Gå til innhold
Arkivverket

Anton Andersen, min oldefar.


Reidun Aamodt
 Del

Recommended Posts

Anton Andersen var født i 1856. Sønnen hans var Kristian Antonsen Ruud, min morfar. Kristians mor var Jørgine Mathea Kristiansdatter, 1859.

Kristian var et såkalt uekte barn. Han var født 10.04.1881. De bodde i Høland, Akershus.

 

I kirkeboka for Høland da Kristian ble døpt, kunne jeg lese at Anton Andersen dro til Amerika i sept. 1881.

 

Jørgine Mathea giftet seg med Anton Andreassen, født 1864. De fikk mange unger.

De bor på Helgerud gård. Familien tok etterhvert Helgerud som etternavn.

 

Min morfar giftet seg i Moelv med Signe Pettersen. 

 

Jeg ble født og oppvokset i Moelv.

 

 

Det er ikke så lenge før jeg fikk noe informasjon om min oldefar. Dette ble ofte tabubelagt tidligere.

 

Jeg prøver å spore opp hva som skjedde i Amerika.

 

Jeg er veldig interessert i hvor Anton Andersen havnet i Amerika.

Er det noen etterkommere?

 

 

Hilsen

Reidun Aamodt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Reidun.

Jeg tror du må finne litt mere bakgrunnstoff om Anton. De som er fra Høland i emigrantlistene fra 1881, er enten for unge eller for gamle, en som bor i Kristiania er for gammel.

 

Så er spørsmålet: Reiste han virkelig? Kom han tilbake? Jeg har en grandtante som løy på seg at faren til hennes uekte barn var død, sannsynligvis for å skjule skammen hun følte. 'Reiste til Amerika' kan også ha vært en bløff, dersom han ikke faktisk var tilstede ved dåpen. Det er mange Anton Andersen i pasende alder i USA, men uten noen datoer blir det vill gjetting.

Et eksempel: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:M31F-PB9

 

Derfor nevner jeg også at det i Trøgstad bor en Anton Andersen Langbakken som er født i 1856 i Høland...

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052681003969

og

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037005003168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/view/4932/26095/12

 

Lenke til dåpen til Kristian.  Det står litt mer om Anton der, men om det er nok til å spore ham opp  over there vites ikke.  Må tilstå at jeg ikke klarer å tyde alt - står det noe om hvor han ble født?

 

Astrid

Det står vel også at han har et barn på 4 år i Charlottenberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne på CD'en Emigranten Populär 2996 (ufullstendig)

 

Efternamn:   ANDERSEN
Förnamn:     ANTON
Ålder:       28            Kön: M
Född: 1856/1857
Församling:  NORGE    Län: NO
Titel/Anm:   
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1885 04 01
Destination: NEW YORK
Medåkande:   NEJ
Källkod:     26:227:65
 


Ingen flere opplysninger, så denne Anton har ikke hatt adresse i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som det i 1. linje står "Anton Andersen Ungk. Tjg...". De siste bokstavene er jeg mer usikre på, men jeg vil anta at det er tjenestegutt som menes. Jeg ser av andre oppføringer at denne presten vanligvis førte tittelen etter navnet, f.eks. Husmand og Gaardbr. På 2. linje leser jeg "før paa Slattum i Nittedal, senere i Xania...". Dåpsprotokollen sier altså intet om opphavet til Anton Andersen.
 
Men så står det noe mer i rubrikken helt til høyre. Den er todelt med en strek på midten. Over streken står det at Kristian var hjemmedøpt av en Gulbrand Larsen som må ha bodd på en plass som begynner på H (Høiaasen?)og lå under en gård med navn Aasen (jeg er ikke kjent i området). Vitner til hjemmedåpen var Kristian Jensen Helgerud m. kone. Jørgine Matheas foreldre?
 
Unders streken står det noe som kan være verdifullt, men som jeg bare med sikkerhet klarer å lese de første ordene av: "Han (evt. Har) efter forlydende et Barn ...". Du bør prøve å få finne noen som kan lese hele innføringen helt til høyre, f.eks. ved å legge ut en forespørsel på det egne forumet for tyding av skannede kilder her på Digitalarkivet.

Om Jørgine Mathea står det at dette var hennes første leiermål.
 
Min erfaring er at ikke alltid kan stole helt på opplysningene som gis om faren ved dåp av utenomekteskapelige barn. Jeg har vært bort noen tilfeller der feil mann ble oppgitt som far, og også selv om farens navn er riktig, er sjansene større for at opplysningen om ham kan inneholde feil siden han ofte ikke selv var hjemmelsmann til det som ble skrevet. Der er nok tilfelle her siden presten bruker uttrykket "efter forlydende". Olafs spørsmål i #4 er derfor plausibelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel også at han har et barn på 4 år i Charlottenberg.

 

Ja, det står

Han efter Forlydende et Barn i Eda[?] Skillingmark[?], omtr. 4 Aar gl., ved Charlottenberg.

(Stedsnavnene er overskrevet og veldig utydelige, og min tolkning er til en viss grad gjetting fra min side - men det er vel verdt å sjekke födelseboken fra Eda for årene 1876-1878 for å se om det gis ytterligere opplysninger om barnefaren der.)

 

Det kan også finnes en bidragssak der det kan gis opplysninger om Anton.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere på vegne av en amerikansk kontakt lett etter hans forfedre, bl.a. en Anton Andersen, med far fra Sverige! Nei, det er ikke denne Anton, men jeg oppdaget dengang at det er veldig mange Anton Andersen født på slutten av 1800-tallet, Anton var kanskje et motenavn en tid, og det gjør det vanskelig å finne rett mann. Jeg var så heldig å ha både forfedre og etterkommer å sjekke mot, men holdt likevel på å gå i fella et par ganger.

 

Jeg leser også kirkeboka som at han Tjente før paa Slattum i Nittedal, senere i Xania, udvandret til Amerika Septbr.. 1881. Men både i FT1865 og FT1875 burde han jo være oppført, kan det tenkes at Anton er svensk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi følger tanken på at han var svensk og hadde et barn på ca 4 år i Eda, Skillingmark ved Charlottenberg, kanskje kan dette være en kandidat. Bosted oppgitt til Charlottenberg, alder er noe avvikende f. ca 1853/54 (2-3 års avvik ikke unormalt i kilder) og han reiser i september.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/8/pe00000000957209

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende kandidat i #11, men det står at han var Smed mens det er skrevet Tjgut (står det vel/tjenestegutt) i forbindelse med dåpen til Kristian.  

Enig at alder kan svinge i begge retninger, så Anton må nødvendigvis ikke være født i 1856, men yrket tror jeg de visste, så jeg får ikke det helt til å stemme med utflytter-smeden.

 

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket meg navn og fødselsåret 1856 for «din» Anton Andersen, som stemmer med fødselsåret til en av sønnesønnene til mine tipptippoldeforeldre Anders Larsen og Marthe Ingebretsdatter, Vang/Hedmark (Har eget innlegg i forumet om disse). «Min» Anton Andersen er født 11.10.1856,- Klokkerbok for Vang 1854-1896 Døpte 1856, side 47, nr. 139 (I Ministesterialboken er angitt fødselsdato 4/10).

 

Jeg finner han igjen i FT 1871 som snedkerlærling i Gjøvik.  Jeg har ikke klart å oppspore noe videre om ham.

 

Det skal vel mye til at denne Anton samsvarer med «din» Anton, men nevner ham for ordens skyld.

 

Vennlig hilsen

Rolf Erik Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg er veldig glad for at dere alle kommer med opplysninger til meg.

 

Det er ikke så lett å finne den rette person. Så mange med samme navn.

 

Håper jeg en gang inner ham.

 

Reidun Aamodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en mulig kandidat her, men du må sjekke med konfirmasjoner, utflyttede og dødsfall i tilfelle han finnes der.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038014004764

Jeg finner forøvrig ingen i den familien i andre tellinger. (?)

 

Hvis du har gamle slektninger i live, så forsøk med litt forsiktig press for å få litt mere informasjon, en liten ting kan være nok til å hjelpe deg videre Jeg nevnte i en post for lenge siden mine forsøk i mange år for å finne oldeforeldre, som ingen av de gamle i slekta visste noe om. Da jeg omsider fant dem - som uekte fødte begge to - og meddelte det til en gammel tante, var svaret. "Vi vesst da det,sjø. Men vi snakke itj om det!" :wacko:

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en mulig kandidat her, men du må sjekke med konfirmasjoner, utflyttede og dødsfall i tilfelle han finnes der.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038014004764

Jeg finner forøvrig ingen i den familien i andre tellinger. (?)

 

Hvis du har gamle slektninger i live, så forsøk med litt forsiktig press for å få litt mere informasjon, en liten ting kan være nok til å hjelpe deg videre Jeg nevnte i en post for lenge siden mine forsøk i mange år for å finne oldeforeldre, som ingen av de gamle i slekta visste noe om. Da jeg omsider fant dem - som uekte fødte begge to - og meddelte det til en gammel tante, var svaret. "Vi vesst da det,sjø. Men vi snakke itj om det!" :wacko:

 

Mulig det kan stå noe om denne familien i Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog Bind 4 - Vålerkrokfjerdingen Gnr 120, 127-146

Forfatter er Arnfinn Wennemo og Odd Ottesen.  Boka er utgitt av Aurskog-Høland kommune i 2005.
 
Amsterdam hørte under matrikkelgården Lund, Gnr. 135
Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/view/7581/81994/49

Dåpen til Anthon Julius, jfr. #16.

Født 20.07.1856, og han er nok identisk med Anton Langbråten, er jeg redd.  Jfr. #4.

 

Astrid


http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036348003379

1910-tellingen, jfr. også 1900-tellingen i tidligere innlegg.


http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052042005145

Er vel Anton og moren i 1875

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktignok den samme Anton jeg nevnte i mitt første innlegg, og da har vi jo både foreldre, kone og svigermor.

I såfall kan det jo se ut som om Amerikaturen var en liten skrøne.

 

Men, vi vet jo fortsatt ikke om det er den riktige Anton?  :unsure:

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/view/4932/26096/42

Konfirmasjonen til Kristian, nr. 22.

Her står det at faren var utvandret, så da er det store spørsmålet:  videreførte en bare opplysningene fra dåpen, eller?

Anton Andersen ER et veldig vanlig navn, og det står vel ingen steder at han VAR fra Høland?  Mulighetene er mange, så det beste hadde vært hvis noen kunne

søke i de svenske kirkebøkene i håp om å finne den lille jenta som det vises til i dåpen til Kristian.  Kanskje står det mer om barnefaren der. 

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke helt enkelt. Det er jo flere Anton iblant utvandrere, men det spørs også hvor mye man kan stole på den oppgitte alderen ved dåpen?

Nå har jeg egen erfaring med at opplysninger som blir gitt ved konfirmasjon oftest er avlest fra gammel kirkebok, hvis en av foreldrene ikke er tilgjengelig.

I dette tilfellet foreligger det jo egentlig ingen sikre holdepunkter for noe som helst.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebokinnføring i forbindelse med konfirmasjon er (var) alltid avskrift av kirkebok fra barnets fødsel/dåp. Så selv om mor/far i mellomtiden er død, gift med en annen e.lign, så vil det ikke komme fram i forbindelse med konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Grete (#22), det var slett ikke alltid at det som ble notert ved konfirmasjonen var ren avskrift av kirkeboken ved fødsel/dåp. En av mine tippoldefedre fikk oppgitt feil mor i dåpsprotokollen i ministeralboken, mens klokkerboken har det rett, og da han ble konfirmert er det rett begge steder. Tilsvarende har jeg et eksempel fra egen slekt der svigermor i dåpsprotokollen er oppført som barnets mor og kona som første fadder. Selvsagt har presten blandet sammen de to navnene. Dette er da også rettet opp da barnet ble konfirmert. En annen ane er ikke å finne i dåpsprotokollene, men ved konfirmasjonen opplyses at han kun var hjemmedøpt. Jeg er også vant til at presten på de stedene jeg er mest vant til å arbeide med i konfirmantlistene ganske ofte satte et kors ved foreldre som var døde i mellomtiden - og tilsvarende ved vielser. Noen ganger skrev også presten at konfirmanten var NNs stesønn eller stedatter. jeg har også vært borti tilfeller der utenomekteskapelige barn er oppført med forskjellige fedre og patronym ved dåp og konfirmasjon, trolig fordi det i mellomtiden har blitt avslørt hvem den virkelige faren var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far og hens 6 søsken var alle hjemmedøpt, og ingen er å finne før et notat om dåpsdato ved hver enkelt konfirmasjon. De siste 2 av dem er fortsatt klausulert. Fødselsdatoene hadde jeg fra en lokal folketelling, slik at jeg kunne regne meg fram til omtrentlig konfirmasjonsår.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.