Gå til innhold
Arkivverket

Brev fra 1897 - dokumentarfilm


Jarle Bjørknes
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med en dokumentar vi holder på med så hadde jeg satt pris på om noen kunne hjelpe meg med å transkribere dette brevet. Har forsøkt flere ganger, men innser at jeg ikke har nok kunnskap til å tyde denne skriften.

 

Brevet (nyttårshilsen) er sendt fra mor og far samt to søstre og en nevø til foreldrenes sønn som er i Eldorado i Canada. 

 

Det er vedlagt to filer, Mor1og4 samt Mor2og3. Det er henvisning til sidetallene. Det er altså et A4 som er brettet på tvers, slik at man får fire A5 sider.

 

Om jeg bryter med kotyme i dette forumet, så vennligst gi meg rettledning. 

 

Hjertelig takk.

post-9134-0-90985400-1477415242_thumb.jpg

post-9134-0-10853600-1477415251_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære Fredrik!

Et godt og glædeligt Nytaar!!!
Min hjernekasse er tom, og mine fingre er krum, og uagtet dette, ved jeg paa Aarets første Dag intet bedre at foretage mig end at sette dette Maskineri igang for at prøve at faa istand er Brev til Dig. Skjønt jeg denne Gang kunne have meget at skrive om, er dog hoved-hensigten den, at paaskynde Din Hjemkomst, saasnart som muligt. Det Aar som gik, var saare rigt paa tunge Tilskikkelser i vor Familie, hvoraf Maries Død den 5.Februar var den tyngste og sørgeligste.
Foruden at hun var smittet af Lungetæring (Tuberkulose) da hun i November 94 kom hjem, var hun ogsaa
Slutt på s.1
 
frugtsommelig, men som vi Gamle ikke var i stand til at opdage, eller vid-ste noget om, førend Andrea i afvigte Oktober Maaned kom hjem fra Kristiania med et 1 1/2 Aar gannelt Pigebarn - født i Trondhjem 28/4 95 og to Uger senere døbt i Xania og sammesteds indsat hos en brav Kone til Forpleining, indtil Andrea i afvigte April reiste nedover, og fik fat i Barnet - med det paa Armen forlod hun Xania og drog op til en Gaard paa øvre Romerike, som eiedes af to ugifte Brødre - tog Tjeneste der paa et halvt Aar som husholderske, idet hun ved Siden af passede og pleiede Barnet indtil Udgangen af September Maaned.
For denne sin Tjeneste, fik hun saapas Løn, at hun kunde klare hjemreisen paa Jernbane og Dampskib, og hjem var hun ogsaa inden faa Dage med Barnet paa sin Arm.
Du kan neppe forestille Dig vor Overraskelse,
Slutt på s. 2
 
da vi Gamle fik se Barnet, og endnu mere, da vi fik høre dets Historie. Som Barnets Fader har meldt sig en Gut fra Øxendalen ved Navn Henrik Husbye. Han er i Slegt med mig. Jeg er Morbror til hans Moder. Hans Familie derinde har gjentagende tilbudt at tage Barnet til Opfostring, men hermed faar det nu staa hen, indtil Du kommer hjem. Det er en sød og elskelig lille Pige og ligner paa en Prik sin Moder. Hun er bleven hele Familiens Yndling, for os Gamle er hun vor største Julemoro.
Baade som Nyhed og som Lokkemiddel til at faa Dig snart til at komme hjem, maa jeg fortelle, at Broder Christian har paa-taget sig at skaffe Lokale og Forpleining til Amtets Pigeskole fra Vaaren af. Du vil altsaa ved din Hjemkomst treffe et Udvalg af intil 20 af Amtets jæveste - jeg tør ikke indestaa for skjønhet) - Piger. men blandt saa mange, findes
Slutt på s.3
 
der vist enkelte, som tilfredsstiller rime-lige (?) Fordringer.
Med Ønske om, at desse Linier maa treffe Dig frisk og i bedste Velgaaende vil jeg da slutte mit sidste Brev til dig med den indstændige Anmodning, at Du hellere maa komme med nogle Dollar mindre i Lommen, end at fortsætte Opholdet der oppe i Eventyrlandet Alaska.
Jeg vil til Slutning bede Gud, den kjærlige Fader i Himlen holde sin beskyttende Haand over Dig paa dem lange og farefulde Hjemreise baade tillands og tilvands. Du maa lægge Din vei om Broder Halvor, saa vi kan faa høre fra ham med det samme. 
Med al den Kjærligher, som rummer i vort Bryst hilses Du fra Din
Far og Mor
fra Christian, Margrethe og Andrea
 
 
Du verda, dette var litt av ei historie! Med atterhald om små skrivefeil, det er gjort i all hast.

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase,

 

jeg er mildt sagt imponert. Og svært takknemlig for denne flotte historien du har klart å tyde ut av brevet. Jeg fornemmet deler av historien, men at den skulle være så rik på detaljer hadde jeg ingen anelse om. 

 

Jeg ser ikke bort fra at jeg tar kontakt med deg igjen...

 

Igjen, tusen takk for denne flott transkripsjonen.

Endret av Jarle Bjørknes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre hyggeleg!  

 

Må elles gje honnør post mortem til den dyktige brevskrivaren. Han fører eit ledig og humoristisk språk midt i det alvorlege, og er nokså stø i rettskrivinga, endåtil. Eg tenkte heilt frå starten at det måtte vere ein mann som skreiv, og beviset kjem på side 3 der han skriv at han er morbror osv..

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skin nokså tydeleg igjennom at denne brevskrivaren, om ikkje faren til adressaten er skulemeister, er ein særdeles pennefør kar, som heilt sikkert kunne sin Pontoppidan. Berre det at særnamn er skrive med latinske bokstavar tyder på at han er profesjonell, og ikkje nokon vanleg bondemann. :)
Flott brev!

Eg ser no at brevskrivaren er pensjonert lærar i FT 1900.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037417000391

 

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.