Gå til innhold
Arkivverket

Når ble Anne Randine Andreasdatter og Torbjørn Olsen gift?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg har hatt flere innlegg om Torbjørn Olsen tidligere, men tror ikke jeg har stilt dette spørsmålet før. Trolig ble Torbjørn Olsen og Anne Randine Andreasdatter gift i 1827/28? Men jeg vet ikke hvor vielsen fant sted. Muligens i Bergen, men det kan ha skjedd andre steder. Anne Randine Andreasdatter ble født i Bergen og døpt døpt i Korskirken. Torbjørn Olsen ble født i Bergen av foreldrene Ole Johannesen Lande og Anne Torbjørnsdatter Dalland (begge foreldrene fra Tysnes, men bosatt i Bergen). Det er vielsen av dette paret jeg er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn dør i Halden 5. mars 1841. Det har kommer frem en del nye opplysninger, så nå ser det ut som om denne "nøtten er i ferd med å knekkes".

 

 

Torbjørn er muligens far til to andre barn ved navn

 

Johan Andreas Olsen (f.ca. 1819) og Anne Marie Olsen (f.ca.1815) .

 

Er det mulig å finne info om disse?

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet foreløbig er få opplysninger, men jeg vet at Torbjørn og Anne Randine trolig ikke rakk å gifte seg før han havnet bak murene. De var forlovet, så da han døde ble det oppgitt at han var enkemann. Da ble det opplyst flere ganger to barn ved de John Andreas og Anne Marie Olsen. Dette er noe som står i noen dokumenter ved Statsarkivet i Oslo. Jeg har ikke disse dokumentene, men en slektning av meg som jobber med samme saken har vert på Statsarkivet i Oslo i dag. Det var skrevet noen dokumenter på ca 70 sider med gotisk skrift som han ikke var i stand til å lese, men han skal få dette gjennomlest i løpet neste uke, så da får vi litt mer info om disse navnene.

 

Torbjørn Olsen hadde tre dommer før han endte på Fredrikshald festning. Det er mulig at dette også finnes i Digitalarkivet, siden alle dommene er kjente datoer?

 

 

Torbjørn Olsen ble dømt til 4 måneders tukthus for første gangs tyveri den 02.07.1813.

 

Han dømmes til 3 års straffarbeid ved Slaveriet i Beren den 04.01.1828

 

Han dømmes til tvangsarbeid på livstid den 18.05.1831 og overføres til Fredrikshald festning

 

Torbjørn dør som fange ved festningen den 05.03.1841 og gravlegges i Halden 09.03.1841

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være Fredriksten festning i Halden (tidligere Fredrikshald)? https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Fredriksten_festning#Slaveriet


Thorbjørn Olsen fra Bergen ?

 

IM

 

Hvis det finnes en domsakt fra slaveriet på Fredriksten festning eller en fangeprotokoll, bør det vel stå at han er fra/født i Bergen. 

 

Jf. https://forum.arkivverket.no/topic/185675-torbjoern-olsen-fra-bergen/page-6#entry1728211- her skriver trådstarter følgende i siste innlegg: 

 

"Da kan det se ut som om denne gåten snart er en løsning på. Torbjørn Olsen dør den 5. mars 1841 ved Fredrikshald festning i Halden. Foreldrene hans var Ole Johannessen og Anna Torbjørnsdatter slik som tidligere antatt, men dette er nå bekreftet fra Statsarkivet i Oslo. 

Det er fremdeles en del saker som ennå ikke er helt klarlagt, men jeg antar at saken er i ferd med å løses. 

Takk for all den hjelpen dere har vært til med å løse gåten og hjelpe meg underveis. Vi er flere som jobber med samme saken og nå ser det ut som om det kommer mange opplysninger som kan kast nytt lys over Torbjørn Olsens liv."

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: Vi er flere som jobber med samme saken og nå ser det ut som om det kommer mange opplysninger som kan kast nytt lys over Torbjørn Olsens liv."

 

Nå ble det stille her plutselig !!

 

Men antar at svar fra Statsarkivet og lenker til barnefødsler er å finne her i morgen.

Sammen med all den andre informasjonen dere har "spadd" opp.

 

Det vil det garantert "trigge" mer hjelp herifra

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slektning av meg jobber med saken. Han har vert på Statsarkivet i Oslo og fått info der og så har vi kontakt med Bergen Byarkiv med omsyn til fattigvesenet i Bergen. Det er mye å lese i forbindelse med domsprotokollene og de må tydes i og med at det er skrevet med gotisk håndskrift. Det er ikke alltid like enkelt å tyde dette. Jeg antar at jeg får nye opplysninger ut i neste uke.

 

Jeg har ingen linker, fordi jeg har fått denne infoen via epost.

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke barna til Torbjørn skrevet med gotisk (Tysk løkkeskrift)

 

"Torbjørn er muligens far til to andre barn ved navn

Johan Andreas Olsen (f.ca. 1819) og Anne Marie Olsen (f.ca.1815) ."

 

Dessuten er det bare å skanne dokumentene og legge de ut på tyde forum, så får du svaret innen en time.

 

 

Men det er din "case"

 

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står at han var fra Bergen og hvem hans foreldre var. Så identiteten hans er helt klar. Det står også at han var forlovet med Anne Randine Andreasdatter. Jeg har ikke tilgang til de opplysningene enda, men det er helt klart hvem han var. Det er også info i Bergen Byarkive for fattigvesenet hvem som var hans barn og hvilken adresse de bodde på. Så det er mange opplysninger som har kommet frem nå.

 

Jeg regner med at jeg får mer info i løpet av neste uke.

 

Jeg har ikke kopi av disse dokumentene, men jeg kan ta kontakt med en som har de i morgen

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.