Gå til innhold
Arkivverket

Tabell for oversettelse av "X cousin X times removed"


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Det dukker ofte nok opp spørsmål om hva "X cousin X times removed" betyr.

 

Jeg har ikke tenkt å komme med en lang avhandling, og heller ikke gå i detalj. Allikevel tror jeg en enkel tabell er grei å ha som utgangspunkt, det bør dekke de enkleste delene. Detaljert innføring i temaet overlater jeg til slektsforeningene og andre ;)

 

post-4173-0-01226400-1476435063_thumb.jpg

 

Last gjerne ned, gjør endringer, del med andre "as you see fit", det er meninga.

 

(zip-fila inneholder .odg-fil. Jeg har brukt Apache OpenOffice Draw og derfra er det mulig å eksportere til .jpg .png eller hva du måtte ønske av format).

tabell x removed.zip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tyding av andre sine (ut-)skrifter kan det fungere - om ein hugsar på at nemningane er fleirtydige.

 

Skal du kommunisere dette sjølv - anten det er på norsk eller engelsk, er det betre å seie "fars firmenning" / "father's third cousin".

Det fungerer på engelsk også - det krev ikkje at lesaren kjenner "cousin removed" systemet, og det er eintydig.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke særlig nytt.

Selv om det ikke i det programmet jeg bruker er lagt inn figur er hele oversettelsen der som oversikt samt at oversettelsen går til de aktuelle språk programmet vises i om det er dansk, svensk, tysk eller noe annet språk som aktuelleprogram har.

 

I tillegg vil jeg gjerne vise til http://folk.ntnu.no/ivarse/slektord.htmlsom viser en rekke andre slektsbegreper.

 

Se også https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cousin

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2 det er tiltenkt de som allerede har f.eks et program hvor X-removed systemet er i bruk og ikke oversatt (eller direkte oversatt til norsk).

 

#3 nei, det er nok ikke noe nytt her for de som har holdt på en stund, men det er nytt for de som er nye i slektsgransking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.