Gå til innhold
Arkivverket
Geir Greni

Kari Rasmusdatter - var hun en Prytz?

Recommended Posts

Geir Greni

Etter å ha hatt feil Kari Rasmusdatter i mitt tre en god stund, har det nå kommet en ny teori på bordet til hvem hun kan være, nemlig en Prytz (navnet ble også skrevet Preus/Prøys/Prydtz). Men stemmer dette? Jeg har fått god hjelp, og det har kommet frem en god del informasjon, men det mangler noe for å kunne si med sikkerhet at det er henne.

 

Min 2. tipps - oldemor Kari Rasmusdatter ble født i 1791/92 i Numedal (dette ifølge folketellingen: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038072007414).Hun var gift med Torger Eriksen Storsveen født 1792 fra Land, Oppland.

 

Kari og Torger giftet seg i Aker i 1815, og de bodde i Møllergata da de giftet seg, 2. des. Etterhvert flyttet de til Land.

Så har man funnet følgende:

Det er en Kari/Karen, døpt 17. desember 1791 i Kongsberg (Kongsberg er nærmeste nabo til Numedal).

Foreldre: Rasmus Olsen (Prytz eller Preus) og Gunild Christine Marcusd. Torbjørnsen.  De giftet seg i Kongsberg 1. juni 1781.  Rasmus Olsen var bergarbeider og man finner familien på Kongsberg i 1801. Rasmus døde 8. mai 1802 (det ble skiftet da faren døde i 1802, men da var Kari så liten at det hjelper oss ikke i 1815 da hun giftet seg). Karen bli konfirmert 2. okt. 1808. Ikke utenkelig at hun reiste til hovedstaden for å arbeide, men det er ikke utflyttingsmeldinger før 1814.

Det står alder når hun giftet seg, alder når de flyttet og alder når hun døde, så hvis de opplysningene er riktige, skal hun være født rundt 1793. 17. desember 1791 er forsåvidt innenfor "slingringsmonnet".

En søster av denne Kari er Kirsten. Hun ble konfirmert i Kongsberg. Kirstine Rasmusdatter Preus giftet seg med Syvert Hans Jørgensen Fusche 25. februar 1804.  Deres førstefødte ble døpt Rasmus Preus 8. sept. 1804. Noe som tyder på at det var søsteren til Kari. De fikk mange barn, men ingen Kari Rasmusdatter var fadder (hun var for ung i 1804, måtte være konfirmert), så ting tyder på at hun hadde flyttet.  Sønnen Rasmus flytter til Larvik (Laurvig) i 1825.

Det er funnet dødsfallet til Live Kristine Rasmusdatter Preus, begravd 2. juni 1804.  14 år og 6 måneder gammel, etter å ha vært sengeliggende i 9 år.  Broren Ole døde 6 år gammel, så det var nok bare Kari/Karen og Kirsten/Kirstine som levde opp.

 

Søsteren til Kari, Kirstine Rasmusdatter Preus (gift med Syvert Fuske/Fusche), døde 46 år gammel, 5. januar 1828 på Kongsberg.
Året etter, 1829, melder moren hennes, Gunhild Markusdatter, enke etter Rasmus Preus, utflytting til Tønsberg, sammen med 26 år gamle Anne Maria Petersdatter Halling og 18 år gamle Anne Nicoline Blom Syversdatter (datterdatteren hennes, altså datteren til Kirstine).  De to jentene er tjenestepiger. Hva som blir deres videre skjebne vites ikke, men enke og fattiglem Gunnild Christine Markusdatter dør 76 år gammel i Tønsberg, 26. januar 1832 av en ikke smittbar sykdom, så hun døde vel av alderdom.

 

Men det er også en annen kandidat til min Kari:

Kari/Karen Rasmusdatter som bodde sammen med foreldre og søsken på Hombledalen (Homledalen) i Nannestad i 1801.  Hun ble døpt 26.02.1792 og var datter av Rasmus Olsen (ca. 1755 - 13. desember 1821 på Nordbyeie) og Lisbeth Enersdatter Knevelsrud.  De flyttet endel rundt på gårdene i Nannestad.  Kari er født og oppvokst i Nannestad og flyttet til Agger Sogn i juni 1815.  MEN kan Nannestad bli til Nummedal? (og er det trolig at hun allerede få måneder seinere gifter seg?) De bodde, i tillegg til Homledalen, på Midt-Eeg-Skoeun, Aanisrud og Jahr. Lisbeth Enersdatter bodde på Bidsler i Nannestad da hun døde, 83 år gammel, i 1836. Intet skifte. 

Vi tror som sagt mest på Prytz-sporet, men det er jo greit å ta med dette også i det store bildet.

 

Jeg har også et lite DNA-treff med en Prytz, men det kan selvsagt være at vi treffer på noe annet enn Prytz, da det uansett er langt uti, og vi muligens kan ha andre treffpunkter også som vi ikke vet om.

 

Hadde satt veldig pris på om noen kan komme opp med noe som kan hjelpe oss i en eller annen retning.

 

Mvh

Geir


















 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Greni

Hei,

 

Takk til alle som har vært innom og sett på innlegget!

 

Jeg skjønner at dette ikke var lett, og jeg har som sagt fått god hjelp tidligere. Kan man utelukke en av kandidatene, kanskje? Er det for eksempel mulig å finne igjen Kari Rasmusdatter Hombledalen på et tidspunkt senere da min Kari er gift med Torger? Eller det samme med Kari Rasmusdatter Prytz. Jeg er kanskje ikke noe nærmere en sikker løsning, men om det i utgangspunktet står mellom disse to kandidatene, så hjelper det mye å utelukke en av dem.

 

Mvh

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

Litt av en nøtt, dette her!  Har sett litt på Nannestad-Kari, og det er vel hun som bor på Aanisrud da hun konfirmeres 15 1/2 år i 1808.  Hennes foreldre giftet seg 21. november 1779:  Rasmus Olsen Løchen og Lisbet Enersdatter Nord-Doelen (hun bodde på Døli da de giftet seg ifølge bygdeboka, men var fra Knevelsrud).

Kirkeboka noterer at tjenestepige Kari Rasmusdatter Jahr flytter til Grorud i Aker i juni 1815 og det kan være henne som gifter seg med Torger i Aker 2. desember samme år (en rekker mye på 6 måneder....).  Såvidt jeg har funnet ut, fikk Kari og Torger kun en sønn, Erik, men flere døtre.  De to eldste døpes Ingeborg Marie (hans mor het Ingeborg) og Elisabeth (hennes mor?  Lisbet og Elisabeth er vel å betrakte som samme navn).  

 

Det hadde vært VELDIG FINT om noen med lokalkunnskap i Nannestad kom på banen.  Og da særlig kjenneskap til sagmester og husmann på Homledalen i 1801, Rasmus Olsen.  1865-tellingen opplyser at Kari ble født i Numedal.  Kan det være Homledalen?  Selv om jeg tviler på at hennes opplysninger var så "lokale" i forbindelse med tellingen.....

 

Astrid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Greni

Hei,

 

Takk for svar!

 

Jeg fant dette på nettet:

 

Rasmus Olsen var ifølge ft. 1801 f. ca. 1755. Ifølge bygdeboken for
Nannestad var han saugmester og husmann på Hom(b)ledalen fra ca. 1800.
Han var g. m. Lisbet Enersdatter Knevelsrud, og blant barna var Ole
Rasmussen (f. ca. 1787) som nok er den samme som ble saugmester på
Grorud i Aker. Men hvor kom Rasmus Olsen fra? Jeg har ikke funnet
opplysninger om ham før han dukket opp på Homledalen. Han ble nok gift
med Lisbet omkring midten av 1780-tallet.

 

Ikke at det var så mye nytt, men kanskje man kan komme noen vei ved å se på broren?

 

Mvh

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Prytz

Jeg har Ole Eliassen Prytz født på Røros 1733, død på Kongsberg 1793, g.m. Live Kristine Joensdatter.

 

De hadde bl.a. en sønn Rasmus Olsen Prytz 1754-1802 g.m. Gunil Christine Maren Torbjørnsdatter. Disse igjen hadde bl.a. en datter Karen Rasmusdatter f. 1791.

 

De Prytz som flyttet til Kongsberg ble også skrevet bl.a. Preus, Prøitz osv.

 

Det kan kanskje være disse du etterlyser Geir?  

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Greni

Jeg har Ole Eliassen Prytz født på Røros 1733, død på Kongsberg 1793, g.m. Live Kristine Joensdatter.

 

De hadde bl.a. en sønn Rasmus Olsen Prytz 1754-1802 g.m. Gunil Christine Maren Torbjørnsdatter. Disse igjen hadde bl.a. en datter Karen Rasmusdatter f. 1791.

 

De Prytz som flyttet til Kongsberg ble også skrevet bl.a. Preus, Prøitz osv.

 

Det kan kanskje være disse du etterlyser Geir?  

 

Ja, det er hun jeg lurer på. Jeg er klar over foreldre og forferdre på Kari/Karen, men spørsmålet er om hun er min ane eller ikke? Har to kandidater, og Kari/Karen Preus/Prytz er den mest sannsynlig av de to, men jeg mangler fortsatt beviser.

 

Mvh

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Odd Prytz

Hvem har du DNA-match med Geir? Jeg har deg ikke som match på FF hos FTDNA, men såpass langt tilbake så er det litt tilfeldig hvilke segmenter som "overlever". Men kanskje kan vi ha andre felles?

Jeg har notert følgende søsken i familien: Kiersten f. 1781, Karen Minne Christine f. 1783, Goro f. 1785, Live Christine f. 1789, Karen f. 1792, Ole f. 1795 og Sophia Maria Regina f. 1799.

 

Oppkalling kan jo også være en tråd å forfølge? Mer har jeg ikke å bidra med dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Greni

Hei Odd,

 

Vi mailet faktisk litt i 2015, og da viste det seg at vi hadde noe felles DNA, men at det ikke viste seg på FamilytreeDNA. Husker ikke i farten hvordan vi fant ut av det. Men det er jo ikke sikkert at det er Prytz vi har til felles.

 

Mvh

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thomas Hansen

Hei, jeg kom over denne tråden når jeg søkte etter litt mer informasjon om Fusche-familien i Kongsberg. Jeg lurer på om du fant ut noe mer angående dette? Jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg med hovedspørsmålet ditt, men Anne Nicoline Syvertsdatter var min tipptippoldemor, så jeg har i hvert fall mer informasjon om henne hvis du er interessert. Har du forresten sjekket om du finner noen spor i bygdeboka for Fluberg i Land? Det ser ikke ut til at den finnes digitalt, men de har den i hvert fall på Deichman i Oslo (og sikkert andre steder også.)

 

Du skriver at Anne Nicoline flytter til Tønsberg i 1829, men her har du kanskje lest litt feil i kirkeboka - hun flytter til Ramnes (lenke), og det er der jeg opprinnelig har henne fra. Hun gifter seg og får ett barn i Ramnes, men der fant jeg ingen spor etter hvor hun kom fra. Jeg brukte mye tid på å lete etter dåps- og konfirmasjonsoppføringer i Ramnes og omliggende sogn før jeg endelig fant henne i innflyttingsregisteret (lenke).

 

Jeg lurer på om du tilfeldigvis vet noe mer om denne Fusche-/Preus-familien i Kongsberg, altså Syver og Kirstine? Så vidt jeg kan se får de fire barn - Rasmus (f. 1804), Karen Gustava (f. 1808), Anne Nicoline (f. 1811) og Hans Jørgen (f. 1814). Så er jeg litt usikker på hvordan det går med dem. Når eldstemann Rasmus blir konfirmert i 1819 står han bare som "fattiglem" (lenke), uten at foreldrenes navn er oppgitt. I Karen Gustavas konfirmasjon i 1823 står det verken foreldrenes navn eller dåpsdato (lenke). Når Anne Nicoline konfirmeres i 1825 har hun dog en helt vanlig kirkebokoppføring med foreldrenes navn og hennes dåpsdato (lenke). Hans Jørgens konfirmasjon har jeg ikke funnet, så det er mulig at han døde ung.

 

Kirstine dør som du sier i 1828. Jeg fant henne i skifteutlodningsprotokollen (lenke). Jeg klarer ikke tyde alt som står her, men ser ingenting om arvinger der, så jeg vet ikke om ektemannen Syver fortsatt er i live på dette tidspunktet. Syver har jeg også store problemer med å finne i folketellingen for 1801, så jeg har heller ikke kommet videre på ham. Det finnes en gård som heter Fuske i Sandsvær utenfor Kongsberg, men ingen av navnene der virker kjente for meg.

 

Når det gjelder din egen Kari/Karen så antar jeg du har vært gjennom de vanlige kildene - jeg ville i hvert fall forsøkt å følge alle spor jeg kunne gjennom livet hennes - utflytting, innflytting, manntall etc. for å se om det dukker opp et stedsnavn eller et familiemedlem som kan gi et hint. Som sagt så hjelper kanskje ikke dette deg noe særlig, men jeg ville i hvert fall høre om du tilfeldigvis satt på noen flere opplysninger om denne familien. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Greni

Hei Thomas,

 

Så moro å høre fra deg! Har forsøkt omtrent alt for å finne ut hvem min Kari er, men har så langt bare møtt veggen. Du har ikke tilfeldigvis tatt en DNA-prøve? Det kunne vært veldig morsomt å se om vi hadde treff med hverandre. Hvor er familien din fra ellers? Jeg sitter faktisk på en DNA-prøve fra FamilytreeDNA som jeg har kjøpt inn, og som du kan få, om du synes det høres morsomt ut? Du må gjerne maile meg på geirgg@gmail.com, så kan vi eventuelt snakkes videre der.

 

PS: Tror ikke jeg sitter på noe informasjon om Fusche-familien som du ikke har. Har funnet mye om Prytz/Preus, men det har du sikkert selv også.

 

Mvh

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.