Gå til innhold
Arkivverket

Rettergangsmateriale Hof i Solør 1739 - Zimmermand


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

På jakt etter Hans Tobias Zimmermand døpt 12.feb.1682 i Bragernes som "forsvinner" derfra i 1705 ser jeg at Lassens samlinger har en Hans Zimmermand som begr. i Hof i Solør 7.mai 1739.  Lassen nevner også rettergangsmateriale og at han døde natt til 30.12.1738.

 

Jeg har funnet frem til den scannede versjonen fra Solør og Østerdalens sorenskriveri side 297 og utover https://media.digitalarkivet.no/rg20090511380303 hvor Hans Zimmermand er nevnt en rekke ganger (fordrukken forhenværende skolemester). Skriften er liten og jeg ser ikke så godt og trenger hjelp til å klarlegge hva som egentlig skjedde med ham samt om det er noen henvisning til hans hustru og evt. barn.

 

Samt hvorfor ble han først begravet over 4 måneder senere

 

Håper på hjelp her.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif,  her et meget klønete og kjapt sammendrag:

 

Dette er et ekstrating 22. januar 1739 hvor det avgis vitneprov i et forsøk på å finne ut av årsaken til dødsfallet. Han hadde 2 sår i ansiktet da han døde på Sønsterud, ett ved venstre øye og ett på haken. Han beskrives som beskjenket, og det berettes at han var ute en tur på gården om kvelden og at da han kom inn i stua igjen hadde han snø på vesten som om han hadde falt på bakken. I tillegg hadde han eglet seg inn på en annen person som hadde dyttet ham fra seg slik at han sjanglet og datt på stuegulvet. Deretter ble han lagt på en krakk hvor han sovnet og det berettes om at han fikk rystelser eller kramper så fingrene “smakk”. Det ble gjort forsøk på å få i ham melk, men han døde senere på kvelden eller natta.

 

… at examinere og paadømme den tildragelighed med Skolemesteren her i Sogned Hans Zimmermans hastige død, og hvorledes dermed kand være beskaffed, … … at den bemelte Hanz Zimmerman skal være fød paa Bragnæs eller der i Eignen uden at hand har nogen Slægt eller paarørende Venner her i nærværelsen, icke heller noged vist stadigt tilholdsted, saasom hand flødtede fra een gaard til anden, hvor Folck kunde behøve Hannem til at læse og skrive for deres Børn, og dennem informere i Deres Børne Lærdom …

 

“… Afsagt: Her erfares vel at de Eedfestede Vidners udsigende, at forige Skolemester Hans Zimmerman Dagen før hand om Natten til den 30. Decembris sidstleeden ved Døden Afgick, har værd Drocken, og meged beskienked, dog kand der icke siges, at saadant var den eigentlige aarsage til hans dødsfald, Eller gotgiort at hand paa nogen anden slags maade sig selv have ombragt, derfore maae den bemelte Afgangne Hans Zimmermans døde Legeme needsettes og begraves i Kierckegaarden udi stilhed etter brugelig skick og Maneer…”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Espen.

 

Jeg synes også at jeg ser navnet Maren Nielsdatter 12-13 linjer ned i første avsnitt.  Hun er tydeligvis ikke slekt for han var altså  uten "nogen slægt eller paarørdende venner i nærværelsen".

 

Jeg har forsøkt å lete etter Zimmermann i kb for Hof, men med negativt resultat.  I og med at han "heller noged vist stadigt tilholdssted, saasom hand flødtede fra een gaard til anden" kan han sikkert ha oppholdt seg i andre sogn forut.

 

Det i anførselstegn er selvsagt klippet fra Espens transkribsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Maren Nilsdatter som er nevnt i teksten er Maren Nilsdatter Sønsterud, datter på gården hvor Zimmermann døde.

 

Angående den sene begravelsen; uten å ha sett i kirkeboka selv, så finnes muligheten for forskjell på jordfesting og begravelse - om det er tilfelle her vet jeg ikke. Et annet moment er besiktigelsen av liket, En lege beså liket den 5. januar, og avsigelsen (det siste sitatet i #2) kom etter at retten fant det unødig å vente på "De øvrige besigtigelsesMend kand komme tilstede". Man ventet altså flere personer som skulle granske liket, men fattet likevel vedtak om å begrave Zimmermann. Denne avsigelsen eller vedtaket kan jo ha blitt forandret etterpå uten at det er nevnt på dette ekstratinget. Det kan være nevnt lenger ut i tingboka eller ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på at når dødsfallet skjer om vinteren så kan liket oppbevares frem til våren, men det var ikke normalt i Hof.  Hvor det skjedde er ikke så viktig å vite for meg. 

 

Det var Lassen som fant Zimmermand i rettergangsmaterialet og jeg blir gang på gang imponert over hvordan han klarte å lese igjennom alle kirkebøker, skifter, pantedokumenter samt altså rettergangsmateriale.  I sin jobb som byråsjef for postavdelingen i Revisjonsdepartementet (idag Riksrevisjonen) måtte han ha god tid, men vi er mange som må være ham takknemlig.

 

Vi har lenge lett etter Hans Tobias Zimmermand og når det nevnes at Zimmermand var fra Bragernes eller deromkring så blir jeg ganske overbevist om at dette er samme person.  Vi har god oversikt over alle andre Zimmermand i Norge på slutten av 1600-tallet og første halvdel av 1700-tallet og det er ingen andre mulige kandidater hverken i Bragernes/Buskerud eller annet sted.  Alderen stemmer også på noen få år nær og at alder ikke stemmer nøyaktig er jo et vanlig fenomen når vi ser på begravelser hvor familie ikke kan opplyse om alder.

 

Hans Tobias Zimmermand er født i 1682 i Bragernes som sønn av Hans Jørgen Zimmermand og Karen Arentsdatter von Kampen.  Se tråden om von Kampen her på forumet https://forum.arkivverket.no/topic/204178-hans-hansen-von-kampen-gift-1730-med-johanne-marie-nernst/

 

Han bodde i Bragernes frem til 1705 og ble trolig gift c1704 da han fikk en datter Karen i 1705 og moren ble introdusert i 1705, men morens navn er ikke kjent og vielsen er ikke i kb for Bragernes.  Vi vet også at han var der i år 1700 (sist 23.7.) og  17.des.1704 når han er fadder der.  Det kan synes som om han har vært et annet sted fra mellom 1700 og 1704.

 

Faren hans døde i 1699 og av 5 søsken levde bare han og hans bror opp.  Broren Johannes bodde hele sitt liv i Bragernes og fikk en meget stor etterslekt. I kb før Hans Tobias forsvinner omtales han som feldbereder i likhet med sin far og bror.  Hva som har ført til at han blir skolemester kan en bare spekulere i.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.