvirksomhet jobbet malene i etter hans død? Grunnen til at jeg spør er at min tippoldemor sa til min mormor at de drev bjørnsens bakeri i Flekkefjord og de hadde en kringle som hang utenfor døren. De laget de beste kringlene i Flekkefjord. Hadde vært utrolig kjekt å sett bevis på at dette stemte. Noen som klarer å finne et bjørnsens bakeri??

 

Har forsøkt ved flere anledninger og lett på nett, og tenker nå at kun dere dyktige slektsforskere kan evt finne ut av dette. Kanskje er det ikke dokumentert noe sted.

 

Et andersen bakeri i nygata i Flekkefjord har en kringle som henger utenfor døren, kanskje har historien blitt endret med tiden, har dessverre ikke link her, noe jeg kom over for en stund siden.

 

Beklager at ikke flere linker er tilgjengelig, er nok ikke den mest erfarne slektsgransker

 

Takker på forhånd for deres kompetanse

 

Mvh Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott. Det er jo Andersens bakeri jeg har funnet med bilde av en kringle:) Så kjekt å se at det var i samme gate. Jeg har registrert at Malene arbeider i butikkforetning, jeg kan se for meg at hun sto i butikken og solgte varene??? og min tippoldemor margit var innom

 

Tusen takk, dette har jeg ikke klart å funnet alene. Med vitneutsagnene, kan jeg jo tenke meg at det var en forbindelse

 

Mvh Camilla


Så flott. Det er jo Andersens bakeri jeg har funnet med bilde av en kringle:) Så kjekt å se at det var i samme gate. Jeg har registrert at Malene arbeider i butikkforetning, jeg kan se for meg at hun sto i butikken og solgte varene??? og min tippoldemor margit var innom

 

Tusen takk, dette har jeg ikke klart å funnet alene. Med vitneutsagnene, kan jeg jo tenke meg at det var en forbindelse

 

Mvh Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.