Gå til innhold
Arkivverket

SF, Naustdal: Oppslag i bygdeboka, garden Areklett


Harald L. Bakke
 Del

Recommended Posts

Etter det eg forstår er ikkje bandet med garden Areklett i Naustdal digitalisert. Eg bed difor om hjelp til oppslag i Naustdal bygdebok under garden Areklett  og kva det står der om  Malene Olsdtr.i Skjerdal, Gloppen  f. ca.1703  gm. 1. Ole  og seinare med Ananias 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvar denne igjen om det er nokon som kan gjere oppslag for meg.   :)

Jeg har ikke boken du spør om, men ser jeg har registrert henne som datter av Ole Kristofferson Skjærdal 1681-1703 og Anne Arnesdtr. Ommedal 1682-1741. Hun ble gift andre gang med Anders Poulsen Berle og tredje gang med Lars Andersson Løkkebø 1689-1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke boken du spør om, men ser jeg har registrert henne som datter av Ole Kristofferson Skjærdal 1681-1703 og Anne Arnesdtr. Ommedal 1682-1741. Hun ble gift andre gang med Anders Poulsen Berle og tredje gang med Lars Andersson Løkkebø 1689-1751.

 

Ja då meinar du sjølvsagt  Anne Arnedtr., mor til Malene Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja då meinar du sjølvsagt  Anne Arnedtr., mor til Malene Olsdtr.

Beklager om jeg var uklar. Det var Anne jeg tenkte på. Jeg har bare registrert Malene som barn, ikke noe om hennes videre liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er same Malene ja.

 

I dette skiftet etter halvsystra Sigrid Larsdtr. på Førde i Bremanger dat. 28. Mai 1779 https://media.digitalarkivet.no/sk20081126670618

 

er ho nemnd i punkt nr 6. "halvsøster Malene Olsdatter Hareklet død og efterladt sig 1 Søn og 4 Døtre navnl:

a. Østen Olsen, myndig og boer paa gaarden Hareklet i Nøsdals Sogn

b. Kari Annaniasdatter, gift med Mads Horne

c. Synneve Annaniasdatter, gift med Arne Arnesen Heggerness

d. Gurie Olsdatter, gift med Siur Olsen Biørndahl

e. Anne Olsdatter, gift med Gunder Gundersen Bueness

 

Eg er altså interessert i kva som står om Malene Olsdtr., dei to ektemennene og barna under garden Areklett i Naustdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c. Synneve Annaniasdatter, gift med Arne Arnesen Heggerness

 

Dette har du vel fra før, men legger inn lenke fra 1801-tellingen. Da er Synneva gift for annen gang med Arne Arnesen:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058404002889

 

e. Anne Olsdatter, gift med Gunder Gundersen Bueness

 

Skiftet etter Anne Olsdatter Buenes i 1781 - etterlot seg enkemannen Gunder Gundersen og 6 barn: Mads, 15 år, Ole, 14 år, Ingvold, 8(?) år, Niels, 6 år, Mons, 1 år og Synneva, 12 år.

 

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 9 (1775-1787), Skifteprotokollside, Side 252b-253a
Permanent bilde-ID: sk20081126670716
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Ole Østensen Areklett i september 1764(?) - etterlot seg enken Malene Olsdatter og barna:

 

Østen, 18 år

Anne, 25 år

Guri, 24 år (ser ut som det står det) 

 

Sogn og Fjordane fylke, Svanøy birk i Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 13b (1763-1772), Skifteprotokollside, Side 395b-396a
Permanent bilde-ID: sk20081127610099
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skiftet etter Ole Østensen Areklett i september 1764(?) - etterlot seg enken Malene Olsdatter og barna:

 

Østen, 18 år

Anne, 25 år

Guri, 24 år (ser ut som det står det) 

 

Sogn og Fjordane fylke, Svanøy birk i Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 13b (1763-1772), Skifteprotokollside, Side 395b-396a
Permanent bilde-ID: sk20081127610099

 

Jeg tror den siste datteren heter Lucie når jeg leser oppsummeringen av hva de enkelte arvingene har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.