Gå til innhold
Arkivverket

Tyding slektsnavn? brudgom


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

12. okt 1651 vies Lucas Hansen og Maren Jørgensdatter i Vor Frelsers kirke i København. De er par nr 17

 


 

Er det noen som kan hjelpe meg med "navnet" som står etter Lucas Hansen?

Trolig er det et stedsnavn eller en yrkestittel for Lucas opptrer ikke med slektsnavn senere selv om han ender opp som toller (1660) og borgermester (1701) i Aalborg.

Når han i 1660 blir toller i Aalborg (Hals?) sies det at han kommer fra stillingen som kongens skriver i København.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

– Ja dette var en nøtt. Tror nok ganske sikkert det er en yrkesbetegnelse. Andre brudgommer har Bødtker, Skibsmand, Bodsmand, osv etter patronymikon. Lucas ser ut som han er «Rentjehog??» også forsetter det muligens med tre bokstaver innimellom linjene, men kan ikke tyde det. 


 


Vel, dette gir ingen mening, men første bokstav er i alle fall «R», mener jeg. (jfr nr. 28 «Rasmussøn») og syvende(?) en «h». (jfr. nr. 31 «Christensd.»)


Det er dessverre det beste (dårligste) jeg kan klare, beklager, men her må nok de skikkelig proffe trå til.


Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hej Cecilie.

Jeg kunne ikke finde hvor de var gift så der hjalp du mig, for jeg fandt bare ud af at det var sket i København

og det er jo et vidt begreb. Men Den med renteskriver er helt rigtig.

Ja jeg så først dit indlæg nu.

 

TOLDVÆSENET 1660-1794

Lucas Hansen, født ca. 1624, død 26. august 1702 i Aalborg (Budolfi). Gift 1. gang med Maren Jørgensdatter, død 29. juni 1659 i København. Gift 2. gang 16. juni 1661 i Aalborg (Budolfi) med Cathrine Calow (datter af apoteker Daniel C. og Mette Grubbe), døbt 12. september 1641 i Aalborg (Budolfi), begr. 23. april 1713 i Aalborg (Budolfi).

Renteskriver. Tolder samt konsumtions- og stempelpapirsforvalter i Aalborg 26. april 1661, kgl. konf. 2. august 1670. Rådmand sst. 1701. Lucas Hansen var endnu tolder i 1688, da han fik Rasmus Knudsen som vicetolder. Han boede i den såkaldte toldergård på Gammeltorv (senere kaldet Giødvads gård), som hans svigerfar Calow havde tilskødet ham i 1668.

 

• Skifte/dødsanmeldelse 25. september 1702: Aalborg

Skifte efter tolder Lucas Hansen.

Arvinger:

Cathrine Calow, enke

Mette Lucasdatter, datter af sidste ægteskab, gm Anders A. Balling, Aalborg

Abraham Lucasen, søn af sidste ægteskab, præst i Klarup

Hans Lucasen, søn af sidste ægteskab, tolder og rådmand, Aalborg

Maren Lucasdatter, datter af sidste ægteskab, 34 år, ugift

Christian Lucasen, søn af sidste ægteskab, politifiscal, København

Børn af 1. ægteskab med Maren Jørgensdatter:

Karen Lucasdatter, datter, gm postmester Diderik Smith, Aalborg

Susanne Lucasdatter, datter, gm Peder Holst, præst, Vrå

Gedske Lucasdatter, datter, gm Morten M. Weis

 

Håber det hjalp lidt

Hilsen Freddy Sørensen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.