Gå til innhold
Arkivverket

Hans Tjøstolvson


Magne Vik
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med informasjon om Hans Tjøstolvson som levde fra 1680 og døde på Årtun i Sauda 1739.

Informasjonen jeg har er hentet fra bygdebøker fra Sauda, Røldal, Tinn og Vinje.

 

Han er sannsynlig født i Tinn og gift med Gunhild Taraldsdatter fra Berge i Tinn. Derifra flytta han til Odland i Røldal og seinare til Årtun i Sauda.

Klarer ikke å tyde noe fra kirkebøker.

 

Har følgende info:

 

Tinn 

Tinn soga  2 side 682. Gift med Gunhild

http://www.nb.no/nbsok/nb/a309ee34df36935b7cef98ff2d7beee6.nbdigital?lang=no#0

 

 

Vinje

Vinje og Rauland side 554. Selde del av plassen Gjuvik til Olav Olavsson omkring 1723

http://www.nb.no/nbsok/nb/1445b01eb6d51746840bc9393a48f426.nbdigital?lang=no#563

 

Røldal

Odland, Røldal side 459   Selde bruk 1726

 

Sauda

Årtun Sauda Side  508 og 542. Død 1739

 

På forhånd takk

Magne Vik

 

 

Prøvde tidligere med et spor i Ringebu men det var feil. Fekk svar fra en der.

 

 

Hei, trur ikkje din Hans TJøstolvsen kan høyre til slekta på Kaurstad/Berge i Ringebu.Her er noko av det eg har:

 

1. Amund Tjøstolvsen frå sygard Gunstad f ca 1655 skifte i 1699 på Forr Fron

      Gift med enke Ingeborg Johannesdtr. På Kaurstad frå Nigard Vestad. Ho var først gift med Gullik Eriksen Kaurstad f ca 1637

      Barn: Hans, Tjøstolv, Gullik,Kari.

     

      1. Hans Amundsen fødd ca 1669 død 1729 på Kaurstad

         Gift 1702 med Kari Sjursdtr. Høystad

                  Hans og Kari er av mine forfedre.

 

            2. Tjøstolv Amundsen  f ca 1676 død på Berge 1758. Tjøstolv var ugift og etter det eg kjenner til var hans barnlaus.

 

      3. Gullik Amundsen f ca 1682 død på Berge 1762

         Gift 1720 med Marthe Pedersdtr. Berge.

 

Tjøstolv/Tjøstel er ikkje av dei mest brukte namna her i Gudbrandsdalen, men det er nok fleire muligheiter både i Ringebu og Fron. Kyrkjebok for Ringebu er søkbar på digitalarkivet.

 

 

 

 

Endret av Magne Vik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt for gitt at han var født på Tinn. Navnet Tjøstolv/Tjostolv var ikke vanlig der. Tinn Soga nevner bare 4 personer med det navnet som enten fornavn etter patronym (farsnavn). En av dem er Hans. De andre er 2) Gunhilds stemor Gro Tjostolvsdatter, 3) en av mine aner og 4) en vesttelemarking Tjostolv Kristensson som ble gift på Tinn.
 
Min ane het Ingeborg Tjostolvsdatter (skifte 1710). Hun var gift med Gudbrand Torsteinson Bakhus (d. e1723) som etter konas død kjøpte Nord Asland. Barna deres, Kari og Gunhild, ser ut til å være født på 1680-tallet, så hun er vel mer på alder med Gunhilds stemor enn med Hans. Bygdeboka mener at denne familien må være fra Numedal og bygger det på eierskapet til Bakhus, noe som nok kan ha mye for seg. Jeg har så langt ikke funnet ut hvilke slekter i Numedal de evt. måtte komme fra, men navnet Tjostolv var vanlig i noen store slekter der med vide forgreninger, bl.a. til Tinn. Det var mange forbindelser mellom Tinn og Numedal på den tiden. Det ser en ved at tinndøler satt med eierskap til gårder i Numedal og vice versa. Den eldre slektshistorien på Tinn er imidlertid fortsatt ikke like godt utredet som i mange av nabobygdene slik at mange av forbindelsene på Tinn-siden fortsatt ligger mer eller mindre i skyggen. Navnet Tjøstolv/Tjostolv med varianter er også kjent fra flere av Tinns nabobygder i Telemark, dog ikke i like stort antall som i Numedal.
 
Jeg ser at bygdeboka nevner at Gunhilds familie også er registrert på Mellom Asland. Min tilknytninger er til de to andre Asland-gårdene, men jeg ser likevel ikke bort fra at det kan være en forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.