Gå til innhold
Arkivverket

Krigsseiler under 2.verdenskrig


Anett Endresen Nedregaard
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Min bestefar Arthur Endresen (født 1916) fra Ålesund var krigsseiler. Såvidt jeg vet har han tre medaljer for krigsinnsatsen. Jeg finner ikke noe informasjon noe sted på ham. Finnes det noe registreringskort på ham? Min mor mener på at han seilte for et Bergens rederi som het Mowinckel. Skulle gjerne visst hvilke båter han var på. Hvor begynner jeg å lete?

 

 

Mvh

Anett E. Nedregaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens du venter på svar fra Riksarkivet:

 

Kan han ha vært registrert under et annet navn, eller med annen stavemåte? Jeg finner ham heller ikke, her er de mest relevante linkene:

 

http://www.warsailors.com/indexn.html

 

https://www.krigsseilerregisteret.no/no/sjofolk?page=0&query=endresen

 

Her er den eneste Arthur Endresen jeg fant med maritim tilknytning: Reder og maskinist på fiskebåten Von.IV fra Flemma. Han er med på det første bildet.

http://www.sffarkiv.no/sffbasar/print.asp?p=result&paging=yes&ptype=list&db=dbfoto&page=4&sql=++++++++++++++++++++++++datering1+%3E%3D+1912++++++++

 

En annen innfallsvinkel er at bl.a. Det Bergenske Dampskibsselskab og A/S J. Ludwig Mowinckels Rederi gikk sammen om Den Norske Syd-Amerika Linje, men da bør man helst kjenne et aktuelt skipsnavn:  www.skipet.no/skip/fleetlister/055

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon om fartstid som krigsseiler finnes i det såkalte Londonregisteret. Dette er et register som omfatter norske og utenlandske sjøfolk på norske skip under Nortraships ledelse, og nordmenn i utlendighet under 2.verdenskrig. Registeret finnes i arkivet etter Det norske innskudds- og trekkontor i Oslo, som oppbevares ved Riksarkivet.

Hvis du sender en epost med informasjon om navn og fødselsdato på vedkommende du etterspør til post@arkivverket.no, vil en saksbehandler undersøke om han er registrert i registeret.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takk for svar :-)

 

Jeg har søkt over alt, også i disse registrene. Det er flere med samme navn som han forskjellige steder. Han er ikke registrert i krigsseilerregisteret ennå. Men vi har funnet litt papirer hjemme hos min bestemor nå. Og vi har noen opplysninger fra en gammel nå avdød venn av ham. Venter spent på å få bekreftelse på om disse opplysningene stemmer. Han snakket så lite om opplevelsene sine. Men vi vet han var med på konvoiene og opplevde dramatiske hendelser som nok preget ham. Han var båtsmann og etterhvert styrmann under krigen. Fortsatte som kaptein til ca. 1970-72.

 

Han har muligens seilt på Salamis, Aramis, Vinga og Talisman under krigen.

 

Min mor mente på at han både var i Mowinckel rederi og etterhvert Wilhelmsen. Skal sjekke ut den siste linken du la ut.

 

Tusen takk! :-)

 

 

 

 

 

Mens du venter på svar fra Riksarkivet:

 

Kan han ha vært registrert under et annet navn, eller med annen stavemåte? Jeg finner ham heller ikke, her er de mest relevante linkene:

 

http://www.warsailors.com/indexn.html

 

https://www.krigsseilerregisteret.no/no/sjofolk?page=0&query=endresen

 

Her er den eneste Arthur Endresen jeg fant med maritim tilknytning: Reder og maskinist på fiskebåten Von.IV fra Flemma. Han er med på det første bildet.

http://www.sffarkiv.no/sffbasar/print.asp?p=result&paging=yes&ptype=list&db=dbfoto&page=4&sql=++++++++++++++++++++++++datering1+%3E%3D+1912++++++++

 

En annen innfallsvinkel er at bl.a. Det Bergenske Dampskibsselskab og A/S J. Ludwig Mowinckels Rederi gikk sammen om Den Norske Syd-Amerika Linje, men da bør man helst kjenne et aktuelt skipsnavn:  www.skipet.no/skip/fleetlister/055

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Forespørsel er nå sendt. Venter i spenning :-)

Informasjon om fartstid som krigsseiler finnes i det såkalte Londonregisteret. Dette er et register som omfatter norske og utenlandske sjøfolk på norske skip under Nortraships ledelse, og nordmenn i utlendighet under 2.verdenskrig. Registeret finnes i arkivet etter Det norske innskudds- og trekkontor i Oslo, som oppbevares ved Riksarkivet.

Hvis du sender en epost med informasjon om navn og fødselsdato på vedkommende du etterspør til post@arkivverket.no, vil en saksbehandler undersøke om han er registrert i registeret.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

 

Min bestefar Arthur Endresen (født 1916) fra Ålesund var krigsseiler. Såvidt jeg vet har han tre medaljer for krigsinnsatsen. Jeg finner ikke noe informasjon noe sted på ham. Finnes det noe registreringskort på ham? Min mor mener på at han seilte for et Bergens rederi som het Mowinckel. Skulle gjerne visst hvilke båter han var på. Hvor begynner jeg å lete?

 

 

Mvh

Anett E. Nedregaard

Hei.

På Facebook er det en gruppe som nå er i gang, muligens ferdig, med å lage arkiv over samtlige krigsseilere fra Norge.

Tror du vil finne svaret der, husker ikke hva det het i farten, men det holder til i Kristiansand.

Lykke til.

Hei,

 

Min bestefar Arthur Endresen (født 1916) fra Ålesund var krigsseiler. Såvidt jeg vet har han tre medaljer for krigsinnsatsen. Jeg finner ikke noe informasjon noe sted på ham. Finnes det noe registreringskort på ham? Min mor mener på at han seilte for et Bergens rederi som het Mowinckel. Skulle gjerne visst hvilke båter han var på. Hvor begynner jeg å lete?

 

 

Mvh

Anett E. Nedregaard

Hei.

På Facebook er det en gruppe som nå er i gang, muligens ferdig, med å lage arkiv over samtlige krigsseilere fra Norge.

Tror du vil finne svaret der, husker ikke hva det het i farten, men det holder til i Kristiansand.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det stemmer. Jeg fikk ham registrert i Krigsseilerregisteret etter å ha henvendt meg til Riksarkivet. Bildet er fra hyresboken hans tatt rett etter krigen. :-)

 

Anett:-)

Sjå her:

https://www.sjohistorie.no/no/sjofolk/408937/

Her er nok rette mannen.

 

Mvh

Edvard Tysnes

Endret av Anett Endresen Nedregaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.