Gå til innhold
Arkivverket

Frantz Oskar Andersson gift i Trondheim og i Mandal hvilken dato?


Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Innlegg om han har jeg hatt før, men i innlegg om Martine Antonette Berg Pedersen den 19.10.d.å. kom det frem noe interessant, en annonse i Trondhjem Adresseavisen den 26.1.1907som forteller at Zacharine da var gift med Frantz O. Hadde de giftet seg i Trondheim, fant de ikke der.

Zacharine er f. 20.5.1873 og kom til Trondheim sammen med søsteren Maren og mor Martine på 1880 tallet, hvor hun gikk på syskole og siden startet en forretning.

Spørsmål er; når giftet Frantz O. og Zacharine seg? i Trondheim? Frantz O. er adventist. Jeg har sett på alle(?) krk bøker i Trondheim med viede dissentere uten å finne dem.

 

Frantz O. ble også gift på Skjøllungstad ved Mandal, med Bertha Erland i 1921 og fikk 2 barn med henne, ikke funnet.

 Når skal jeg bli flinkere til å lete?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg, FT 1910 er det eldste barnet født i Horten. Har du sjekket vielser der ?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392129368%C2%A0

 

( Iflg. tidligere innlegg var dette barnet ektefødt. )

https://forum.arkivverket.no/topic/204745-martine-antonette-berg-pedersen-dør-mellom-1910/#entry1726243

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg sjekket dette da jeg fant Levi der.

http://www.tfb.no/db/adresseboktrondheim/1907/3_7_20030618_151859.pdf

Adressebok for Trondheim 1907 stå Zacharine oppført som, Zaia Syetablissement i Indherredsv. 31 og med etter navn Andersen. Men etternavnet skrives feil mange ganger.

(F.O. står nedenfor som Andersson)!

Endret av Gaute Zøllner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg om han har jeg hatt før, men i innlegg om Martine Antonette Berg Pedersen den 19.10.d.å. kom det frem noe interessant, en annonse i Trondhjem Adresseavisen den 26.1.1907som forteller at Zacharine da var gift med Frantz O. Hadde de giftet seg i Trondheim, fant de ikke der.

Zacharine er f. 20.5.1873 og kom til Trondheim sammen med søsteren Maren og mor Martine på 1880 tallet, hvor hun gikk på syskole og siden startet en forretning.

Spørsmål er; når giftet Frantz O. og Zacharine seg? i Trondheim? Frantz O. er adventist. Jeg har sett på alle(?) krk bøker i Trondheim med viede dissentere uten å finne dem.

 

Frantz O. ble også gift på Skjøllungstad ved Mandal, med Bertha Erland i 1921 og fikk 2 barn med henne, ikke funnet.

 Når skal jeg bli flinkere til å lete?!

 

Sjølingstad/Skjøllingstad er da i nåværende Lindesnes kommune, ikke Mandal. Har du sjekket kirkebøkene for Valle?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har sjekket Valle.

Når det gjelder Zacharine Marie fant jeg ikke henne konfirmert i Trondheim, men søsteren Maren Jørgine ble konfirmert der den 30.9.1888.

Maren Jørgine ble uteksaminert som telegrafistinne 19.12.1891 i Christiania og i FT 1900 så finner vi familien i Lyngseide, Maren er telegrafbestyrerinde og Zacharine er telegrafbud.

Så Zacharine må ha begynt på sy skole i Trondheim etter 1900 en gang. (1.5.1902 jobber Maren i Tromsø)

Endret av Gaute Zøllner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har sjekket Valle.

[...]

Men vet du konkret at Bertha Erland flyttet hjem til Sørlandet igjen? I 1910 bodde hun jo i Kristiania.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble de kanskje gift i Oslo. Jeg sjekket borgerlig viet i Oslo 1920 - 1922,, men fant de ikke. 

Men barna Ragnhild og Olga skal være født på Skjøllungstad. Og Frantz O. døde på Skjøllungstad 15.12.1963 hvoretter Bertha flyttet til Sandefjord.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg om han har jeg hatt før, men i innlegg om Martine Antonette Berg Pedersen den 19.10.d.å. kom det frem noe interessant, en annonse i Trondhjem Adresseavisen den 26.1.1907som forteller at Zacharine da var gift med Frantz O. Hadde de giftet seg i Trondheim, fant de ikke der.

Zacharine er f. 20.5.1873 og kom til Trondheim sammen med søsteren Maren og mor Martine på 1880 tallet, hvor hun gikk på syskole og siden startet en forretning.

Spørsmål er; når giftet Frantz O. og Zacharine seg? i Trondheim? Frantz O. er adventist. Jeg har sett på alle(?) krk bøker i Trondheim med viede dissentere uten å finne dem.

 

Frantz O. ble også gift på Skjøllungstad ved Mandal, med Bertha Erland i 1921 og fikk 2 barn med henne, ikke funnet.

 Når skal jeg bli flinkere til å lete?!

 

Bøker
Norges bebyggelse : Sørlige seksjon Herredsbindet for Vest-Agder Østre del
- tilgang for norske IP-adresser
 
Publisert:
Oslo : Norsk faglitteratur, 1957
 
Språk:
Norsk (Bokmål)

 

 

Her står det at Frantz Andersson og Bertha Erland ble gift i 1920 (ingen stedsangivelse)

post-3741-0-00784600-1477592525_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trådstarter kontaktet dattersønnen (nevnt i utklippet over, bosatt i Sandefjord)? Han bør vel vite noe om slekten?

 

Tilføyd i ettertid: Ifølge dødsannonsen til Erling Granholt fikk han og Olga ytterligere tre barn, så forhåpentligvis er det noen av dem som har info om besteforeldrene. Erling Granholt var en kjent mann i Sandefjord, men jeg kjente ikke til Sjølingstad-koblingen. Han skrev en god del for Gjallarhorn, medlemsbladet til Vestfold Slektshistorielag. Noe må han da ha notert ned om svigerfamilien ...

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg Sven og Dag.

Jeg var i Sandefjord igår å snakket med min fetter. Han fant frem en kiste hvor Erling hadde sine slektsforsker notater som vi gjennomgikk. Der var det ingen ting om Frantz O. og Bertha dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ble det av Olga Elise Jensen, som han giftet seg med 17.7.1917

SAO, Østre Aker prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0011: Ministerialbok nr. I 11, 1895-1917, s. 216  nr 6
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060301020786

​Hun må vel være død eller at de har skilt seg. Noe må ha skjedd siden han giftet seg med Bertha ca 1920.

Det står mye ubesvart rundt denne mannen! Datter Judit f. 28.1.1910 Bergen ikke funnet.
 

Endret av Gaute Zøllner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
On 27.10.2016 at 7:44 AM, Dag T. Hoelseth said:

Men vet du konkret at Bertha Erland flyttet hjem til Sørlandet igjen? I 1910 bodde hun jo i Kristiania.

 

DTH

 

On 29.10.2016 at 5:26 PM, Gaute Zøllner said:

Hvor ble det av Olga Elise Jensen, som han giftet seg med 17.7.1917

SAO, Østre Aker prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0011: Ministerialbok nr. I 11, 1895-1917, s. 216  nr 6
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060301020786

Hun må vel være død eller at de har skilt seg. Noe må ha skjedd siden han giftet seg med Bertha ca 1920.

Det står mye ubesvart rundt denne mannen! Datter Judit f. 28.1.1910 Bergen ikke funnet.
 

 

Per 30/8-1919 befant Bertha seg på Skjøllungstad som hjemmeværende ugift arbeiderdatter da hun meldte seg ut av statskirken og ble syvendedagsadventist, se nr. 7, samt mulige slektninger på nr. 2, 3 og 4 (foreldre og bror?).

 

Vest-Agder fylke, Valle i Sør-Audnedal, Ministerialbok nr. A 11 (1912-1938), Utmeldte 1914-1919, Side 287
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb10411106101279

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen. Takker for info!

Da giftet Bertha seg på Skjøllungstad i 1920, som det står i beskrivelsen av gården Berg. Adventister gifter jo seg borgerlig, men hvor finner jeg det?

Nr. 2 og 3 er Berthas foreldre og nr 4 hennes bror. Far død 1922, mor død 1923.

(vielsen mellom Frantz O. og Zacharine er funnet)

Endret av Gaute Zøllner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.