Gå til innhold
Arkivverket

Kgl bevilgning for oppløsning av ekteskap


Morten Sand Andersen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Min oldefar ble skilt fra sin første hustru før han giftet seg med min oldemor. Jeg har alle navn og viktige datoer knyttet til alle 3. I de skannede kirkebøkene finner jeg ikke oversikter over oppløste ekteskap, men jeg har funnet en opptegnelse der det henvises til den kgl. bevilgningen, og jeg mener jeg er i stand til å lese når denne er gitt. Kan dere på dette grunnlaget være behjelpelige med å skaffe selve dokumentet og eventuelt søknaden som lå til grunn for den?

Med vennlig hilsen,

 

Morten Sand Andersen

 

epost: mortentolk@gmail.com

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldefar ble skilt fra sin første hustru før han giftet seg med min oldemor. Jeg har alle navn og viktige datoer knyttet til alle 3. I de skannede kirkebøkene finner jeg ikke oversikter over oppløste ekteskap, men jeg har funnet en opptegnelse der det henvises til den kgl. bevilgningen, og jeg mener jeg er i stand til å lese når denne er gitt. Kan dere på dette grunnlaget være behjelpelige med å skaffe selve dokumentet og eventuelt søknaden som lå til grunn for den?

 

Aktuelle sakspapirer kan finnes i enten Fylkesmanns- eller Amtmannsarkiv (statsarkivene) eller i Justisdepartementets arkiv (Riksarkivet), delvis avhengig av når dette skjedde. Du bør derfor forsøke Spør Riksarkivet eller Spør Statsarkivet i ... og oppgi de navnene og datoene du har. Hvis du ikke ønsker å gi opplysninger i åpent forum, sender du forespørselen til post@arkivverket.no (ordinær saksbehandling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktuelle sakspapirer kan finnes i enten Fylkesmanns- eller Amtmannsarkiv (statsarkivene) eller i Justisdepartementets arkiv (Riksarkivet), delvis avhengig av når dette skjedde. Du bør derfor forsøke Spør Riksarkivet eller Spør Statsarkivet i ... og oppgi de navnene og datoene du har. Hvis du ikke ønsker å gi opplysninger i åpent forum, sender du forespørselen til post@arkivverket.no (ordinær saksbehandling).

Takk for raskt og godt svar.

Skilsmissen fant sted i 1895. De bodde i Trondheim.

Skal jeg da prøve meg på Riksarkivet eller Statsarkivet i Trondheim, tror du?

 

mvh.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for raskt og godt svar.

Skilsmissen fant sted i 1895. De bodde i Trondheim.

Skal jeg da prøve meg på Riksarkivet eller Statsarkivet i Trondheim, tror du?

 

mvh.

 

Morten

send en henvendelse først til Statsarkivet i Trondheim og hør om de har denne informasjonen, hvis ikke, så blir det Riksarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.