Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke Fødsel/dåp i noen kirkebok


Kjell Rabben
 Del

Recommended Posts

Vet du om han faktisk ble døpt? Finner du søskene sine eventuelle dåpsdager i kirkebøkene? Barn født i 1926 ble normalt konfirmert i 1941 (cirka), men dette er sperret for innsyn. Kanskje du kan søke (hvor???) om å få innsyn hvis du har en god grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet to av hans søstre som er født i 1914 og 1916

 

Kjell.

 

Fant du søstrene i kirkebøkene fra Trondheim? Da er det jo en mulighet at også Leif er døpt der siden hans yngre bror også er født i Trondheim og at familien bare har bodd i Strinda en liten periode. Han kan jo forsåvidt ha blitt døpt mange andre steder også i Trøndelag eller andre steder gitt at faren hadde et yrke hvor familien tidvis var på flyttefot. Ikke uvanlig på den tiden, heller...

Endret av Alf Kristian Andreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en av hans søstre. nr.2 . De tllhørte og bodde i Strinda prgj. hele  tiden.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/49664/11


Her er en av hans søstre. nr.2 . De tllhørte og bodde i Strinda prgj. hele  tiden.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/49664/11

 

Det var heller ingen andre religisøse grunner for at han ikke ble døpt i Statskirken.. Han ble født på E.C. Dahls stiftelse i Trondheim, men finner han heller ikke i noe register der.

 

Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Randi, det hadde jeg funnet jeg og, men denne Leif er ei vanskelig nøtt. Han ble jo gift i Statskirka. Og for å bli gift måtte han vel også være konfirmert. Og får å bli konfirmert måtte han vel også være døpt. Nei, dette er ei hard nøtt.

 

Mvh

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Han ble født på E.C. Dahls stiftelse i Trondheim, men finner han heller ikke i noe register der.

 

Kjell.

 

Hvor kommer denne opplysningen fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den opplysningen er kommet fra hans sønn, mere visste han ikke og hvor mye vet vår generasjon om våre foreldre. Ingen som spurte om noe. :mellow: :mellow:iallefall ikke vi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la inn dåpen til dåpen til Oddlaug for å se hvor foreldrene bodde i 1920.

I Adressebok for Trondheim finnes Olaf Kvam på samme adresse til og med 1923, fant ham ikke i 1924, men han dukker opp i adresseboken for 1925. Familien finnes ikke kommunetellinga for Trondheim i 1925.

 

Jeg så på dette for å se på hvor familien bodde før Leif ble født, for om mulig å se hvilken kirkebok man kunne lete i.

 

Har du funnet dåpen til broren Arvid? Han ble født i 1929, kan ha blitt døpt i 1929/30.

Er det en mulighet for at de to brødrene ble døpt samtidig?

 

Vet du når omtrent Leif giftet seg?

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Randi.

Ja jeg har dåpen til alle tre søstre i Lademoen, men ikke på Leif og Arvid.

Har vel heller ikke sett så mye etter Arvids dåp.

Det jeg vet fra min mor er at familien alltid har bodd i Strinda/Trondheim. Strinda Kommune opphørte i 1964 og ble slått sammen med Trondheim i 1964. Bare til en liten orientering om kommunene.

 

Jeg har heller ingen aning om hvor tid Leif ble gift, men det er en liten mulighet for at jeg kanskje kan klare å nøste opp det opp.

 

Mvh.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Kan det være en forklaring her.

Finner ingen kirkebok/dåp her for 1926 og 1929.

 

Ministerialbok nr. 607A05

  Strinda prgj. Lade (Strinda, Moholt) sokn 1916 - 1935 dp, kf, vi, gr, if, uf, df, im, um, vd, lv, ns Første side

Innhold

 

 

 

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties%5B%5D=16&parishes%5B%5D=1660S1&start_year=&end_year=&text=

 

Hilsen Kjell

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Kan det være en forklaring her.

Finner ingen kirkebok/dåp her for 1926 og 1929.

 

Ministerialbok nr. 607A05

  Strinda prgj. Lade (Strinda, Moholt) sokn 1916 - 1935 dp, kf, vi, gr, if, uf, df, im, um, vd, lv, ns Første side

Innhold

 

 

 

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties%5B%5D=16&parishes%5B%5D=1660S1&start_year=&end_year=&text=

 

Hilsen Kjell

Klokkarboka har i alle fall dåp for 1926 og utover.

 

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?counties%5B%5D=16&clerical_parishes%5B%5D=1660P&start_year=1920&end_year=1930&text=

 

606C10, Klokkarbok

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting at jeg ikke finner Leif i fødselsregistret for E.C. Dals stiftelse, men jeg finner heller ikke mine foreldre der som var ektefødte Trondhjemmere. Måtte isåfall ha gått meg hus forbi.

 

Da må en jo lure på om dette registret er ufullstendig?

 

Hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg skrevet mail til en fjern slektning som har drevet på med slektsforskning i mange år. Hun har skrevet slektsbok hvor også Leif er omtalt. Sendte en forespørsel om hvilke opplysninger hun har om han og eventuelle kirkebøker. Forventer vel at hun vet noe som ikke har kommet meg for øre. Får bare avvente og se.

Mvh.

 Kjell

 

Takk for engasjement fra dere inntil videre.

kommer tilbake om det kommer frem noe nytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Alf, men dette Kvam navnet og slekten kommer fra Frosta i Nord Trøndelag. Begge foreldrene til Leif kom derfra, men dro til Trondheim for å bosette seg. Der traff de hverandre og fikk 5 barn.

 

Hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.