Gå til innhold
Arkivverket

Lensmann Peder Jørgensen (ca 1625-ca1687), Skrova - med datter - Lisbet Pedersdatter, Hans Helgelands (Helland i Sørfold?)


Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

I skiftet etter Michel Pedersen, Hatvigen i Skrova fremkommer følgende opplysninger:

 

post-1909-0-41270500-1477140989_thumb.jpg

 

Enken det halve bo
Og den salige manns arvinger:
Doret Peder Huldøens i Vesterålen
Lisbeth Hans Helgelands
Ellen Lorentz Christensen Stene i Vesterålen

 

Denne Michel Pedersen giftet seg i 1688 med Berit Sevaldsdatter fra Leirfjorden:

 

Så langt jeg kan skjønne må arvingen - Lisbeth Hans Helgelands - være identisk med Lisbet Pedersdatter gift med Hans Olsen på Helland i Sørfold. Gården Helland benevnes konsekvent Helgeland i kirkebøkene fra denne tiden så langt jeg klarer å se. I Sørfoldboka fremkommer at det i skiftet etter sønnen Peder Hansens kone var en del sølvtøy:

 

post-1909-0-90025900-1477141585_thumb.jpg

 

Jeg tolker sølvbeger merket P:I:S:G:M:D, 1654 til å være etter Lisbet Pedersdatters foreldre, og (sølv?)kannen på 330 gram merket Jørgen Nilsen til å være etter Lisbets farfar.

 

Hvem var så Lisbet Pedersdatters foreldre?

 

I 1688 nevnes Peder Jørgensens enke på Skrova, og han må derved være død før dette tidspunkt. I 1690 nevnes en enke Gunhild på Skrova, som da trolig var Peder Jørgensens enke. Så forsvinner denne enken fra Skrova. I 1691 er sorenskriveren i Vesterålen, Christen Pedersen Rønne, gift for tredje gang med en Gunhild Michelsdatter. Trolig er det da enken etter lensmann Peder Jørgensen på Skrova som er oppgift med sorenskriveren. Dette gir en naturlig forklaring på hvorfor 2 av arvingene i skiftet over har havnet i Vesterålen.

 

Hypotesen blir da at Peder Jørgensen gift ca. 1654 (jmf. sølvbeger) med Gunhild Michelsdatter hadde 4 barn:

 

1. Michel Pedersen (ca 1661 - ca 1709), Hatvigen i Skrova, gift 1688 med Berit Sevaldsdatter fra Leirfjorden.

2. Lisbet Pedersdatter (ca 1662 - 1753), Helland i Sørfold, gift før 1688 med Hans Olsen Helland.

3. Dorthe Pedersdatter (?- etter 1711) gift før 1681 med Peder Pedersen Holdøya i Hadsel.

4. Ellen Pedersdatter (?-etter 1728) gift med lensmann Lorentz Christensen Rønne på Steine i Bø i Vesterålen.

 

Forøvrig finns det tinntallerkener merket P:J:S:G:M:D i skiftet etter Peder Pedersen Holdøya som da trolig er arv etter kona, Dorthe Pedersdatter, sine foreldre.

 

Viser forøvrig til Skagstad-Lund-slekta fra Steigen i NST bind 42, s. 207-233 av Johs Hansen Hammer der det på side 224 fremgår at man antar at Peder Jørgensen i Skrova var død før 1685, og at han var uten livsarvinger. Det siste tviler jeg sterk på jmf. redegjørelsen over.

 

post-1909-0-41270500-1477140989_thumb.jpg

post-1909-0-90025900-1477141585_thumb.jpg

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Lars,

jeg kom ved en tilfeldighet over dette innlegger her om dagen. Synd jeg ikke har sett innlegget før.

 

Det vil jo være av interesse om det viser seg at du har rett. Men det må jo gjøres et arbeid for å komme videre med hypotesen.

 

Kan du sende meg lenke eller referanse til skiftet etter Michel Pedersen (Hatvik)? Jeg har lett etter kilden, men har ennå ikke funnet rett kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2021 den 17.03, Johs H Hammer skrev:

Lars,

jeg kom ved en tilfeldighet over dette innlegger her om dagen. Synd jeg ikke har sett innlegget før.

 

Det vil jo være av interesse om det viser seg at du har rett. Men det må jo gjøres et arbeid for å komme videre med hypotesen.

 

Kan du sende meg lenke eller referanse til skiftet etter Michel Pedersen (Hatvik)? Jeg har lett etter kilden, men har ennå ikke funnet rett kilde.

 

Hei Johs

 

Skiftet ligger under skifteekstraktene for Salten slik at dette ikke er et komplett skifte. Jeg tror det var Erlend som i sin tid skannet dette materialet, og jeg har en kopi av originalene. Send meg en adresse så skal jeg oversende de aktuelle filene.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Johs H Hammer skrev:

Lars, 

takk for det. E-post-adressen min finner du i NST XLII-hefte 3-4, om du har tilgang til heftet.

 

 

Da har jeg sendt mail med filene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, 

takk for tilsendte filer. Det er jo en fin oversikt. 

 

Det skal jo bli interessant å forfølge din hypotese. Min første test slår imidlertid ikke heldig ut, selv om den ikke helt motbeviser at du kan ha rett. I stedet for å vente med å gjengi hva jeg finner, tenker jeg å skrive etter hvert som jeg undersøker.

 

Peder Jørgensen eide 2 våger i Mårnes i Gildeskål. En enkel undersøkelse er å se på hva som skjer med den eierparten. Jordebøkene i fogdregnskapene gir oss innsikt. Peder Jørgensen står oppført med parten fram til og med 1693, selv om han i mange av disse årene var død. I 1694 er parten ført på Peder Jørgensens arvinger. Så kommer det  interessant informasjon i bøkene fra 1696 tom 1700 om at parten eies av Peder og Nils Jørgensens arvinger. Hadde Peder livsarvinger, kunne vi vente at noen av dem "dukket opp". I 1701 er parten solgt, ved første øyekast ser det ut som om den ble solgt til Peder Schrøder. Når parten er ført på Peder og Nils Jørgensens livsarvinger, så er det godt forenlig med, og en indikasjon på, at ingen av dem hadde livsarvinger. Ut fra hva jeg tidligere har kommet fram til er det nærliggende å tolke det som at det ble holdt fellesskifte etter Peder og Nils, og at det var deres søsken som arvet. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for så vidt enig, men har erfart at det er langt fra sikkert at det er mulig å følge disse partene. Eksempelvis er eierskapet til gården Hongfjorden i Sortland kommune meget vanskelig å følge eierskapet til i perioden 1640-1710, og det er kun en tingbok oppføring som faktisk viser hvordan eierskapet har skiftet hender underveis. Skattelistene fra aktuell periode kan da ikke brukes som vitnesbyrd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars,

Når vi skal få underbygget eller falsifisert hypoteser vi har, må vi gjøre bruk av kilder som kan være egnet for å få gjort det. Vi må selvsagt fortolke på et nøkternt vis, og ta nødvendige forbehold.

 

Å følge eierparter kan være en god kilde til opplysninger. Et problem er jo at reelle eierforhold ikke nødvendigvis går fram, som du er inne på. Et annet kan være at innførsler som er gjort, kan være gjort med spesifikke hensikter, som kan være lett å tolke ut over hva de var ment å formidle.

 

Jeg har undersøkt noe mer rundt eierparter som Jørgen Nilsen Skagstads etterkommere hadde mot slutten av 1690-tallet. Og her har jeg kommet over en opplysning jeg tidligere har oversett. I jordeboka til folkeregnskapet i 1693 er innført eierparter i Brunes og Eide med en eier og besitter Peder Jonsen. Han eide 1/3 og hans stebarn, eide 2/3 (2pd 16mk fisk). Parten var i 1668 ført på Enok Jørgensen, en av brødrene til lensmann Peder Jørgensen i Skrova, som vi diskuterer. Denne opplysningen gjør det ikke nødvendig å tvile på at enken etter Enok Jørgensen ble gift igjen med Peder Jonsen. I 1694 er Brunes skrevet på «Nils Jørgensens broderbarn». 1pd i Eide er nå Torkild [Enoksen], eier av. Apropos hva jeg skrev over, så mener jeg vi med trygghet kan lese Nils Jørgensens broderbarn, som Enoch Jørgensens barn.

 

I et skifte etter en Jens Kaspersen, Skrova, åpnet 19.6.1715, opptrådte en Peder Andersen, Hatvik som verge. Av et skifte etter en Inger Hågensdatter, Hatvik, omtales en Kristoffer Pedersen som «trolig halvbror». Begge deler i følge «Skifter i Salten og Ofoten», versjon 2.6b. Så det er trolig nok en Peder knyttet til Skrova, og altså Hatvik, som må sjekkes mht. de søsken du starter tråden med.

 

Da gjenstår, som indikasjon på at din påstand er rett, initialer funnet på tinn og sølvgjenstander i skifter blant de antatte søsken til Michel Pedersen. Vi må kunne se for oss at deres foreldre kan ha kjøpt slike gjenstander, evt. at flere søsken gjorde det. Så da er ikke indikasjonene på at Michel er en sønn av lensmann Peder Jørgensen Skrova så sterke, likevel.

 

Det at jeg ikke finner eiere til slektas gårdparter som jeg ikke kan knytte til kjent etterslekt etter Torkel Jensen Lund eller Jørgen Nilsen Skagstad, samt opplysninger knyttet til 2-vågsparten i Mårnes i Gildeskål, gjør at jeg ikke ser noe behov for å arbeide videre med en hypotese om at Peder Jørgensen hadde livsarvinger. Eierforholdet til denne 2-vågsparten i Mårnes i Gildeskål var i 1668 omtalt «Peder Jørgensen i Skroffuen med sine med Arffuinger eier udj Mornes 2w». Så i flere år på 1690-tallet var den bare omtalt som Peder Jørgensens eierpart og i 1694 Peder Jørgensens arvinger. Før den altså i 1696 omtales som Peder og Nils Jørgensens arvingers part. Hadde Peder Jørgensen livsarvinger, ville jeg vente at de i 1696 her skulle bli nevnt på en eller annen måte, i stedet for Peder og Nils Jørgensens arvinger.

 

Når det gjelder spørsmålet om Nils Jørgensen hadde etterkommere, så hadde han i følge Svein Fygle (Handel i Steigen kommune, 1976, s. 72) etterkommere på Måløy og Husøy. Det har jeg fortsatt ikke klart å finne noe belegg for. Når 2-vågs-parten i Mårnes i 1696 var ført på «Peder og Nils Jørgensens arvinger», tolker jeg det slik at ingen av dem hadde etterkommere i live da, og at det var søsken eller etterkommere av avdøde søsken som arvet (representasjonsretten ved arv var nå innført).

 

Det viktigste er jo at det som har vært faktum kommer fram, ikke hvem som først framsatte påstander om det, så jeg er klar til å supplere/korrigere hvor jeg har tatt feil. Men det må jo være den som framsetter en påstand, som skal underbygge den.

 

Debatt-forumet har vist seg som en nyttig arena for slike avklaringer, så kanskje kan deltakere i forumet bidra til å avklare hvem Michel Pedersen Hatvik i Skrova (og hans antatte søsken) var barn av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2016 den 15.21, Lars Østensen skrev:

I skiftet etter Michel Pedersen, Hatvigen i Skrova fremkommer følgende opplysninger:

 

post-1909-0-41270500-1477140989_thumb.jpg

 

Enken det halve bo
Og den salige manns arvinger:
Doret Peder Huldøens i Vesterålen
Lisbeth Hans Helgelands
Ellen Lorentz Christensen Stene i Vesterålen

 

Denne Michel Pedersen giftet seg i 1688 med Berit Sevaldsdatter fra Leirfjorden:

 

Så langt jeg kan skjønne må arvingen - Lisbeth Hans Helgelands - være identisk med Lisbet Pedersdatter gift med Hans Olsen på Helland i Sørfold. Gården Helland benevnes konsekvent Helgeland i kirkebøkene fra denne tiden så langt jeg klarer å se.

 

Arvingene Doret og Ellen er her oppgitt med gårdsnavn og steder utenfor Skrova, dvs i Vesterålen, så hvorfor er ikke arving Lisbeth oppgitt med hvor gården Helgeland befinner seg?
Kan det være at hun og Hans var bosatt på gården Helland på naboøya, Lille-Molla i Vågan?

I 1677 finner vi et skifte fra nettopp Helgeland i Vågan. Men det gjelder avdøde Peder Nicolausen. Han etterlater seg enken Guren samt barna Peder, Hågen, Jens, Nicolaus, Gabriel og Anne:

 

Nordland fylke, Lofoten, Skifteprotokoll nr. 1 (1673-1694), Skifteprotokollside, Side 77b-78a

https://www.digitalarkivet.no/sk20090302680092

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante opplysninger og vurderinger!

 

Jeg ser for øvrig at denne Michel Pedersen i Hatvika eide en del i Skagstad ifølge odelsskattemanntallet i 1701: RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R66/L4580: Fogderegnskap Salten, 1701-1706, s. 51

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10101308141052

 

Det samme sees i 1703: RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R66/L4580: Fogderegnskap Salten, 1701-1706, s. 201

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10101308141204

 

I 1700 ser det imidlertid ut til at Peder Jørgensens bror Jens Jørgensen i Brennvika eide dette jordegodset: RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Fogderegnskap, R66/L4579: Fogderegnskap Salten, 1697-1700, s. 373

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk10101308140375

 

Mvh Bjørn Olav Åsvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Olav,

takk for opplysningene. Der fant du det jeg prøvde å finne, og som gjør det mer enn trolig at Lars hadde rett i sin påstand. Og for så vidt også i sin formaning om forsiktighet ved tolking av skattelister. 

 

Lars,

da må jeg takke deg så mye for å gjengi dine opprinnelige funn. Jeg legger nå til grunn at du har rett i din hypotese. Mikroskopisk forbehold kan jo tas. Tillater du at vi bruker denne tråden til å diskutere Peders etterslekt, eller bør det opprettes en ny tråd for det? Avhengig av hva vi finner av etterslekt, kan det jo være greit å høre med NST om de er interessert i supplerende opplysninger for Skagstad-Lund-slekta. Jeg kan påta meg jobben, om ikke du vil gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2016 den 15.21, Lars Østensen skrev:

Hvem var så Lisbet Pedersdatters foreldre?

 

I 1688 nevnes Peder Jørgensens enke på Skrova, og han må derved være død før dette tidspunkt.

 

I følge Börje Jonsson sine avskrifter er Peder Jørgensen nevnt på Skrova 1682 men i 1685 er kun hans enke nevnt:

Amtregneskap
Skrova 1671
Excelfilen fra Skrova innehåller även 1672-1690.

http://trekilen.com/excel.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Johs H Hammer skrev:

Bjørn Olav,

takk for opplysningene. Der fant du det jeg prøvde å finne, og som gjør det mer enn trolig at Lars hadde rett i sin påstand. Og for så vidt også i sin formaning om forsiktighet ved tolking av skattelister. 

 

Lars,

da må jeg takke deg så mye for å gjengi dine opprinnelige funn. Jeg legger nå til grunn at du har rett i din hypotese. Mikroskopisk forbehold kan jo tas. Tillater du at vi bruker denne tråden til å diskutere Peders etterslekt, eller bør det opprettes en ny tråd for det? Avhengig av hva vi finner av etterslekt, kan det jo være greit å høre med NST om de er interessert i supplerende opplysninger for Skagstad-Lund-slekta. Jeg kan påta meg jobben, om ikke du vil gjøre det.

 

Ja, absolutt. Du står fritt til å bruke de opplysninger som her har fremkommet, og jeg ser fram til en eventuelt supplerende artikkel i NST angående Skagestad-Lund-slekta om du anser at det er grunnlag for dette (hvilket nå også de fremkomne opplysninger om eierskap også indikerer - Bjørn Olav må få kred. for the missing link).

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Gry.Onarheim.Dahlmo skrev:

 

Arvingene Doret og Ellen er her oppgitt med gårdsnavn og steder utenfor Skrova, dvs i Vesterålen, så hvorfor er ikke arving Lisbeth oppgitt med hvor gården Helgeland befinner seg?
Kan det være at hun og Hans var bosatt på gården Helland på naboøya, Lille-Molla i Vågan?

I 1677 finner vi et skifte fra nettopp Helgeland i Vågan. Men det gjelder avdøde Peder Nicolausen. Han etterlater seg enken Guren samt barna Peder, Hågen, Jens, Nicolaus, Gabriel og Anne:

 

Nordland fylke, Lofoten, Skifteprotokoll nr. 1 (1673-1694), Skifteprotokollside, Side 77b-78a

https://www.digitalarkivet.no/sk20090302680092

 

 

 

Jeg tviler sterkt på at vi skal til Vågan når det gjelder den aktuelle arvingen. Skiftet er avholdt i Saltens fogderi. Når det ikke er angitt annet er det grunn til å tro at Lisbeth Hans Helgelands bør befinne seg i samme fogderi.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars,

jeg skal høre med redaksjonen om det kan være av interesse. Men jeg har lyst til å kartlegge etterslekt i noen ledd før jeg gjør det. Egentlig for å klarlegge hva for liten artikkel det kan bli. Men skal man først i gang med dette igjen, så kan det være greit å søke å klarlegge om Nils Jørgensen hadde etterslekt, likedan Maren Jørgensdatter, som jeg har funnet så lite om. Når det gjelder kreditering, så er det vel allerede et par personer som har bidratt til at "snøballen ruller" igjen, og som da må nevnes.

 

Og så kan jeg altså tenke meg at vi bruker denne tråden til å klarlegge noen ledd av etterkommerne til det som umiddelbart ser ut til en søskenflokk for Michel Pedersen. Er det også greit for deg som trådstarter?

 

Gry,

Lars har plassert Lisbeth Pedersdatter på Helland i Sørfold. Ser ikke det rett ut for deg? De kildene du lenker til har jeg benyttet en hel del tidligere. Selv om primærkilder nå i stort omfang er lett tilgjengelig, er disse kildene enda lettere å jobbe med for mange formål. Så er det jo selvsagt greit å sjekke mot primærkilder etterpå når en har gjort funn som skal benyttes. Men før Lars har gitt "go" på understreket spørsmål ovenfor, vil jeg ikke gyve løs på kartlegginger av etterslekt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Johs H Hammer skrev:

Lars,

jeg skal høre med redaksjonen om det kan være av interesse. Men jeg har lyst til å kartlegge etterslekt i noen ledd før jeg gjør det. Egentlig for å klarlegge hva for liten artikkel det kan bli. Men skal man først i gang med dette igjen, så kan det være greit å søke å klarlegge om Nils Jørgensen hadde etterslekt, likedan Maren Jørgensdatter, som jeg har funnet så lite om. Når det gjelder kreditering, så er det vel allerede et par personer som har bidratt til at "snøballen ruller" igjen, og som da må nevnes.

 

Og så kan jeg altså tenke meg at vi bruker denne tråden til å klarlegge noen ledd av etterkommerne til det som umiddelbart ser ut til en søskenflokk for Michel Pedersen. Er det også greit for deg som trådstarter?

 

Gry,

Lars har plassert Lisbeth Pedersdatter på Helland i Sørfold. Ser ikke det rett ut for deg? De kildene du lenker til har jeg benyttet en hel del tidligere. Selv om primærkilder nå i stort omfang er lett tilgjengelig, er disse kildene enda lettere å jobbe med for mange formål. Så er det jo selvsagt greit å sjekke mot primærkilder etterpå når en har gjort funn som skal benyttes. Men før Lars har gitt "go" på understreket spørsmål ovenfor, vil jeg ikke gyve løs på kartlegginger av etterslekt her.

 

Johs, det er helt greit at denne tråd brukes videre i granskingen av etterslekt så vel som andre logiske tilknytninger angående aktuelt persongalleri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan starte med Lisbeth Pedersdatter:

 

Kilde: Sørfolds gårdshistorie, bind 2, side 251:

 

"Hans Olsen ca. 1653-1730 g.m. Lisbeth Pedersdtr. ca. 1662-1753 (9). Bygselbrev 24/4 1687 da de tok over etter Hans' foreldre. Det kan være grunn til å tro at Lisbeth var fra Skrova i Vågen ettersom presten i 26/10 1686 skrev i kirkeboken: «Bekom Hans Ollsøn paa Hellgeland sin Festification til Skrowen». Hans arvet 18 mark i Helland etter sine foreldre som igjen deres barn Inger og Peder arvet, h.h.v. 6 og 12 mark. Som vi ser av Slektsbok for Sørfold nådde kun to av deres ti barn voksen alder - noe til ettertanke. De drev bruket fram til sønnen Peder tok over mot kår."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars,

takk for det.

 

Uten at det har noen videre betydning så viser lenken her: Denne Michel Pedersen giftet seg i 1688 med Berit Sevaldsdatter fra Leirfjorden at vielsen var i 1693. Det finnes en Berit Sevaldsen, Hatvik i Skrova, med søsken, avdøde Paul, med flere barn og Lars, begge Leirfjorden, iht. skifte etter henne av dato 3.8.1719.

 

For den videre kartlegging kan det være greit å ta utgangspunkt i hypotesa Lars skrev i sitt første innlegg:

"Hypotesen blir da at Peder Jørgensen gift ca. 1654 (jmf. sølvbeger) med Gunhild Michelsdatter hadde 4 barn:

 

1. Michel Pedersen (ca 1661 - ca 1709), Hatvigen i Skrova, gift 1688 med Berit Sevaldsdatter fra Leirfjorden.

2. Lisbet Pedersdatter (ca 1662 - 1753), Helland i Sørfold, gift før 1688 med Hans Olsen Helland.

3. Dorthe Pedersdatter (?- etter 1711) gift før 1681 med Peder Pedersen Holdøya i Hadsel.

4. Ellen Pedersdatter (?-etter 1728) gift med lensmann Lorentz Christensen Rønne på Steine i Bø i Vesterålen".

 

Når Michel Pedersen Hatvik i 1701 er ført opp med alle 4 pd i Skagstad, sammen med opplysningene om hvem som var hans arvinger, samt opplysninger om initialer på sølvbeger, kanne og tinntallerkener som Lars har vist til i innlegg 1, så må vi kunne regne Michel Pedersen som Peder Jørgensens sønn. De 4 pd i Skagstad var odelsgods. Det går selvsagt an å konstruere opp motforestillinger, men de blir nokså hypotetiske, og jeg skriver det ikke ut nå.

 

Det er vel rimelig å ettergå identifiseringen av arvingene til Michel Pedersen. Var alle tre Pedersdøtre, så er det jo nærliggende å anta at de var søstre, som Lars hypotese innebærer. Stemmer fødselsåret til Lisbet, så skal det vel godt gjøres at hun var en datter av en hypotetisk bror Peder til Michel. Identifiseringen av 3 og 4 virker greie. Jeg synes at Lars også har overbevisende argumenter for identifiseringen i 2. Da mangler jeg bare kilde til farsnavn på Ellen.

 

Jeg finner Lorents Christensen nevnt i Bø bygdebok, bd. II, s. 86. Navn på ektefelle og evt. barn finnes ikke der.

 

I skiftet etter Peder Pedersen står det at "begge deris børn" (enken nevnt Dorethe Pedersdatter) var Jørgen, 30 år (f. ca 1681) , Enok, 19 år (f. ca 1692), Nils Pedersen, 13 år gammel (f. ca 1698) og Karen Pedersdatter.

 

Lars har også vist til etterslekt for Lisbet. Så det blir jo noe etterslekt å finne ut av.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johs, jeg har ingen kilder der kona til Lorents Christensen Rønne er nevnt med farsnavn, men jeg har en indikasjon på at det likevel kan stemme:

 

Skifte etter Synef Hansdatter, Føre i Vinje
Ektefelle: Peder Hansen. Internt skiftenr: 575. Skiftet åpnet: 9/4-1745. Side: 302. Løpenr: .
Arvinger:
Formue: 276-2-6. Gjeld: 126-3-6. Boets innhold: Sølv:
M.O.S.1716/N.A.S.L./L.C.S.R.E.P.D./A.M.S./H.P.S./M.C.S/
Film eller link: HF1983
Peder Hansen, Føre i Vinje.
Ektemann av avdøde. Gift. Ektefelle: Synef Hansdatter.
Kirsten Mogensdatter, .
Datter av avdøde. Verge: Peder Hansen, Føre (stefar).
©

 

Gitt at LCSR = Lorents Christensen Rønne må vi tro at konas farsnavn startet med bokstaven P.

 

Jmf. Gårdshistorie Bø, bind 1, side 530 satt enka  "Elen" med hele gården Steine i et par år etter Lorents død, og med halve bygselen frem til 1728.

 

Jeg har 5 mulige barn på dette paret, hvorav en datter er apokryf.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme kilde skriver: "Enka Elen deler bygselen med den andre oppsitteren, Peder Andersen (parnr. 786), fra 1722 til 1728. Peder blir på Steine fram mot slutten av 1730-åra, da dukker det opp en mann i Nykvågen med samme navn, det kan være samme person."

 

Gitt at dette stemmer har jeg en indikasjon på hvem han var gift med.

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/891/L1296Ministerialbok nr. 891A01, 1741-1784, s. 81-82
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071107620649

 

I 1750 opptrer Anne Lorentsdatter som fadder fra Nykvågen. Jeg antar derfor at Peder Andersen var gift med en datter av Lorents Christensen Rønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1731 trolover Peder Lorentsen Rønne seg med Ellen Henriksdatter:

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/888/L1231Ministerialbok nr. 888A01 /1, 1693-1738, s. 235
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071106640445

 

Jeg antar likeså at han var sønn av Lorents Christensen Rønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1725 opptrer Ellen Lorensdatter fra Steine i Bø som dåpsfadder:

 

"FÖD. döpt 6/5 1725 i Hadsel sogn.
"1725. Den 5te Sóndag effter Paaske. Dóbt Otte Thorß: Aangstads
barn N: Margrete. Test: Ole Hanß: Aangstad, Hans Anderß: Aangstad,
Thrine Hansd: Aangstad, Alhedt Rasmúsd: Vasvig, Ellen Lorentsd:
Steene af Bóe".

 

Igjen er det nærliggende å anta at vi her snakker om en datter av Lorents Christensen Rønne.

 

Fogden Rosenvinge har 2 tjenestejenter, Ellen og Lisbeth Lorensdøtre. Jeg antar at disse begge var døtre av LCR.

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, SAT/A-1459/891/L1296Ministerialbok nr. 891A01, 1741-1784, s. 66-67
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071107620641

 

Lisbeth Lorensdatter Mårsund opptrer som dåpsfadder i 1749. Jeg gjetter på at hun var gift med Mogens Iskasen Mårsund, men mangler kilder som kan bekrefte sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mistenker jeg at Lorents og Ellen har hatt en datter (Gunhild?) som var gift med Kristoffer Asbjørnsen på gården Sand i Gimsøy. I etterslekten brukes slektsnavnet Rønne.

 

Lorents Kristoffersen overtok bygselen på gården Sand etter Kristoffer Asbjørnsen 30/12 1757.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars og Johs,

takk for kommentarer til mine innlegg. Det var ingen link til skiftet i første innlegg så jeg antok at Skrova tilhørte Lofotens fogderi og ikke Saltens.

Men ser jo nå at Lars senere har nevnt at skiftet lå under skifteekstraktene for Salten. Og Sørfold-boka ble det ikke tid til.
Ja, avskriftene til B.Jonsson er gode å ha som en start men jeg rakk dessverre ikke å lete etter originalen blant skannet materiale.
Setter stor pris på å både få følge samt komme med noen funn i slike debatter som angår 1600-tallets genealogi, siden jeg i denne sammenheng må anses som "fokkeslask" men håper å bli mer erfaren ved læring av å delta og dermed kanskje kunne stige i rang her "ombord" etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.