Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp meg å finne en ministerialbok


Kjell Scharning
 Del

Recommended Posts

Jeg har et notat, gjort for et  par år siden, fra ministerialbok Oslo Hospital/Gamlebyen, Oslo 1848, men finner den ikke i det nye systemet til Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell. Hvis du ikke finner fram i systemet med en gang, så forsøk et søk i feltet Fritekstsøk, uten å fylle inn andre felter.

Det er litt interessant at det søket som Egil lenker til, er et søk i Akershus, Aker prestegjeld. Hvis du søker direkte på Oslo Hospital i fritekst, kommer du til Gamlebyen Prestekontor. Begge er selvfølgelig riktig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell. Hvis du ikke finner fram i systemet med en gang, så forsøk et søk i feltet Fritekstsøk, uten å fylle inn andre felter.

Det er litt interessant at det søket som Egil lenker til, er et søk i Akershus, Aker prestegjeld. Hvis du søker direkte på Oslo Hospital i fritekst, kommer du til Gamlebyen Prestekontor. Begge er selvfølgelig riktig! :)

 

Gamlebyen prestekontor er navnet på arkivet som denne kirkeboka tilhører. Kirkebøkene i dette arkivet dekker et geografisk område som har hatt noe vekslende administrativ tilknytning; i nyere tid Gamlebyen (tidl. Oslo) menighet i Kristiania/Oslo, men tidligere Oslo og Oslo hospital menighet i Aker prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Egil. Da har jeg funnet kirkeboka og fått oppdatert kildehenvisning i mitt slektstre.

 

Takk Olaf, for tips om Fritektssøk. Jeg har brukt dette tidliigere og funnet tilbake Sjeleregisteret for Nes, Akershus. Jeg burde ha tenkt på denne muligheten denne gangen også.

 

Takk Kristian, for direktelink til arkivet for Gamlebyen prestekontor og for opplysning om tilhørighet.

 

Personen jeg har notat om, heter Sørine Andrine Johansdtr/Skarning f 31.05.1848. Jeg har ikke tidligere funnet konfirmasjonen hennes, men har nå funnet henne konfirmert 1863 i Oslo, Grønland menighet, arkiv Grønland prestekontor. Gamlebyen prestekontor har ingen kirkebok for 1863, men opplysning på nett om sammenslåing av Gamlebyen og Grønland menigheter fikk meg til å søke i Grønland.

 

Sørine Andrine er interessant å etterforske, både fordi hun er slekt, og fordi hun bare 20 år gammel emigrerte til USA. Hun reiste sammen med sin 10 år eldre søster Juliane Marie Johansdtr/Skarning/Kathrineberg. Andre familiemedlemmer emigrerte også på ulike tidspunkter. Hvorfor reiste de, og hva ventet dem i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor reiste de, og hva ventet dem i USA?

I de søkbare emigrantlistene som ligger her i Digitalarkivet, står det ofte årsak til reisen. 'Bedre fortjeneste' er en hyppig brukt årsak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.