Gå til innhold
Arkivverket

Lars E Øyane


Mette R Francke
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har forsøkt å sende deg en melding , men får opp at du ikke kan motta flere meldinger.

 

Legger ut beskjeden her

 

 

 
Jeg tror jeg hjalp deg med å finne opplysninger om Augusta Charlottte født i Sverige.
 
Nå har der kommet ett nytt svar på slaegtogdata , der ei ønsker å komme i kontakt med noen som vet noe om hennes liv etter at hun flyttet fra Sverige.
 
Kan du se på tråden/etterlysningen
 
 
mvh
Mette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Jau, eg har alltid problem med denne postkassa...

 

Men her ver det som eg veit om Augusta Charlotte - saksa frå manuskriptet mitt under gnr. 176, Valaker i band XI, som kjem ut no til jul:

 

~~~~~~~~~~~~~

 

Petra Kristine Johannesdotter Vigdal, f. 12.12.1889,

Petra Wigdahl utvandra til Amerika i 1915 og fór då til ei faster i La Crosse, La Crosse Co., Wis., men flytte snart vidare til Portland, Multnomah Co., Ore. der ho var hotellarbeidar («hotel pantry girl»).  Ho gifte seg kring 1925, dato og stad ukjende, med Christian Peter Nikolaj Marinusson Jørgensen frå Aalborg på Jylland i Danmark, i Amerika kjend som Christian P. Jorgensen.  Han var son av kusk og arbeidsmann Marinus Nikolaj Andreasson Jørgensen i Aalborg, opphavleg frå Dronninglund i Hjørring amt, Jylland, og kona Augusta Charlotte Carlsdotter frå Östad i Älvsborgs län i Sverige og f. i Dronninglund, Hjørring amt på Jylland i Danmark 5.3.1891, men utvandra til Ame-rika i 1908.  Christian vart marineoffiser («United States Navy Captain»), og han og Petra budde mellom anna i Anoka, Anoka Co., Minn. og i Carthage, Jasper Co., Mo., men flytte kring 1940 til Fayetteville, Washington Co., Ark.  Christian d. i Fayetteville, Ark. 17.12.1957, medan Petra Jorgensen d. same staden 9.10.1969.  Dei var barnlause.

 

~~~~~~~~~~~~~

 

Eg meiner å hugsa at denne huslyden vart drøfta i det danske Slægt og Data for eit par år siden, og der kom det fram fleire opplysningar om borni til Augusta Charlotte, men eg kan ikkje i farti leggja handi på den debatten.  Kanskje du, Mette, finn han att?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.