Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Reinhold Ziegler


signe kvarv ziegler
 Del

Recommended Posts

Hvordan finner jeg skifte etter Reinhold  Ziegler død Lesja Jernverk 1729? Prøver å finne ut hvor mange barn han og Anne Marie Jensdatter Flor hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har undersøkt vårt skifteregister for skifteprotokollene for sorenskriveriene i Gudbrandsdalen, dessverre uten resultat. Bergvesenet hadde imidlertid egen skifteforvaltning på den tiden, i likhet med geistligheten og militæret. Les mer om overbergamtet i Håndbok for Riksarkivet: http://www.nb.no/nbsok/nb/32421dc288a41cfa4d6eb15f587b4630?index=1#41
Dette er arkivmateriale vi ikke har her i Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis det bare er antallet barn du er ute etter, finner du svaret i skiftet etter en søster på Kongsberg i 1742 - 5 sønner og 1 datter:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000536568

 

Kanskje du vil finne flere detaljer hvis du slår opp selve skiftet?

I Lesja Bygdebok står Marie Dorthea Ziegler gift Rockstrøm som Reinhold Zieglers datter og hvis jeg ikke tar feil blir hun i skifte etter Anne Elisabeth arvtaker som hennes søster, og  hjemmehørende på Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slik tolker jeg det som står i skifteregisteret. Hvis det er rett må altså det som står i bygdeboka være feil slik at hun må være hans søster - ikke datter. Alle bygdebøker inneholder en andel feil, noen flere enn andre. I bygdeboka henvises det til en omtale av skiftet etter Reinholt Ziegler "framafor", men selv om jeg både leter og søker finner jeg ingen slik omtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må visst medgi at det har falle ut omtale av muleg skifte etter Reinholdt Ziegler i bygdeboka, der teksten vart skrive midt på 1980-talet med dei avgrensingar det var den gang i høve til kjeldesøk. I bygdebokarkivet låg det eit stensilert hefte "Slekten Ziegler i Norge": http://www.nb.no/nbsok/nb/d8285e38c71090be4a12e53f24c46cbc?index=2der det øvst på side 2 står: "Reinhold (sic) var nok en holden mann da han døde. Ved skiftet etter ham fikk sønnene hver ca. 600 rd. og datteren (i eintal) 300 rd." Det stadfester nok også at eg nok gjorde ei feilkopling med Maria Dorothea. Feilen er i alle fall korrigert her: http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Bygdebok_for_Lesja/1_-_tilleggsopplysningar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle det være samsvar mellom antall barn i de to kildene.
 
Når jeg ser nærmere på dette ser jeg at det også er et avvik i det du skriver i bygdeboka, Arnfinn, og det som står i Huhnhäusers "Beiträge zur Geschichte des Deutschtums in Norwegen - Die Deutsche Einwanderung in Kongsberg, Oslo 1944" der Ziegler-familien er omtalt på side 117 og 118. Ifølge ham var den Johan Henrich Ziegler som overtok som forvalter av Lesja Verk i 1729 ikke Reinhold Zieglers sønn av samme navn: "Mehrere von den Kindern des Heinrich Z. waren am K.S. angestellt, z.B. Johannes Ziegler, geb. 1681. Ein Sohn Johan Henrich Ziegler verwaltete etwa 1729 das Lesjewerk in Gudbrandstal. Er war 1713 Bergkadett am Kupferwerk in Røros gewesen." Av Reinhold Zieglers barn omtales bare datteren Birgitte Marie og hennes ektemenn.
 
Jeg har ikke arbeidet nevneverdig med denne slekten. Derfor vet jeg ikke hvilken versjon som er rett. Huhnhäusers hovedkilde er hyttemester Ragnvald Størens arbeider, særlig "Verzeichnis der deutschen Bergleute in Norwegen 1519-1711 und zum Teil bis 1805". Dette manuskriptet fins i hans privatarkiv som er deponert i Riksarkivet.
 
Stavemåten Reinhold er i henhold til Støren og Huhnhäuser. Jeg har valgt å følge dem for de tyske navnene de omtaler. Det er vel også dette som er utgangspunktet for stavemåten i slektsheftet - som jeg ikke var i stand til å åpne fra lenken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er og var sikkert mykje kjeldestoff om slike slekter ein kunne leite opp, men i dette arbeidet på 1980-talet fann eg det ikkje fagleg rett å granske ei slekt nærare enn andre (bygdebøker i denne sjangeren er eigentleg ikkje "slektshistorie" - nemninga er etter mitt syn forvirrande). Merk òg at eg tok forbehold - det står "truleg" og "uvisst" (om Johan Henrik tok over garden).

 

Bokhyllelenka til Ziegler-heftet går bare til metadata. Det er ikkje lagt ut, men kan sikkert lånast inn gjennom eit bibliotek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er og var sikkert mykje kjeldestoff om slike slekter ein kunne leite opp, men i dette arbeidet på 1980-talet fann eg det ikkje fagleg rett å granske ei slekt nærare enn andre (bygdebøker i denne sjangeren er eigentleg ikkje "slektshistorie" - nemninga er etter mitt syn forvirrande). Merk òg at eg tok forbehold - det står "truleg" og "uvisst" (om Johan Henrik tok over garden).

 

Bokhyllelenka til Ziegler-heftet går bare til metadata. Det er ikkje lagt ut, men kan sikkert lånast inn gjennom eit bibliotek. 

Tusen takk for avklaringene fra dere to som jeg vet er dyktig på bygdehistorie.!! Det ligger så mye feil ute på nettet nå at det var godt å få en avklaring på etterkommere av Reinhold og Anne Marie Ziegler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
On 11/21/2016 at 9:14 AM, Arnfinn Kjelland said:

Eg må visst medgi at det har falle ut omtale av muleg skifte etter Reinholdt Ziegler i bygdeboka, der teksten vart skrive midt på 1980-talet med dei avgrensingar det var den gang i høve til kjeldesøk. I bygdebokarkivet låg det eit stensilert hefte "Slekten Ziegler i Norge": http://www.nb.no/nbsok/nb/d8285e38c71090be4a12e53f24c46cbc?index=2der det øvst på side 2 står: "Reinhold (sic) var nok en holden mann da han døde. Ved skiftet etter ham fikk sønnene hver ca. 600 rd. og datteren (i eintal) 300 rd." Det stadfester nok også at eg nok gjorde ei feilkopling med Maria Dorothea. Feilen er i alle fall korrigert her: http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Bygdebok_for_Lesja/1_-_tilleggsopplysningar

Går det att köpa en kopia av detta häfte (Slekten Ziegler i Norge)? Boken verkar inte finnas att få tag på någonstans (jag hittar den inte till salu på nätet och den verkar endast finnas tillgänglig på ett bibliotek - och jag som bor i Sverige kan inte låna den därifrån).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette spørsmålet har eg oversett, men heftet er neppe å få kjøpt. Men det skal vere avtale mellom bibliotek om lån frå andre land. Prøv det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.