Gå til innhold
Arkivverket

Jomfru Elisabeth Truchs (f. 1799), hvor og når døde hun?


Gaute Gunleiksrud
 Del

Recommended Posts

Hei

 

For et par år siden kjøpte jeg til min kone en kokebok gitt ut av jomfru Elisabeth Truchs i 1843. Jeg lurte litt på hvem denne damen var, gjorde et par søk og fant flere annonser fra Christianias aviser på 1840 tallet. Hun solgte mat, tilbød undervisning, hadde rom hun leide ut og selvfølgelig denne kokeboken hun solgte. 

 

Jeg ble nyskjerrig og gravde litt mer.

 

Hun er opprinnelig fra Kristiansand, født 1798/99 og finnes i folketellingen fra 1801 som Elisab. Cath. Trux, blir foreldreløs i 1808.

 

Så dukker hun opp i Christiania i 1834 med en annonse i Morgenbladet hvor hun tilbyr undervisning i hushold.

Gjennom disse annonsene har jeg klart å følge henne gjennom flere bosteder i Christiania gjennom 1840-tallet og inn på 1850-tallet. Hun annonserer for undervisning siste gang i 1852 og i 1853 og 1854 forsøker hun å leie ut rom.

 

Fra 1851 er hun flere ganger å finne i avisenes oppføringer av reisende som kommer eller reiser. Det ser ut til at hun var flere ganger i Danmark på 1850 tallet, sannsynligvis besøkte hun sin søster Anne (Ane) som bodde der.

 

Den siste oppføringen forteller at jomfru Truchs kom fra Danmark til Christiania sommeren 1858.

 

Sommeren 1859 kommer en Truchs fra Kristiansand til Christiania, men vedkommende har ikke noe fornavn eller tittel så det kan like gjerne være en slektning som Jomfru Truchs. Muligens hennes nevø Carl Truchs som ble beskikket til undertollbetjent i 1959.

 

Hun er ikke å finne i folketellingen fra 1865 så sannsynligvis døde hun en gang mellom reisen fra Danmark i 1858 og folketellingen i 1865.

 

Spørsmålet er da altså hvor denne damen endte sine dager?

Ble hun i Christiania, hadde hun også flyttet til Danmark, flyttet hun tilbake til Sørlandet hvor hun hadde slektninger?

 

Jeg har lett i dødsfallsprotokollene for Christiania uten å finne henne der, men jeg er ikke så stø på å lese håndskrift at jeg føler jeg kan utelukke at hun døde der. 

Noen tips til hvor jeg kan lete for å finne ut hvor/når hun døde?

Endret av Gaute Gunleiksrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som jeg skrev så har jeg funnet henne i 1801 tellingen, men det er hvor hun ble av etter at sporene i avisen stopper opp jeg har forsøkt å finne ut.

 

Dødsfallsprotokollene for Christiania og Kristiansand  for årene 1858 til 1865 slår meg som de naturlige stedene å lete, men jeg tenkte kanskje det var noen andre lure steder man kunne sjekke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomfru Elisabeth Truchs reiste jo en del på 1850-tallet.

 

Ble utstedelse av reisepass i Christiania i denne perioden ført i noe arkiv som har overlevd til i dag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gaute

 

Søsteren bodde i 1860 i Magleby i Sorø amt på Sjælland. Ref. folketellingen 1860 på Dansk demografisk database (http://www.ddd.dda.dk/kiplink1.htm). Det kan være et spor.

 

Av Wilberg ser vi at søsterens Anne Truchs mann, sogneprest Harboe, døde der i 1861

 

Hvor ble det så av de to søstrene etter 1861? Hos et av barna til Anne?

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren Anna Harboe f. Truchs bor i 1880 som 89-år gammel enke i Skælsør:

 

Sorø, Vester Flakkebjerg, Skælskør Købstad, Gammeltorv, Matr. 57, Forhus, , FT-1880, C3061

Anna Harboe 89 Enke Husmoder Christianshavn, Norge

Anna Nielsen 31 Ugift Husjomfru Skelskør

Kistine Petrine Andersen 26 Ugift Pige Boeslunde Sogn, Sorø Amt

 

det kan tyde på at søsteren Elisabeth ble boende der og hvis vi fortsetter til kirkeboken for Skælsør finner vi at antagelsen stemmer: Elisabeth Truchs ble begravet der den 28. august 1874.

 

DRA, Skælsør sogn, Hovedministerialbog 1866-1877, f. 326b:

"[Nr.] 23, [Dødsdato] 21de August, [begravelsesdato] 28de August, [Navn] Elisabeth Truchs, [stand, håndtering og oppholdssted] Ugift, født i Norge, søster til Enkefru Harboe, [Alder] 76 Aar. [Dødsårsak] Chronisk Maveinfection[?] 1 Aar blev berettet"

 

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17224616#205591,39009327

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien om jomfru Truchs fortsetter.

 

Jeg tittet litt videre den søsteren Annas familie og det viser seg at to av sønnene senere startet opp Harboes Bryggeri, som i dag er det nest størst bryggeriet i Danmark. Pleiesønnen som Anna og mannen hadde viser seg å være sønnen til en tredje søster.

 

Gesine Marie Trux og Skipper Niels Ebbe Nielsen fikk i 1820 i Christiania sønnen Carl Poul Søltoft Nielsen som i følge Wiberg ble kateket i Hobro.  Gesine endte sine dager tilbake i Kristiansand hvor hun døde i 1823 og etterlot seg 3 barn.

 

Så da er vel kirkebøker fra Christiania i 1820 og Kristiansand 1823 neste stopp.

Endret av Gaute Gunleiksrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet gjennom avisreferansene og fant en reise gjort til Kristiansand i 1843 og sporet så opp de foreviste reisepasssedler der og trodde jeg hadde funnet en tur hun gjorde hjem til slektningene sine der, men så viser det seg at det var en 17 år gammel Andrea (sp?) Truchs og ikke den Jomfru Elisabeth Truchs som jeg var på jakt etter.

 

Hvem denne Andrea Truchs som kom til Kristiansand den 28 april 1843 er aner jeg ikke, men hvis reisepasset er utstedet i Skælskør så er det vel familie.


 

Endret av Gaute Gunleiksrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.