Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skanna materiale: Skiftekort for Statsarkivet i Trondheim


Kristian Hunskaar (Arkivverket)
 Del

Recommended Posts

Så fint at dette ble lagt ut nå som jeg har tatt opp avskrift av skiftene for Frosta igjen, og har jo tidligere skrevet inn navn fra skiftene derfra 1693-1701 og 1727-1785. Nå tar jeg også

med fra skiftedestinasjoner for Stjør-og Verdal 1689-1714, og så bruker jeg kortene som nå er lagt ut for å bekrefte det jeg tidlgiere har skrevet av og komme med noen tilføyelser. 

Også skiftene fra Trondheim lagtingsprotokoll 1750-1773, og 1773-1785 er med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finst det slikt materiale for f. eks. Bergen eller for Sogn og Fjordane? Når det gjeld Bergen finst det vel ikkje særleg med skifteregister, så her ville det ha vore nyttig om det fanst ein måte å finne fram i skifta på utan å måtte bla seg gjennom "uleselege" skiftedokument frå perm til perm på jakt etter noko som kanskje kan vere der.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er synd det ikke er skiftekort for Bergen, for der hadde også jeg hatt bruk for det. Har brukt noen av avskriftene for Sollies arkiv da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er synd det ikke er skiftekort for Bergen, for der hadde også jeg hatt bruk for det. Har brukt noen av avskriftene for Sollies arkiv da

 

Hei!

 

Hvem har sagt at det ikke er skiftekort for Bergen?

 

Link:

 

https://media.digitalarkivet.no/sk/contents/39937

 

Her er også oversikt over skifter i Sogn og Fjordane med på lista:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/finn_kilde?s=&fra=&til=&ka%5B%5D=4&kt%5B%5D=SKIK&kt%5B%5D=SKRG&kt%5B%5D=SKDI&r%5B%5D=2&f%5B%5D=12&f%5B%5D=13&f%5B%5D=14&k%5B%5D=12*&k%5B%5D=13*&k%5B%5D=14*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftekort skanna fra mikrofilm har vært tilgjengelig i Digitalarkivet siden 2009 eller 2010. Ulempen var at disse mikrofilmene stort sett var fra 1950-tallet, og at de derfor ikke omfattet skiftekort produsert i ettertid. Det var heller ikke blitt mikrofilmet ved alle statsarkivene.

 

Derfor pågår det nå skanning av skiftekort fra original. I 2016 har vi derfor lagt ut komplette skiftekortsamlinger fra statsarkivene Oslo, Hamar, Kristiansand og Trondheim. SA Kongsbergs skiftekortsamling vil ikke bli skanna på nytt, ettersom den ble mikrofilmet så sent som på på 1990-tallet, og siden det visstnok ikke har vært tilvekst siden.

 

Dermed gjenstår statsarkivene Stavanger (med mindre mikrofilmskanningene kan antas å være komplette), Bergen og Tromsø. Skiftekortene må sendes til Riksarkivet, som har utstyr for effektiv skanning av skiftekort. På en lørdagskveld har jeg ikke oversikt over produksjonsplanene til Mediekonvertering (enheten som utfører skanninga), så jeg kan ikke si noe mer om når denne skanninga vil finne sted.

 

NB: Med komplette skiftekortsamlinger mener jeg alle de skiftekortene som statsarkivene er i besittelse av pr. dags dato. Vi kan naturligvis ikke utelukke at det finnes skifter i protokollene som av det av uvisse årsaker ikke er produsert skiftekort for, og vi kan heller ikke utelukke at skiftekort har forsvunnet i årenes løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at det blir skannet flere skiftekort fra flere arkiv. Du skriver blant annet at det pågår skanning av skiftekort fra Statsarkivet i Trondheim. Da vil det vel bli flere skiftekort fra

tiden etter 1742 fra Stjør-og Verdal på 1700-tallet og tidlig på 1800-tallet(er mye å finne på 1800-tallet, men det mangler noe i Stjørdal tidlig på 1800-tallet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB: Med komplette skiftekortsamlinger mener jeg alle de skiftekortene som statsarkivene er i besittelse av pr. dags dato. Vi kan naturligvis ikke utelukke at det finnes skifter i protokollene som av det av uvisse årsaker ikke er produsert skiftekort for, og vi kan heller ikke utelukke at skiftekort har forsvunnet i årenes løp.

 

Kor stor prosent av skifta kan ein vente at det finst skiftekort for? Gjeld det så og seie alle skifta, eller berre nokre få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er jo det ein ganske kort periode. Elles manglar det ein skikkeleg søkbar indeks for Bergen, slik som ein har for dei andre fogderia i Hordaland og Sogn og Fjordane.

 

Eigentleg skulle nokon lesekunnige med masse tid og innsatsvilje til overs ha gått laus på skifta (f. eks. i Sogn og Fjordane) og registrert alle namn som er nemnde i skifta, og gjerne også slektsforholda. Eg meiner å ha sett ein slik database for eit område på Austlandet. Skifte etter barnlause slektningar er ofte ei gullgruve for slektsinformasjon, men problemet er at ein ikkje har sjanse til å finne fram til desse skifta når ein i utgangspunktet ikkje veit om kvar dei budde og/eller at dei var barnlause og/eller at dei i det heile teke fanst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at det blir skannet flere skiftekort fra flere arkiv. Du skriver blant annet at det pågår skanning av skiftekort fra Statsarkivet i Trondheim. Da vil det vel bli flere skiftekort fra

tiden etter 1742 fra Stjør-og Verdal på 1700-tallet og tidlig på 1800-tallet(er mye å finne på 1800-tallet, men det mangler noe i Stjørdal tidlig på 1800-tallet)

 

Statsarkivet i Trondheim er ferdig skanna og ferdig publisert, så du kan ikke vente mer derfra.

 

Kor stor prosent av skifta kan ein vente at det finst skiftekort for? Gjeld det så og seie alle skifta, eller berre nokre få?

 

Statsarkivene har vel laget skiftekort for én og én protokoll, så det skal i utgangspunktet (med mindre kort har forsvunnet) være 100 % dekning for de protokollene som det har blitt laget kort for. Men som man vil se, er det mang protokoller det ikke har blitt laget skiftekort for. Arbeidet med å lage skiftekort startet for over 100 år siden og kan ha foregått etter ulike arbeidsinstrukser.

 

Dessverre er jo det ein ganske kort periode. Elles manglar det ein skikkeleg søkbar indeks for Bergen, slik som ein har for dei andre fogderia i Hordaland og Sogn og Fjordane.

 

Eigentleg skulle nokon lesekunnige med masse tid og innsatsvilje til overs ha gått laus på skifta (f. eks. i Sogn og Fjordane) og registrert alle namn som er nemnde i skifta, og gjerne også slektsforholda. Eg meiner å ha sett ein slik database for eit område på Austlandet. Skifte etter barnlause slektningar er ofte ei gullgruve for slektsinformasjon, men problemet er at ein ikkje har sjanse til å finne fram til desse skifta når ein i utgangspunktet ikkje veit om kvar dei budde og/eller at dei var barnlause og/eller at dei i det heile teke fanst.

 

Vedrørende Østlandet har Statsarkivet på Kongsberg laget søkbare registre for byene i sitt distrikt. De øvrige registrene for Østlandet er stort sett privat bidrag. Jeg tror det er lite sannsynlig at Arkivverket vil kunne bruke ressurser på å utarbeide flere søkbare registre, så det må bli et arbeid for ivrige slektsgranskere, eventuelt organisert gjennom foreningene. Arkivverket vil neppe heller lage flere skiftekort; det må tross alt sies å være en fortidig "teknologi".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftekort, og også originale registre i protokoller der slike finnes, er gode for å få en rask oversikt. Men jeg har funnet skifter i protokollene som mangler både på kort og i originale registre (fra ulike statsarkiv), så man kan ikke stole 100 % på at man har funnet det som er å finne, uten faktisk å bla seg fra perm til perm.

 

Man bør selvfølgelig heller ikke nøye seg med å skrive av det som står på kortene uten å se på selve skiftet. For det første finnes det feil på kortene (som f.eks. at folk har blitt oppgitt som døde som har skiftet i live), for det andre kan det være viktige opplysninger som er utelatt, som navn på slektninger av avdøde eller for gjenlevende ektefelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste gjeld vel eigentleg for alle kjelder. På Geni ser eg f.eks. at folk har lagt inn dødsdatoar for folk frå Sogn og Fjordane, medan det som står som dødsdatoar på 1700-talet i Fylkesarkivet sine databasar ("gamle" Digitalarkivet) eigentleg er jordfestingsdatoen (dødsdatoen finst ikkje i kyrkjeboka). Dersom ein alltid sjekkar originaldokumenta vil ein også før eller sidan finne datofeil, feil farsnamn eller andre feil i avskriftene/transkripsjonane.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Kristian. Da vet jeg at det som finnes av skifter er scannet ferdig fra Statsarkivet i Trondheim, men der har jeg jo funnet mye også da.

Veldig greit å ha skiftekortene for Stjør-og Verdal 1689-1742 iallefall, for å få sjekket om jeg har navn fra skiftene riktig der jeg har vært i tvil om

tolkningen. Er en selvfølge å sjekke skiftene, og ikke bare skiftekortene. De fleste skiftene har jeg jo også skrevet av navn fra før på når det

gjelder Frosta til og med 1785. Får sikkert mye mer bruk for scanningene fra Trondheim. Vil samtidig også berømme de som har lagt ut

skannede skifter(har brukt mye av Erlend E.Mæhlum sine avskrifter). Har ellers også i noen grad brukt skiftekort for Ringerike og Hallingdal.

Gjenstår å se mye på skifter og skiftekort der enda 

 

 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.