Gå til innhold
Arkivverket

RGD – Karmøy, Torvastad, ner-Haugo, Tjerand Samsonson.


Sigmund Steinsbø
 Del

Recommended Posts

I bygdeboka for Torvastad, på s. 47, finn ein som brukar på bruk nr. 3, frå, 1803 -1806:

 

"Tjerand Samsonson f. ca. 1771 d. 2/1 1838 Tjerand er innflyttar kanskje frå Sunnhordland.

Born:    a.          Inger g. i 1821 m. Helge Kristoffersen Steinsvåg Finnås. f. ca. 1800, d. 10/12-1823, innflytta frå Finnås til Ner-Haugo i 1821».

 

Er det nokon som har kjennskap til kor Tjerand kom ifrå, og kven, kona og foreldra hans var?

 

Inger, - første dotter til Tjerand, var gift to gonger.

 

Første mannen hennar, Helge, var truleg son til Kristoffer Rasmusson Geitung, Finnås, f. 1768, d. 1840, g. m. Inger Samsonsdtr.

Endret av Sigmund Steinsbø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdeboka for Torvastad, på s. 47, finn ein som brukar på bruk nr. 3, frå, 1803 -1806:

 

"Tjerand Samsonson f. ca. 1771 d. 2/1 1838 Tjerand er innflyttar kanskje frå Sunnhordland.

Born:    a.          Inger g. i 1821 m. Helge Kristoffersen Steinsvåg Finnås. f. ca. 1800, d. 10/12-1823, innflytta frå Finnås til Ner-Haugo i 1821».

 

Er det nokon som har kjennskap til kor Tjerand kom ifrå, og kven, kona og foreldra hans var?

 

Inger, - første dotter til Tjerand, var gift to gonger.

 

Første mannen hennar, Helge, var truleg son til Kristoffer Rasmusson Geitung, Finnås, f. 1768, d. 1840, g. m. Inger Samsonsdtr.

 

Bygdebok for Torvastad s.31 til 65 beskriver garden Haugo, Nedre (Ner-Haugo). under bruksnummer 4 (altså ikke nr. 3!) er Tjerand Samsonsen nevnt som bruker 1807-1827 og som ".....innflyttar, kanskje frå Sunnhordland".  Bygdebok for Torvastad er for øvrig skjemmet med mye feil og fri fantasi slik at slektsforskere bør sjekke med primærkilder for å være på den sikre siden. Ved et kjapt søk på FT1801 fant jeg ingen som passet inn med Tjerands profil uten at det trenger å bety så mye  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har han som sønn av Samson  Kiærandsen Berge d. 1807 i Førde og Gunhild Eriksdtr. d.1806 i Førde. Kilde: Sveio II, side 160 nr. 7. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er foreldre til Kjærand. Kjæran Samsonson. Gm Ingrid Helgesdtr.

Aasbøe, Ølen. Born: a. Kjæran f 1726 g Berge. b.

Sjur f 1734 g Solheim. c. Samson f 1736 g Lier

øvre. d. Brita f 1737. e. Siri f og d 1740.

Kjæran var brukar frå ikr 1733 til 1742. Flytte

bort.

I 1742 låg bruket øyde, men vart bygsla til Ingebrikt

Eivindson utan forstebygsel. Bruket hadde

no same brukar som bnr. 1 til 1784.

 

Kilde: Sveio I, side 171, nr. 24.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen Johan Arthur. Det er morslinjen til Inger eg er på jakt etter;

 

Kan dette stemme med dine notater Johan Arthur:

 

Inger (Ingeri) Tjerandsdotter f. 1798

Mor:

Helvig Rasmunsdtr. f. ca. 1767

Mormor:

Aasa Eriksdtr. Austvik f. ca. 1725

Mormors mor:

Malene Eriksdtr. Børkjeland, Sveio f. 1700

 

Eg trur morsslekta går vidare innover til Ølen og bakover. Har har du fleire ledd bakover Johan Arthur..?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke morslinjen lenger tilbake enn det du har Sigmund. Ser at denne Helvig dør i 1801 og Tjerand giftet seg på nytt i 1803 med Anna Bårdsdtr. fra Bjordal. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malene skal være fra Børkjeland/Birkeland i Sveio i følge Sveio II, side 281, nr.12 og der fant jeg en i manntallet fra 1701 som var en mulig far og som bodde på Børkjeland. Ser også at det tredje barnet til Erik og Malene fikk navnet Berge!  Mvh. Johan Arthur Hansen

Endret av Johan Arthur Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Bergesen Birkeland i Vikebygd døde i 1708 og skifte etter han er datert den 9. august 1708. Se side 22b:

SAB, Sunnhordland sorenskrivararkiv, H/Haa/L0003: Skifteprotokollar. Fol. 290- ut, 1708-1712, s. 22b-23a

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081112630309

 

Skiftet viser at andre kona het Brite Olsdatter og at de hadde tre barn med navn Erik 8mnd, Mallenna 8 år og Maritte 5 år.

 

Første kona til Erik Birkeland het Malena Omundsdatter og døde i 1697. Skiftet etter henne er datert 8.? september 1697:

SAB, Sunnhordland sorenskrivararkiv, H/Haa/L0002: Skifteprotokollar. Register på kort. Fol 290- ut, 1695-1699, s. 478b-479a

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081112630191

 

Kirkebøkene for Fjelberg begynner først i 1739, men kanskje finnes det et skifte etter en ugift bror eller søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Johan Arthur og Øyvind.

 

 

Dette kan vera interessant, for sleksgranskarar som arbeider med eldre slekter i Hordaland og Rogaland, sidan denne mt-haplogruppe W5a er skjeldan.

 

 

nn Jonsdotter, Stilufseike i Vats, kona til Torgils Johannesson, Galte er W5a. Dette er frå ein annan DNA prøve...

 

 

Eg vi legge dette ut som eiga sak, slik at dei som har betre kunnskap enn eg om middelalderslekter, les det..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.