Gå til innhold
Arkivverket

Hva kan jeg gjøre når jeg ikke finner en person?


Tormod Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

KORT OPPSUMMERT:

Jeg har jobbet mye og lenge, men klarer ikke å finne bekreftet fødselsdato eller historikk til Even Andreassen. Trolig født i Beitstad mellom 1813 og 1817. Gift med Anna Martha Altesdatter. Bosatte seg mellom 1865 og 1880 på Igelø/Iglø/Egelø i Abelvær. Døde i 1890.

 

Hvordan går en videre når det er en person som åpenbart har eksistert, men som jeg ikke finner bekreftet fødsel på? Er det noen som kjenner til triksene for å komme videre?

 

Ev.:

Kan noen hjelpe meg med å finne fødselsbekreftelse på Even
Og vielsesinformasjon fra Even og Anna Marthas bryllup?

Ev. også flytteinformasjon - altså, når dro de fra Veldeviken/Fosnæsplads i Beitstad til Abelvær i Nærøy (og etterhvert Igelø i Abelvær)?

 

LANG VERSJON:

Jeg har jobbet en god stund for å finne ut mer om Even Andreassen (f. 1817, trolig i Beitstaden et sted, flyttet til Abelvær m. kone, sønn og sønns fremtidige kone mellom 1865 og 1880). All min slektsforskning stopper for øyeblikket i ham. Og jeg begynner å tvile på årstall og fakta, da jeg ikke finner oppføringer noe sted.

 

  • Jeg vet at han er oppført som boende i Veldeviken i 1865 (som jeg tror er nært dagens "Vellamelen" i Steinkjer kommune). Jeg får også opp "Fosnæs-plads" i dåpsoppføringen for sønnen Adolf/Adolph M. Evensen.
  • I 1865-tellingen (lenke over) står han beregnet som født i 1813. I bygdeboka for Nærøy er han oppført med fødselsår 1817.
  • I ministerialboka for Nærøy finner jeg ham som avdød i 1890, og da med fødselsår 1817 (i Beitstad).
  • Han dukker også opp her som brudgommens far: I 1880.

 

Kona Anna Martha Altesdatter (Andreassen) er også litt vanskelig å bekrefte. Det ble født veldig mange Anna Martha i Beitstad Prestegjeld i den tiden der. Det er ikke umulig at det har skjedd en feil. Anna Martha har også beregnet fødselsår 1813, og det er født Anna Martha-er hvert år, i noen år, både før og etter det i Beitstad prestegjeld. Det kan nesten se ut som om det er minst to "Altesdatter" blant dem også.

 

Hadde jeg funnet en dåps-oppføring på Even Andreassen OG en vielsebekreftelse, så skulle jeg vel med stor sikkerhet kunne bekreftet når han ble født og hvem det var han giftet seg med. Og deretter kanskje klart å komme meg lenger bakover. 

Det er mystisk lite informasjon å finne om slekta mi bakover forbi Even, og han m. fam. måtte åpenbart flytte på seg for å finne til livets opphold, så det hadde vært gøy å skjønne mer av den historien.

 

Det kan også virke som om Even og Anna Martha kun fikk ett barn, noe som er uvanlig for den tiden. Barnet, Adolf (eller Adolph?) M. Evensen, hadde tydeligvis med seg koneemnet sitt da han, og foreldrene, flyttet til Nærøy/Abelvær og etterhvert fikk en husmannsplass (Igelø/Egelø/Iglø). Etterhvert mistet Adolf også den husmannsplassen og ble husmann uten jord (og jobbet som tømrer under væreierne).

 

Adolfs sønn Alfred mistet i tur sin en "ny-jords"gård han bygde i Bjørndalen i Nærøy (det var et avdrag han ikke klarte å betale på lånet) og måtte flytte tilbake til Abelvær. Han og kona Kristine (som han traff under arbeidsopphold på Andøya) fikk 12 barn. 7 av dem døde av tuberkolose. Etter Alfred og Kristine er det i dag likevel en ganske stor slekt. Alfred er min oldefar. Hans sønn Adolf (oppkalt etter den Adolf som i sin tid ble født i Beitstad) er min bestefar.

 

ALLE de nevnte personene her er avdøde. Publisering av opplysninger om de nærmeste generasjonene, som er gjengitt her, er avklart med etterkommerne.

 

Det var den omfattende versjonen.

 

Så,

Hvordan går en videre når det er en person som åpenbart har eksistert, men som jeg ikke finner bekreftet fødsel på? Er det noen som kjenner til triksene for å komme videre?

 

Ev.: 

Kan noen hjelpe meg med å finne fødselsbekreftelse på Even? 
Og vielsesinformasjon fra Even og Anna Marthas bryllup?

Ev. også flytteinformasjon - altså, når dro de fra Veldeviken/Fosnæsplads i Beitstad til Abelvær i Nærøy (og etterhvert Igelø i Abelvær)?

 

Endret av Tormod Ellingsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei!

Dette var en ukjent kilde for meg. Men der er han jo!

Utvilsomt. Og med foreldres navn og hele greia. Med denne oppføringen klarte jeg til og med å finne ham i den kronologiske listen i kirkeboka. Der hadde det blitt skrevet feil "Elen", strøket litt over og rettet i margen. Ville aldri funnet det der uten å visst akkurat hvor jeg skulle lete.

 

Tusen hjertelig takk for hjelpen. Nå kommer jeg med videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.