Gå til innhold
Arkivverket

Borgvald Ferdinand Johannessen alias "Charles Hausteen"


Christin Sjødal
 Del

Recommended Posts

1917 gikk han inn i den amerikanske hæren og ble sendt til Frankrike. Hvordan finner jeg ut om han virkelig var der?

 

Nedenfor har jeg listet opp alt Hege Fernanda Øygarden har funnet ut. Borgvald er onkelen til min svigermors mor, og har en merkelig historie som dere ser nedenfor.

Hvem var jenta han forlot i Norge, har jeg heller ikke funnet ut. (Jeg har en mistanke, men det tør jeg ikke skrive her, før jeg vet det, om jeg får vite det )

 

Borgvald har en merkelig historie. I 1915 reiser han plutselig fra Kristiania. På reisepapirene står broren to fornavn; Charles Hansteen som Borgvalds for- og etternavn. Han reiser altså som 'Charles Hansteen' ut fra København. 

Etternavnet forvanskes i USA, og han lever hele livet som 'Charles Hausteen'. 

Sønnen Charles Jule Hausteen skriver i brev 2000: 'Far kom til Chicago i 1915 og reiste rundt i Amerika til 1917. Da gikk han inn i den amerikanske hæren og ble sendt til Frankrike under første verdenskrig. Giftet seg i 1918.' 

Ved folketellingen i Illinois i 8. april 1930 opplyser Borgvald (telt som 'Charles Hausteese') at han kom til USA i 1917. 

Borgvald 'Charles' gifter seg med en norsk pike, Gunvor, i USA og sammen med henne reiser han flere ganger tilbake til Norge. Én gang er også sønnen Charles Jule med. Han forteller senere til sin datter Karen at hennes bestefar var meget hemmelighetsfull på denne turen. Blant annet var han inne i flere kirker i Oslo uten at kona og sønnen fikk være med inn. Han kom ut av alle kirkene med beskjed om at alle i hans familie var døde, noe som ikke var riktig. 

Først i 2002 fikk Charles Jule for første gang høre at faren ikke het Charles Hausteen, men Borgvald Johannessen.

 

Charles Hausteen

 er muligens den samme som Borgvald Ferdinand Johannesen <http://fet.wikidot.com/borgvald-ferdinand-johannesen>.

 Charles Hausteen hadde kona Gunvor Hausteen og barna Evelyn Christine Hausteen og Charles Jule Hausteen.

Charles Jule fikk barna Richard Wayne og Karen Grace Hausteen.

Sønnesønnen Richard er ikke på Facebook men han har tre barn. Amy Noelle Grieco, Melissa Lea H. og Amanda Nicole H.

Karen Hausteen er på facebook. hun kjente bestefaren sin og besteforeldrene var en stor del av livet hennes når hun vokste opp. Karen har lagt inn slekta si på geni og har gitt informasjon til Hege Fernanda Øygarden. Charles og Gunvor hadde en sønn og en datter, og de reiste mye, og likte å fiske og dra på campingturer. Datteren hadde revmatisk feber som skadet hjertet hennes, og hun fikk ikke barn, selv om hun var gift.

Karen forteller at bestefaren snakket aldri om at han hadde hatt noe annet navn i Norge. Karen har hatt kontakt med Hege om dette, men Karen selv vet ikke noe fra Usa som underbygger Hege sine opplysninger, og nevner at man kunne tatt DNA test. Karen hadde hørt at når Charles og Gunvor besøkte Norge så gikk Charles alene inn og sjekket hvor familien hans var, og han gikk tilbake og fortalte til Gunvor at all hans familie ikke var der lenger. Men Gunvor sin slekt har Karen mer informasjon om, og de har kontakt med Gunvor sin slekt pr i dag. Karen er fortalt at Gunvor kom til USA i 1904, og at hun var født i Christiania i 1900. Bestefaren Charles skulle være født 16 september 1894.

Karen forteller at hun vet sannelig ikke hvor mye hun kjente bestefaren sin, han var en stille mann, veldig "stoic"/stoisk, og "hard headed". Han hadde en veldig tørrvittig humor. Han kalte Karen og muligens alle andre barnebarn for "peanut". Han døde 18 mai 1977 av nyresvikt, og da fikk han oppleve et oldebarn.

Karen forteller at Hege kontaktet sønnen til Charles Hausteen, Charles Jule Hausteen og fortalte om sine opplysninger. Charles Jule ble veldig overrasket over hva Hege fortalte. Dessverre døde Charles Jule i 2002 av slag før de fikk anledning til å forskre mer inngående på dette, og Karen forteller at det var vanskelig å tro på disse opplysningene. I ettertid så har Karen litt moro av at når noen spør henne om etternavnet sitt så sier hun at det kan hende at det er oppkonstruert.

Hege hadde sagt til Karen at Borgvald etterlot en gravid jente i Norge.

Karen har funnet mye i slekt i Norge på Gunvor sin side, og mye er Knut Fullu sitt arbeid.

Årsaken til at Borgvald reiste under falsk navn har jeg ikke kunnet finne ut.

 

Jeg har tidligere  søkt etter hjelp med Ruth Johannessen, som er moren til min svigermor her inne. Borgvald er da svogeren til Ruth. 

Jeg har ikke kommet noe lenger med hvem faren til Ruth er, men det nye i denne saken nå, er at min svigermor har tatt DNA test. Fullsekvens og venter å på resultatene i Familyfindertest. Jeg er ikke veldig dreven på myFTDNA siden enda, så det går smått.

 

Om det er noen som har noe å tilføye, spesielt hvordan jeg kan finne ham i Den Amerikanske hæren, hadde det vært skikkelig gøy.

 


 

På forhånd tusen takk for hjelpen.

 

Vennlig hilsen Christin Sjødal

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fra siden til Hege Fernanda Øygarden at hun har notert vielsen i 1920 - de giftet seg i 1919.

Name: Charles Hausteen

Age: 25
Gender: Male
Birth Year: abt 1894
Marriage Type: Marriage
Marriage Date: 23 Aug 1919
Marriage Place: Chicago, Cook, Illinois
Spouse Name: Gunvor Knudsen
Spouse Age: 21
Spouse Gender: Female
Spouse Marital Status: Single
 
I pet. for nat. fra 16. juli 1918 (stasjonert ved Camp (Fort) Jackson, South Carolina) opplyste han at han var født 16. september 1894, dessverre er ikke foreldre oppgitt. Han opplyste også at han ankom Illinois 28. novenber 1915.
South Carolina, Naturalization Records
Name: Charles Hansteen
Age: 23
Birth Date: 16 Sep 1894
Birth Place: Chustears Norway
Civil Date: 14 Aug 1918
Court City: Columbia
Court District: U.S. District Court for the Columbia Division of the District of South Carolina
Record Type: Petitions for Naturalization
Petition Number: 841M
 

http://www.wow.com/wiki/Fort_Jackson_(South_Carolina)

http://www.teachingushistory.org/ttrove/WWImilcamp.htm

https://pida.nihlibrary.com/sites/pida.nihlibrary.com/files/pdf_files/1917_North%20Camp%20jackson.pdf

 

U.S., Department of Veterans Affairs BIRLS Death File
Name: Charles Hausteen
Gender: Male
Birth Date: 16 Sep 1894
Death Date: 18 May 1977
SSN: 330072338
Branch 1: ARMY
Enlistment Date 1: 25 Jun 1918
Release Date 1: 18 Jul 1919
 
WW II Draft Reg Cards
Name: Charles Hausteen
Age: 48
Race: White
Birth Date: 16 Sep 1894
Birth Place: Norway
Residence Year: 1942
Residence: Elmhurst, Illinois, USA

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Egil,

 

Dette er helt STRÅLENDE Egil!!!!!!!!!!!

TUSEN TUSEN TAKK!

 

Nå skal jeg klikke på linkene å både rette opp og tilføye i bla Legacy  :rolleyes:

 

Tusen takk igjen, dette betyr utrolig mye for min svigermor  :wub:

 

Varm hilsen fra Christin

 

 

 

Jeg ser fra siden til Hege Fernanda Øygarden at hun har notert vielsen i 1920 - de giftet seg i 1919.

Name: Charles Hausteen

Age: 25
Gender: Male
Birth Year: abt 1894
Marriage Type: Marriage
Marriage Date: 23 Aug 1919
Marriage Place: Chicago, Cook, Illinois
Spouse Name: Gunvor Knudsen
Spouse Age: 21
Spouse Gender: Female
Spouse Marital Status: Single
 
I pet. for nat. fra 16. juli 1918 (stasjonert ved Camp (Fort) Jackson, South Carolina) opplyste han at han var født 16. september 1894, dessverre er ikke foreldre oppgitt. Han opplyste også at han ankom Illinois 28. novenber 1915.
South Carolina, Naturalization Records
Name: Charles Hansteen
Age: 23
Birth Date: 16 Sep 1894
Birth Place: Chustears Norway
Civil Date: 14 Aug 1918
Court City: Columbia
Court District: U.S. District Court for the Columbia Division of the District of South Carolina
Record Type: Petitions for Naturalization
Petition Number: 841M
 

http://www.wow.com/wiki/Fort_Jackson_(South_Carolina)

http://www.teachingushistory.org/ttrove/WWImilcamp.htm

https://pida.nihlibrary.com/sites/pida.nihlibrary.com/files/pdf_files/1917_North%20Camp%20jackson.pdf

 

U.S., Department of Veterans Affairs BIRLS Death File
Name: Charles Hausteen
Gender: Male
Birth Date: 16 Sep 1894
Death Date: 18 May 1977
SSN: 330072338
Branch 1: ARMY
Enlistment Date 1: 25 Jun 1918
Release Date 1: 18 Jul 1919
 
WW II Draft Reg Cards
Name: Charles Hausteen
Age: 48
Race: White
Birth Date: 16 Sep 1894
Birth Place: Norway
Residence Year: 1942
Residence: Elmhurst, Illinois, USA

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Even,

 

Tusen takk til deg også Even!

Nesten alle opplysningene var kjente, men den siden du la inn her, hadde jeg ikke vært innpå.

Så dette med "læregutt" og "visergutt", "syerske" og "fattigunderstøtt" var nytt. Tusen tusen takk. Ny info legges herved inn i Legacy.

 

Varm hilsen fra Christin

Mulig jeg har gått glipp av noe, og dette vet du vel – men her er han i FT 1910

 

Og broren er Charles Hansten Johannesen . . . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.