Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av initialer på stabbur.


Trude Nilsen
 Del

Recommended Posts

Nå trenger jeg hjelp til å tyde hva det kan stå her. post-9760-0-01896100-1478263303_thumb.jpg Hvem sine initialer var det vanlig å bruke? Navnet til den som eide hovedgården, den som eide plassen, de som bodde der da stabburet ble bygget, de som betalte for stabburet, eller kanskje de som bygget det??? Og er egentlig alle initialene til navn, eller kan det være forkortelse for datum e.l. 

Vennlig hilsen Trude. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han eller ho som har bestilt arbeidet, og dermed også må stå for betalinga, vil naturleg vera personen som får initialane sine på ein bygning som står fast på ein stad. I dette tilfellet ser det ut som ei kvinne er oppdragsgjevar i og med D-en i HMDB 1840  (uklart om det også er ein bokstav etter B-en). På mindre gjenstandar som var tiltenkte som gåver, eller medgift (til dømes ei kiste), står initialane til personen som fekk gåva.

 

Det kan mogelegvis vera nyttig for å svare på spørsmålet ditt om du gjev opplysningar om kor denne bygningen står.

Endret av Anfinn Bernaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stabburet står på plassen Bakken, kalt Brattebakk, under Haugerud i Krødsherad. Det ble sagt at Brattebakk ble bygget til ei jente som ble "forvist" fra Haugerud fordi hun fikk et uekte barn. Det sies også at stabburet antagelig satt opp 2 - 4 år etter at dette barnet ble født. Barnet er født i 1836, så alt dette stemmer med personene jeg jobber med.  Men initialene stemmer ikke med noen av de folkene jeg har funnet så langt. Men på en annen side, så er det heller ikke helt 100% sikkert at jenta og barnet jeg følger er de som ble sendt til denne plassen. Det er det jeg prøver å finne ut mer om nå.

Vennlig hilsen Trude.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.