Gå til innhold
Arkivverket

Martine Antonette Berg Pedersen dør mellom 1910 - ?


Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Jeg har kanskje spurt om dette før, men .....

Martine Antonette Berg Pedersdatter f. 16.9.1850 Herøy, Nordland (gift m Zacharias Johannessen)

er her oppført i FT 1910 Kristiania, adresse Dops gt. 7

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392119509

Her nevnes at hun er Underholdt av datteren, som da er Zacharine Andersson Hegdehg vn 30.

Zacharine dør 9.7.1913 og 3 små barn blir sendt til pleieforeldre.

Adressebok for Kristiania 1911, står enke Martine med adresse Rosenkr.gt. 8

Adressebok for Kristiania 1913/1914/1915/1916 finnes frk. Martine i Hegdehg vn 32, samme person?

Siden hun ble Underholdt av datteren, hvor tok hun veien etter at hun døde?

Har hun kanskje reist til sin datter Maren Jørgine som bor i Tromsø, ikke funnet Martine der heller.

Så hvor leter man så....

Endret av Gaute Zøllner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med noen lenker: 

 

Jeg ser av dødsfallsprotokollregisteret at datteren er innført som Zaia Andersson, død 09.07.1913:

 

Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokollregister nr. 13 (1913-1913), Dødsfallsprotokollside, Side upaginert
Permanent bilde-ID: sk20090513341059
 
Høyre side, nr. 914:
 
Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll nr. C 6 (1911-1913), Dødsfallsprotokollside, Side 238
Permanent bilde-ID: sk20090515350250
 
Synes det står noe om at enkemannen fikk giftetillatelse i 1917. Her er Franz Oscar og Zaia i 1910 - Nordal Brunsgate 3. Ser at familien er 7. dags adventister: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392129368 
 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Grethe.

Jeg har dette med Zacharine og Frantz Oscar. Men det var dette når og hvor Martine døde. Jeg har sett i kirke sogn i Oslo som passer med gate adresse uten hell.

Rart om giftetillatelse for Zacharine og Frantz Oscar er 1917. Her får de sitt 1. barn Levi i Horten, hvor det står ægte

SAKO, Horten kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. 6, 1905-1912, s. 166
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051017020918
øverst på siden.

Men tilbake til Martine som ble underholdt av datteren, noen må vel underholde henne fremdeles! (sikkert ikke Frantz Oscar!) Som nevnt har Martine en datter som er telegrafistinne i Tromsø og som senere flytter til Gibostad. Jeg trodde Martine var å finne der, men nei.

Hvor og når dør Martine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart om giftetillatelse for Zacharine og Frantz Oscar er 1917. Her får de sitt 1. barn Levi i Horten, hvor det står ægte

SAKO, Horten kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. 6, 1905-1912, s. 166

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051017020918

øverst på siden.

 

Det var vel Frantz Oscar som ble gift på nytt i 1917.

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å sjekke dødsfallprotokollen. Martine Johansen som du fant i registeret, er 85 år og etterlater tre barn, så da er det vel ikke den riktige Martine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frantz Oskar giftet seg for 3. gang 17. juli 1917 med Olga Elise Jensen: SAO, Oslo byfogd avd. I, L/Lb/Lbb/L0011: Notarialprotokoll, rekke II: Vigsler, 1916-1918, s. 260b-261a

 
 
Ser nå at Frantz Oskar har vært omtalt i et tidligere tema, så legger inn lenke til det: https://forum.arkivverket.no/topic/186563-frantz-oskar-andersson-naarhvor-ble-han-gift/
 
 
Mvh Bente
Endret av Bente L. Skjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1914 er Martine Johannessen 64 år. Så det blir feil dame.

Frantz Oscar gift 17.7.1917 er bare noe jeg har hørt om men aldri fått bekreftet. Trodde dette bare var et forhold. Takker for den info.

Dette var hans 2. gang gift. Hans 3. gang gift var med Bertha Erland i 1921 som han levde sammen med til sin død.

Han ble kanskje gift 1. gang borgerlig i Oslo i 1906?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Frantz Oscar gift 17.7.1917 er bare noe jeg har hørt om men aldri fått bekreftet. Trodde dette bare var et forhold. Takker for den info.

Dette var hans 2. gang gift. 

 

Slik jeg tolker vigselsboka, var ekteskapet i 1917 hans tredje. Etter "enkemand", står det "(2g)", som jeg tolker slik hen at han ble enkemann for 2. gang da Zacharine døde..

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info om dødsdato for Martine, Kari. Hva står som døds adresse?

Bente, skal vi ikke tolke dette som hans 2 ekteskap?

Jeg har ikke funnet vielse dato for Frantz O og Zacharine, men dette må være 1. ekteskap. Barn f. 1907, 1910, 1912.

Med Olga tolker jeg han som enkemand gift 2. g. 17.7.1917.

Bertha 3. ekteskap 1921. Dette må bli rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 10, dødsfall til Martine i Oslo skifterett

Vil hun ikke bli å finne i krk bok i Oslo også. Der vil det vel stå noe om døsdårsaken.

Jeg har nå sett over alle(tror jeg) gravlagte i krk sokn i Oslo uten å finne noe.

Men hun måtte vel bli gravlagt på en krk gård i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info om dødsdato for Martine, Kari. Hva står som døds adresse?

Bente, skal vi ikke tolke dette som hans 2 ekteskap?

Jeg har ikke funnet vielse dato for Frantz O og Zacharine, men dette må være 1. ekteskap. Barn f. 1907, 1910, 1912.

Med Olga tolker jeg han som enkemand gift 2. g. 17.7.1917.

Bertha 3. ekteskap 1921. Dette må bli rett.

I følge innførselen i Østre Aker, så var ekteskapet med Olga hans 2. så da får vi vel si det sånn :)

 

SAO, Østre Aker prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0011: Ministerialbok nr. I 11, 1895-1917, s. 216

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060301020786

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Bente, det var ikke lenge han var gift med Olga. For i 1921/1922 giftet han seg igjen, med Bertha Erland fra Skjøllungstad, Sør-Audnedal. (Mandal)

Men jeg har enda ikke funnet han gift med Zacharine Marie Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den, Egil. Da var nok Zacharine gravid, for Levi blir f. i Horten 30.7.1907 se lenken i #3.

Da vil jeg tro at hun ble gift med Frantz Oskar i Trondheim.

Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bente. 1907 er F.O. og Zacharine gift. (Zacharine Johannessen som barn) Når Frantz O. kom til Trondheim vet jeg ikke.

1906 er F.O. 28 år og Zacharine 33 år.

Jeg har lett i Viede og Viede dissentere i Trondheim 1906 uten å finne noe.

Frantz O. ble vel registrert etter at de ble gift. Bor på samme adresse, Sandgd. 9

Endret av Gaute Zøllner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.