Gå til innhold
Arkivverket

Anmeldte dødsfall for skifteretten i Oslo 1952


Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Har nettopp fått god hjelp av dere med å finne dødsfallet til Thorbjørn Olaf Olsen. Gjennom dette tror jeg nå at jeg endelig også er på sporet av konen Elfrida Olsen, og håper derfor at det er mulig å få hjelp med et oppslag til.

 

Jeg har ikke rekke eller løpenummer her, siden dette er senere en det yngste registeret som ligger online, men ifølge listene i Aftenposten ble dødsfallet til enkefru Elfrida Olsen (født 1892) meldt for skifteretten i Oslo den 10. januar 1952. Dersom dette viser seg å være riktig dame, er et årelangt søk endelig i mål, så jeg er litt spent :-) Dessverre ser det ikke ut til at hun hadde noen dødsannonse i Aftenposten, ellers ville jo dét kunne gitt meg svaret...

 

Vennlig hilsen fra

Marius Hellerud

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Oslo skifteretts dødsfallsprotokoll for avd. I (s. 489, dødsfall nr. 55/1952-I) er det enkefru Elfrida Olsen f. 31.5.1892 d. 3.1.1952. Hun skal ha etterlatt seg sønnen Rolf og intet til skifte.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var riktig dame. Tusen takk! Skjønner datteren Marie fra Elfridas første ekteskap ikke er nevnt. Hun vokste opp hos en tante som hadde mistet sine egne to barn tidlig, og det er godt mulig hun faktisk ble adoptert av henne.

 

Du nevner det ikke, men jeg går ut fra at Elfrida døde i Oslo, siden dødsfallet ble meldt der, eller døde hun utenbys?

 

Igjen, mange tusen takk for god hjelp!

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elfrida døde i Oslo, ikke utenbys. Når det gjelder arvinger, kan opplysninger i dødsfallsprotokollen være ufullstendige av hensyn til det at avdøde ikke etterlot seg noe til skifte. Dersom du ønsker at vi skal se nærmere på dette, send oss en e-post.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.