Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Bjørnsdatter ca 1538- 1588 gift Flor (En Geni Strek?)


Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

Det er lenge siden jeg har kommet tilbake til presten i Høland, Augustinus Frantsen "Flor" og hans kone Ingeborg Bjørnsdatter via deres sønn Cyprian (på Romerieke blei navnet uttalt  for "Søprian" som blei brukt i familien godt inn på 1800-tallet.

Det som jeg oppdaget nylig var at GENI kunne oppgi nye aner på min stamtavle ved å fortelle meg at Ingeborg Bjørnsdatter var datter Bjørn Sevaldsen på Lunner f. ca1480. Og dermed skulle jeg være en etterkommer etter Lunnerætta! Hurra, eller er det sant?

 

Jeg har lest mange slekts artikler om  Sevald Dyreson men ikke fått med meg denne forbindelsen til slekten etter Augustinus Frantsen i Høland.

Odd Ottesen har skrevet en grundig avhandling om slekten til Augustinus Frantsen "Flor" i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 2001. Han har tatt med Ingeborg Bjørnsdatter, men har ikke nevnt noe om hennes aner. Ottesen har sikkert kjent til gamle påstander om slektskap til Lunnerætta, men han altså ikke tatt det med i sine slekts notater, noe han ville gjort hvis han  hadde tatt disse påstandene seriøst.

 

Har Geni funnet nye kilder som kan bekrefte Ingeborg Bjørnsdatters aner siden Geni fremdeles opprettholder dette i sitt slektstre. Skal jeg bruke Geni for å bygge mitt anetre vil jeg gjerne vite kildene til denne påstanden.

 

Er det noen i dette forum som veit mer om dette?

Vennlig hilsen POEA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel tilføye at jeg veit om det har vært diskusjoner om Geni og hvor pålitelig dette er. Men det er første gang jeg sjøl er blitt berørt av Geni. Derfor tillater jeg å lage en tråd om Geni igjen. For å bekrefte om det som står der er galt eller riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må spørre de som administrerer disse profilene på nevnte nettside.

 

Når de har valgt å ikke legge ut kilder eller referanser til påstandene, så må du anta at det dreier seg om gjetninger som ikke har dekning i faktiske kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge siden jeg har kommet tilbake til presten i Høland, Augustinus Frantsen "Flor" og hans kone Ingeborg Bjørnsdatter via deres sønn Cyprian (på Romerieke blei navnet uttalt  for "Søprian" som blei brukt i familien godt inn på 1800-tallet.

Det som jeg oppdaget nylig var at GENI kunne oppgi nye aner på min stamtavle ved å fortelle meg at Ingeborg Bjørnsdatter var datter Bjørn Sevaldsen på Lunner f. ca1480. Og dermed skulle jeg være en etterkommer etter Lunnerætta! Hurra, eller er det sant?

 

Jeg har lest mange slekts artikler om  Sevald Dyreson men ikke fått med meg denne forbindelsen til slekten etter Augustinus Frantsen i Høland.

Odd Ottesen har skrevet en grundig avhandling om slekten til Augustinus Frantsen "Flor" i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 2001. Han har tatt med Ingeborg Bjørnsdatter, men har ikke nevnt noe om hennes aner. Ottesen har sikkert kjent til gamle påstander om slektskap til Lunnerætta, men han altså ikke tatt det med i sine slekts notater, noe han ville gjort hvis han  hadde tatt disse påstandene seriøst.

 

Har Geni funnet nye kilder som kan bekrefte Ingeborg Bjørnsdatters aner siden Geni fremdeles opprettholder dette i sitt slektstre. Skal jeg bruke Geni for å bygge mitt anetre vil jeg gjerne vite kildene til denne påstanden.

 

Er det noen i dette forum som veit mer om dette?

Vennlig hilsen POEA

 

På slektsidene til Tore Nygaard står det mye om Augustinus F. Flor. Klippet ut noen få linjer:

 

 Biskopen nevner at det i kirken var to vakre kirkeklokker. Den største klokka i den gamle Løken kirke som nå er revet, hadde herr Augustinus og hans hustru gitt. Klokka har denne innskriften: sherris paa Aggershusis Tid

  bleff denne Klokke støbt udi Osloe Aar 1588.

  Hrr. Augustinus Fransson Præst til Høland, Ingeborg Biørnsdatter».

 

Morten

Var litt for rask, Ingeborgs far nevnes ikke ser jeg.

Endret av Morten Ryager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.