Gå til innhold
Arkivverket

Andreas Jensen og Karen Johannesdatter - forfedre og etterkommere?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Det heter noe slikt: "Det som var en sannhet i går er ingen sannhet i dag". Fra dag til dag kan det en trodde en visste forandre seg til helt noe annet. Slik blir det når en leter og graver i fortiden. Jeg har vert i kontakt med Bergen Byarkiv for å finne ut noen om Torbjørn Olsen (Lude) som er oppgitt å være far til min tippoldemor.

 

I 1832 kommer det en viktig opplysning "Nu paa Livstid og nu i Fredrikshall". Det ser ut til at Torbjørn Olsen har vært livsslave i Bergen fra ca febr 1828, og deretter overført til Fredriksten festning i Halden i 1832 (kanskje også med utvidet dom). Slaveriet ved Fredriksten ble nedlagt 30. september 1845, og de siste 7 slavene og en gevaldiger (vokter) ble overført til slaveriet i Fredrikstad festning. I 1848 ble også dette lagt ned, og slavene overført til Akershus festning. (jeg har ved flere anledninger prøvt å finne ut mer om Torbjørn Olsen), men nå gjelder det Anne Randine Andreasdatter og hennes forfedre, evn søsken og deres etterkommere og forfedre.

 

Er det mulig å finne ut hvor det ble av hennes to andre barn: Karen f 13/6-1824 og hennes bror Jahn Ludvig Jahnsen f. 08.07.1834.

 

Anne Randine Andreasdatter 1797-1841 ble gift med Torbjørn Olsen Lude i 1827/28.

 

Kanskje vi er nærmere en løsning nå hvem Torbjørn egentlig var og det finnes trolig mer info om Anne Randine?

 

Jeg har valgt å begynne helt på nytt i denne saken i og med at det meste har forandret seg underveis. Dette for å ikke bli enda mer "forvirret" for dette har sannelig vært en hard nøtt å knekke, men jeg føler meg nærmere en løsning nå enn på lang tid.

 

Håper dere kan hjelpe meg videre med denne saken. Jeg har måttet endre på mye etter at jeg fikk nye opplysninger fra Bergen Byarkiv - som t.d moren til Anne Malene (Marthe Malene) og hennes forfedre/mødre. Hvem var denne Anne Randine og hennse foreldre. Ser ut til at de ble født i Bergen, men hadde de nordnorske røtter? Er det mulig å finne noe om en Ludefamilie i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å legge ved denne linken.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058390017880

 

Er det mulig å finne hvor dette ekteparet kom fra? Dvs Andreas og Karen? Og finnes det info om deres barn? Anne Randine vet jeg endel om, men det kan nok finnes noe jeg ikke vet om i denne saken. Jeg har ikke etterlyat Andreas og Karen tidligere fordi, det nå først nå jeg har fått vite at dette paret var besteforeldre til min tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror du har funnet vielsen :-)

 

I 1801 har paret tre barn og da er det yngste barnet 2 år. Er det mulig å finne om dette paret fikk flere barn og hvor det ble av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stemme at dette paret også fikk barna:

 

Johanne Martine Andreassen f. Ca 1794, Marthe Carine f. 1802 og Andreas Andreassen fødd i Bergen ca 1803? Jeg har funnet noe om det på My Heritage.

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kaller Andreas seg for Andreas og noen ganger for Anders. Slike ting kan vel skje fra tid til annen? Eller hva var hans rette fornavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stemme at dette paret også fikk barna:

 

Johanne Martine Andreassen f. Ca 1794, Marthe Carine f. 1802 og Andreas Andreassen fødd i Bergen ca 1803? Jeg har funnet noe om det på My Heritage.

 

Det kan selvsagt være, men her ser jeg at den Anders/Andreas Jensen som er faren hadde yrke arbeidsmann, det ser ut som at det var to par med liknende navn som fikk barn i Bergen omtrent på samme tid.

 

Matros Andreas Jensen, Karen Jensdatter og 3 barn i 1801 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058390017880

Bordarbeidsmann Anders Jensen, Karen Johannesdtr og sønn Jens Johan i 1801 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058390020163

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Jensen og Karen Johannesdtr. i liste over fattige i Bergen 1800 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=FATTIGE&gardpostnr=526&merk=526#ovre

Anders Jensen er oppgitt  å være 50 år, og født i Bergen. Karen Johannesdtr. er oppgitt å være 40 år og født i Manger. De har en sønn på 9 år og en datter på 4 1/2 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lars for at du gjorde meg oppmerksom på at det var to par med omtrent samme navn. Da er det viktig å kunne finne ut hvem som får barn og hvem som er barn av Andreas og Karen og Anders og Karen? Jeg ser at den ene Anders ble født i 1865 og Andreas i ca 1852, så det er helt klart at det er to forskjellige personer og to forskjellige par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da antar jeg at følgende barn hører til Andreas og Karen (Jensen)

 

Anna Andreasdatter f. 1787

Jens Andreassen f 1790 død før 1792

Jens Johannes Andreassen 1792-1813

Anne Randine Andreasdatter 1797-1841

Andreas Andreassen 1799-?

Andreas Andreassen 1803-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom både Karen og Andreas fra Bergen, eller kan de ha komt fra et sted utenfor Bergen? Da datteren Anne Randine fikk ett av barna (muligens Jahn Ludvig i 1833/34) var det oppgitt at hun kom nettopp tilbake fra Nordland. Kan det da tyde på at en av hennes foreldre kom der ifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom både Karen og Andreas fra Bergen, eller kan de ha komt fra et sted utenfor Bergen? Da datteren Anne Randine fikk ett av barna (muligens Jahn Ludvig i 1833/34) var det oppgitt at hun kom nettopp tilbake fra Nordland. Kan det da tyde på at en av hennes foreldre kom der ifra?

 

Se #12 om hvor de skal ha kommet fra.

I 1800 er Anders Jensen oppgitt  å være 50 år, og født i Bergen. Karen Johannesdtr. er oppgitt å være 40 år og født i Manger.

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.