Gå til innhold
Arkivverket

Hans Erikson, Fjellanger, Lindås, født 1747: Opplysninger om dødsfallet hans


Arne Fanebust
 Del

Recommended Posts

Hans Erikson skal ha vært født på Fjellanger i Lindås i 1747, som sønn av Erik Olson og Pernilla Josefsdotter. Han skal ha giftet seg i 1777 med Anna Bastesdotter, født 1752, fra Våge i Lindås. Etter det som sies, døde Hans i 1798, og det skal ha vært skifte etter ham i 1799. Opplysningene her har jeg fra Skogseth: Bygdebok for Lindås Band 3 (2008) s. 315-16.

 

Jeg har ikke funnet nærmere opplysninger om dødsfallet til Hans Erikson, bl.a. finner jeg ikke noe i kirkebøkene om dette. Jeg har tenkt den tanke at han kanskje kan ha omkommet på sjøen, men skulle likt å vite dette mer eksakt.

 

Er det noen som kan hjelpe meg her?

 

Arne Fanebust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke funnet dødsfallet hans, men skal se litt til.

 

Trolovelsen Feria 1ma Pentecostes 1777 (18. mai) i Lindås:

Hordaland fylke, Lindås, Austrheim, Fedje, Myking, Lygra, Sandnes i Lindås, Ministerialbok nr. A 4 (1764-1791), Kronologisk liste 1778, Side 122
Permanent bilde-ID: kb20070511650227
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070511650227

.

Vielsen i kolonnen ved siden av litt høyere opp.

Dom. 5. post Trin. = 29. juli  (eller står det Dom 6. ? = 6. juli.)

Annet patronym på bruden enn ved trolovelsen.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet kan ha blitt sluttet i 1799. Her er i allfall skifteprotokollen ved overgangen 1798-1799 om flere vil lete.

Bergen, Hordaland, Sogn og Fjordane fylke, Nordhordland, Skifteprotokoll nr. A 9b (1797-1800), Skifteprotokollside, Side 561b-562a
Permanent bilde-ID: sk20081117620155
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081117620155
 

Gården er altså Fjellanger / Fieldanger og her er enken Anna Bastesdatter med barn i 1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058388000539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne-Lise. Da fikk jeg forlovelse, vigsel og skifte på plass, selv om jeg sliter med å lese skiftet. Det er jeg sikkert ikke alene om.

 

Det er vel grunn til å tro at det er disse kildene Skogseth har benyttet seg av, jf. henvisningen i innlegget mitt ovenfor.

 

Gjenstår fortsatt å finne opplysningene om dødsfallet. Her har jeg fortsatt ingen andre teorier enn at Hans Erikson kan ha kommet bort på sjøen. Det skjedde fra tid til annen på disse kanter, bl.a. var det slik kona til Hans - Anna Bastesdotter - mistet faren sin, jf. Skogseth s. 230.

 

Jeg er fortsatt takknemlig for tips om dødsfallet til Hans Erikson.

 

Vennlig hilsen

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Da jeg i sin tid registrerte de døde i Lindås 1740-1815 vet jeg at kirkebokføringen var mangelfull og at det var noen dødsfall vi kun finner igjen i skiftematerialet.

 

Ellers vet jeg at bygdebokforfatterne Arvid Skogseth for Lindås og Anders Haugland for Radøy også har brukt materialet etter innrulleringssjefen i Bergen (Statsarkivet i Bergen).

 

I 1777 kom det påbud om innsending av lister over fødte gutter, konfirmerte gutter og døde mannkjønn. Da sendte prestene inn navnene på de døpte, konfirmerte og døde i perioden 1777-1803. 

 

Det kan også være her dødsåret til Hans Eriksen er innført

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kenneth.

 

Da er det vel kanskje der forklaringen ligger. At dødsfallet hans ikke er registrert pga. mangler ved kirkebokføringen.

 

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.