Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Knud Knudsen


Inger-Lise Sjøstrøm
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp til å finne foreldrene til min tipp-tipp-oldefar Knud Knudsen. Han bodde på plassen Bakka under Øverland i Sauda, og var gift med Anna Sjursdatter Grøve fra Røldal.  De giftet seg i Røldal kirke i 1820, og han oppgir der at han var 23 år og fra Suldal, han skulle da være født omkring 1797.  Det er en anmerkning i kirkeboken om hans far,som jeg ikke klarer å tyde.  Knud reiste til Amerika med kone og et par av barna i 1864.

 

Jeg trenger hjelp til å finne både hans fødselsdato og sted, og hans foreldre.  Takknemlig for tips.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://media.digitalarkivet.no/view/15852/91387/2

 

Knud Knudsen Aabe/Aabøl (står det vel) ble konfirmert i 1817.  Født i 1799 og foreldrene heter Knud Jacobsen og Marthe Erics (?)  Aabøl.

Må tilstå at jeg ikke er særlig kjent i området, og Knud Knudsen ER et vanlig navn, så her bør det nok leites mer - men en kandidat er han,

 

Astrid


http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058358001548

 

Samme Knud i 1801-tellingen.  

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er samme kandidat som Astrid nevner i post # 4 og som hun avviser som kandidat i post # 6 !!

 

Skal og kan ikke dømme hvem eller hva som er rett i denne tråden men vil bare skyte inn med en "streng" advarsel om å stole på hva som er skrevet i bygdebøker. De er som ofest laget av personer i en tid som hadde langt mindre tilgang til primærkilder enn vi har

i dag. Mange gårds og ættesagaer er skrevet i en "slentrende" stil slik at mange setninger, avsnitt og kapitler må leses flere ganger før man kan trekke ut hva forfatteren/forfatterne egentlig har ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under kap. om Herheim i Sauda-boka står om Knut på side 373.  Kan ikke tolke opplysningene annerledes enn at han er konfirmanten jeg fant i 1817 + familien i 1801, jfr. #4.  Bevares, jeg er IKKE lokalkjent og jeg vet også at det kan være feil i bygdebøker, men jeg tror fortsatt det er lurt å glemme mitt "forslag".....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knud og Anna fikk 10 barn, kan vi lese i bygdeboka.  Fedrene er oppkalt, så kanskje døtrenes navn kan gi en pekepinn: Anna, Ingeborg og Torbjørg.

Jeg vet ikke hva moren til Anna Sjursdatter Grøve het, men hvis  hun er oppkalt, kan det være en mulighet for at også moren til Knud er det.

I tillegg kan det være lurt å se på fadderne ved de 10 barnedåpene - kanskje gir de en opplysning eller to om Knuds familie,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal og kan ikke dømme hvem eller hva som er rett i denne tråden men vil bare skyte inn med en "streng" advarsel om å stole på hva som er skrevet i bygdebøker. De er som ofest laget av personer i en tid som hadde langt mindre tilgang til primærkilder enn vi har

i dag. Mange gårds og ættesagaer er skrevet i en "slentrende" stil slik at mange setninger, avsnitt og kapitler må leses flere ganger før man kan trekke ut hva forfatteren/forfatterne egentlig har ment.

 

Nå er det vel ingen i denne tråden har uttalt at man stoler på hva som er skrevet i BB.

 

Legger innn lenke til samme tema fra 2005 - https://forum.arkivverket.no/topic/118908-33358-hvem-var-foreldrene-til-knud-knudsson-fra-sauda/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Knutsson Øverland #2430 døde i en alder av 74 

Også kjent som Kernoot Gunderson 

Født: 1796 i Suldal, RO  

Død: nov 1870 i Fountain, Wisconsin, USA  

Gravlagt: 20 nov 1870 i East Lemonweir Church, Juneau Co.,Wisconsin, USA  

Ref.nr Øverland H5  

Yrke Husmann  

Far:

Mor:

Hustru: Anna Sjursdtr Grøve #2431  

Gift:  3 okt 1820 i hans alder: 24   hennes alder: 20 

Født: 1800 i Grøve, Røldal, Odda, HO  

Død:                        

Ref.nr Grøve 78 H  

Far: Sjur Sjurson Oppistov #5335  (1760 - 1824) 

Mor: Ingeborg Knutsdtr Tufte #5336  (1756 - 1833) 

 


 


Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var mange gode tips!  Apropos oppkalling, så heter en av søstrene til Anna Torbjørg, og en bror heter Tore.  Anna og Knud har to døtre som heter Ingeborg, så da er det vel sannsynlig at også Knuds mor het Ingeborg. At Knud var født i Suldal har jeg fra samme sted som ovenfor.  Kommentaren om hans far står i anmerkningsfeltet i kirkeboken fra vielsen i 1820 fra kirken i Røldal.  

 

Vennlig hilsen

Inger-Lise S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentaren om hans far står i anmerkningsfeltet i kirkeboken fra vielsen i 1820 fra kirken i Røldal.  

 

Er det denne anmerkningen du mener? post-5105-0-63155800-1478630733_thumb.png

 

Ingenting om hans far - mener det står "her andtas Kirkeaaret" - usikker på ord nr 2, så her får noen evt. korrigere meg  :)

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.