Gå til innhold
Arkivverket

Anne Sørensdatter f. ca 1759, Larvik


Tore Jørgen Løwe
 Del

Recommended Posts

Anne/Anna Sørensdatter bor i Larvik i 1801. Hennes barn Lars (1787), Søren (1790) , Christopher (1794) og Gunild Maria (1798) er født i Larvik. Hun giftet seg i Brunlanes i 1787 med Carl Larsen fra Vestad i Tjølling, men hvor kommer hun fra? (Hun døde I Larvik i 1814.)

Siden hun giftet seg i Brunlanes, så trodde jeg hun var derfra, men etter å ha sjekket flere alternativer nøye, så er jeg rimelig sikker på at hun ikke kommer derfra. Hun er så vidt jeg klarer å se heller ikke født i Tjølling, Sandar, Lardal eller Siljan I Larvik går ikke kirkebøkene langt nok tilbake, men i Hedrum finner jeg en god kandidat. 19. nov 1758 blir det døpt ei Anne Sørensdatter. Faren er Søren (Arnesen) Ouden (Auen, i dag i Siljan). Blant denne Søren Ouden's andre barn finnes også ei Dorothea Sørensdatter og det er interessant, for den eneste fadderen til Anne Sørensdatter's barn i Larvik som kan sees som en mulig slektning av Anne er ei Dorothea Sørensdatter. Dorothea er også et sjeldent navn i dette området, jeg har ikke funnet andre med det navnet i akutell periode. Jeg har sjekket både i Hedrum, Larvik og Brunlanes uten å finne henne død der (hun finnes ikke i FT 1801). Når jeg sjekker Søren Oudens familie, så finner jeg at broren Arne døper ei datter Gunnild altså det samme som Anne's yngste datter, men Gunnild er et relativt vanlig navn.

Jeg har prøvd å finne ut av hvor Søren Ouden ble av for å se om han f eks flyttet til Larvik, men jeg har ikke funnet annet enn at han ikke er død i Hedrum eller Larvik (fom 1785).

Er det noen som kaste mer lys over enten min Anne Sørensdatter i Larvik eller Anne Sørensdatter fra Auen (jeg begynner å tro at de er samme person) og hvis det er slik jeg tror også kaste mer lys over Søren Ouden's familie ut over det som står i bygdebøkene Hedrum og Brunlanes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til vielsen - innførsel # 3 venstre kolonne, høyre side - hun var fra Næss Hammer (jernverket) - om hun var født, bodde eller tjente der er det vanskelig å si noe om!

Vestfold fylke, Tanum, Berg, Kjose i Brunlanes, Ministerialbok nr. I 1 (1766-1801), Trolovede 1786, Viede 1787, Side 280-281
 
 
Gravlagt # 17
Vestfold fylke, Larvik i Larvik, Klokkerbok nr. I 2 (1807-1830), Døde og begravede 1814, Side 610-611
 

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nevnt i skifte etter søsteren Maren i 1811 - http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000615438

Her er det flere søstre så da skulle det vel være mulig å kunne spore foreldrene?

 

Skifteforh.prot. - starter nederst på høyre side.

Vestfold fylke, Larvik, Skifteforhandlingsprotokoll nr. I (1797-1821), Skifteprotokollside, Side 590-591
 
Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil,

 

Tusen takk for henvisningen til dette skiftet i 1811! 

Her er det endelig og uomtvistelig henvisning til hennes nærmeste (i dette tilfellet søsken), så ja, nå burde jeg ha ett mye bedre utgangspunkt for å komme videre.

 

mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil,

 

Igjen tusen, tusen takk!

Dette har jeg jaktet på lenge. Det er fint å se at friske øyne klarer å se/ finne ting som jeg har oversett. Jeg var i skifteprotokollene, men ikke i skifteregisteret og jeg leita for smalt. Jeg hadde på blokka at jeg skulle sjekke den nye Siljan-boka, men jeg ble for opptatt av det jeg hadde funnet på Auen.

 

mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore!

 

Takk for fine ord  :) - ja det er fort gjort å stirre seg blind.....du er ikke alene om det!

 

Det ante meg at det kunne være jernverksslekt da det stod at Anne var fra Nes-hammeren ved vielsen og da var veien kort til kilder for de forskjellige jernverkene. Familien flyttet nok i 1777/78 for de får en sønn, Christopher, på Nes-hammer i 1778 - døpt 15. august

Vestfold fylke, Tanum, Berg, Kjose i Brunlanes, Ministerialbok nr. I 1 (1766-1801), Fødte og døpte 1778, Side 115-116
 

Christine ble født i 1781, døpt 4. februar

Vestfold fylke, Tanum, Berg, Kjose i Brunlanes, Ministerialbok nr. I 1 (1766-1801), Fødte og døpte 1781, Side 129-130
 

Og så er det vel søsteren Karen som står sammen med Anne i 1801-tellingen - http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058283001433

 

Moren død i Larvik 1810 - http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/267/pg00000001634944

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil,

 

At de har flyttet til Nes-hammer overrasker meg ikke, men det er noe som ikke stemmer når Magrethe oppgis å være 65 år når hun dør i 1810, dvs at hun var ca 15 år når Anne ble født. Det er veldig sjelden at feilmarginen i FT 1801 er så stor. Hvis dette er noenlunde riktig, så har nok Søren vært gift flere ganger. På de første innførslene i Siljan står det jo bare Søren Christophersen kone ved Værket. De er tydeligvis ikke gift i Siljan siden det ikke er omtalt når de giftet seg. Jeg finner henne heller ikke i FT1801, men det betyr vel bare sannsynligvis at navnet er registrert på en feil måte. Det hadde vært interessant å se oppgitt alder der.

 

mvh 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil,

 

At de har flyttet til Nes-hammer overrasker meg ikke, men det er noe som ikke stemmer når Magrethe oppgis å være 65 år når hun dør i 1810, dvs at hun var ca 15 år når Anne ble født. Det er veldig sjelden at feilmarginen i FT 1801 er så stor. Hvis dette er noenlunde riktig, så har nok Søren vært gift flere ganger. På de første innførslene i Siljan står det jo bare Søren Christophersen kone ved Værket. De er tydeligvis ikke gift i Siljan siden det ikke er omtalt når de giftet seg. Jeg finner henne heller ikke i FT1801, men det betyr vel bare sannsynligvis at navnet er registrert på en feil måte. Det hadde vært interessant å se oppgitt alder der.

 

mvh 

Tore

 

Du kan ha rett - men jeg tror vel heller at alder ved dødsfall er feil. Hvem som er kilden til opplysningen vet vi ikke, men jeg synes ikke avviket er så stort hvis hun eks. var 18-19 år når hun fikk Anne i 1760. Hun er jo registrert som mor til Maren i 1764 så hvis det var en annen som var mor til de 2 første barna, ville det vært registrert en død kone mellom 1762/64 og en ny vielse med Margrethe i samme periode.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha rett - men jeg tror vel heller at alder ved dødsfall er feil. Hvem som er kilden til opplysningen vet vi ikke, men jeg synes ikke avviket er så stort hvis hun eks. var 18-19 år når hun fikk Anne i 1760. Hun er jo registrert som mor til Maren i 1764 så hvis det var en annen som var mor til de 2 første barna, ville det vært registrert en død kone mellom 1762/64 og en ny vielse med Margrethe i samme periode.

 

Søren Kristoffersen og Margrete Melkersdatter var et ektepar pr. november 1762.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren Søren døde i Brunlanes i 1789, 62 år gammel.

SAKO, Brunlanes kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1766-1801, s. 316-317
 
Søstera Dorthe døde i 1788 i Brunlanes.
SAKO, Brunlanes kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1766-1801, s. 310-311
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.