Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til oppslag i bygdebok for Stranda, More og Romsdal, gården Lien.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ved folketellingen 1801 for Stranda kommune, Møre og Romsdal, finner jeg denne familien på gården Lien i Stordalen.

 

Stener Stenersen 44 år

Aseline Jonsdtr. hans kone, 44 år

Stener Stenersen 15 år

Siri Stenersdtr. 13 år.

Ragnhild Stenersdtr. 8 år

Johanne Marte Stenersdtr. 2 år.

 

Dersom noen har tilgang til bygdeboka som dekker dette området skulle jeg gjerne ha visst hva som står om denne familien og deres videre skjebne, særlig med tanke på datteren Siri.

 

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011525&gardpostnr=97&personpostnr=1652&merk=1652#ovre

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er trolig samme familie jeg finner på gården Nedre Skoue(Skodje) i bygdebok for Skodje. Der står det ikke noe om første kona hans, Asseline Jonsdtr. Men barna Ragnhild og Johanne Marta er nevnt i boka. Her står det at han var enkemann da han bygslet gården i 1810, samme året som han giftet seg på nytt med Anne Ananiasdtr,, Storsæter f. 1790. De fikk en sønn sammen i 1815. I 1805 ble en Siri Stenersdtr. konfirmert i Skodje. Hun er trolig identsk med jenta med samme navn som var 13 år i 1801. Og det er trolig hun som fikk en datter utenom ekteskap med Amund Rasmussen i 1833. Hun kom da fra Nedre Skodje. Familien flyttet til Borgund i 1817 og slo seg ned på gården Hamnen.

 

http://www.nb.no/nbsok/nb/f6780faa32f308ecf50d6978e7138394.nbdigital?lang=no#635

 

 

Jeg er imidlertid fortsatt interessert i å få vite hva som står om familien på gården Lien i Stranda Bygdebok om noen har tilgang til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett nok ein gard Lien omtala i Stranda bygdebok, men der var ikkje desse folka.

 

Dei er omtala i Stordal bygdebok, som nemner Stener Stenersen (Seljebotn) og Asseline Jonsdtr. (Storheim) og borna deira ved folketellinga 1801. Det står at familien flytte til Hatlen i Ørskog kort tid etter. (Eg har ikkje Stordal bygdebok for handa no, slik at eg kan gje eit ordrett sitat)

 

Ein kan finne dåpen til sonen Joen i Ørskog i 1803:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 522/L0308: Ministerialbok nr. 522A03, 1773-1809, s. 624-625
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070831620328
 

Familien har vel då truleg flytta vidare til Skodje. Men eg har ein kommentar til noko som står i Skodje bygdebok.

 

Stener Stenersen som vart gift i 1810, var på det tidspunkt ungkar (i følge truloving og giftermål), slik at her er det vel truleg Siri sin bror Stener som vart gift her:

 

Sjå truloving:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 524/L0350: Ministerialbok nr. 524A02, 1780-1817, s. 17
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070903620045
 

Giftermålet:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, 524/L0350: Ministerialbok nr. 524A02, 1780-1817, s. 36
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070903620063
 

Eg våger påstanden om at bygdeboka for Skodje ikkje er av dei mest etterrettelege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Inge.

 

Det er selvsagt et problem at man ikke kan stole på bygdebøker og gjerne da de eldre bygdebøkene. Og når man heller ikke er lokalkjent i området, så blir det jo ikke enklere å vite hvor man skal lete etter dem.

 

Du har nok rett vedr. giftemålet i 1810, det er nok Stener Stenersen jr. som giftet seg da.

 

Det dør en Stener Stenersen på gården Vaagenes i 1851, 69 år gammel. Det passer vel egentlig bra med alderen på brudgommen fra 1810.

 

På Family Search finner jeg Stener og Asseline gift i Stordal 18.06.1786. Har ikke funnet vielsen i kirkeboka forløpig (usikker på vilke kirkebok som dekket Stordal på den tiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at Siri Stenersdtr. får to barn utenom ekteskap. Den 28.01.1819 døper hun datteren Anne Serine, barnefaren er oppgitt som Peder Thorsen, Spjelkavik. Og den 5.10.1824 døper hun altså datteren Andrine Ellene med Amund Rasmussen Stafset som far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.