Gå til innhold
Arkivverket

Familien Dund/Duun i Arendal på 1700-tallet


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Boken Arendal Byes Historie av Frithjof Foss som nås på Nasjonalbiblioteket http://www.nb.no/nbsok/nb/47eb9671f27e18ac2b394d9e883dcc6d.nbdigital?lang=no#0

nevner flere Dund. Disse har tildels stor etterslekt.

 

Mitt problem er imidlertid både hvor navnet kommer fra og hvordan det tas i bruk i Arendal tidlig på 1700-tallet.

 

Den mest kjent forekomsten av navnet skyldes etterkommere av kjøpmann Søfren Pedersen 1679-begr.16.nov.1728 gift med Ellen Jacobsdatter Havsøen - datter av Jacob Christophersen Havsøen og Elisabeth Arentsdatter von Kampen.

 

De fikk minst 10 barn, men få vokste opp.  De som nevnes i boken er

 

Hilleborg Søfrensdatter Dund døpt 15.des.1705 - begr. 7.okt.1784 gift 9.okt.1720 med oblnt. Peder Colbjørnsen 1683-1738.  Hun ble 2 gift med Christian Clemensen Toldorph.

 

Jacob Søfrensen Dund døpt 12.mai.1718 - begr. 19.mar.1787 gift 20.sep.1752 med Birgitte Pedersdatter døpt 19.des.1727 - begr. 15.mar.1791.

 

Cathrine Elisabeth Søfrensdatter Dund døpt 8.nov.1725 - begr. 17.nov.1799 gift 9.jan.1743 med kjøpmann og skipsreder Anders Andersen Dedekam 1698-1777.

 

Ser en i kb så brukes Dun på faren kun ved sønnen Jacobs dåp i 1718 (første år navnet sees), men Duun brukes ved alle vielsene senere.

 

Nevnte Søfren har en bror, Peder Otte Pedersen som var kjøpmann og kemner f.1680 - begr. 22.nov.1715 gift ca 1706 med Dorothea Abrahamsdatter Falch 1683-begr. 10.sep.1759.  Hun kom fra Risør.  De fikk 9 barn.  Duun nevnes ikke i kb ved dåp, og ved vielsene til barna brukes "Otthe" som etternavn - noen ganger "Pedersdtr. Otthe".

 

Men så kommer jeg til "nøtten".  Under vielser i 1748 finner vi 2 andre Duun:

28.aug.1748 gifter Matthias Andersen Bøeg seg med Marthe Pedersdatter Duun

10.des.1748 gifter Matthias Falenkam seg med Kirsten Pedersdatter Duun.

 

At boken også nevner Birgitte Pedersdatter Dund har en logisk forklaring, nemlig at hun var gift med Jacob Søfrensen Dund.

 

Marthe Pedersdatter døpt 9.apr.1717-begr.29.jun.1749 er datter av Peder Thomassen og Marine Christine Thygesdatter Høyer. https://media.digitalarkivet.no/kb20070329640066

 

Kirsten Pedersdatter begr. 30.des.1780 - 68 år gammel og er altså født c1712-1713.  I kb for Arendal finnes ingen andre i disse årene og før eller etter som heter Kirsten uten en som døpes 30.mai.1713 https://media.digitalarkivet.no/kb20070329640056

men hun er datter av Peder Thomassen (1678-1731) og Marine Høyer. (Marine Christine Thygesdatter Høyer 1684-1767).  Marthe og Kirsten er altså søstre.

 

Peder Thomassen er iflg. boken sønn av Thomas Ellefsen som igjen er sønn av den kjente Ellef Gunlegsen Havsøen og Inger Thommesdatter. Thomas Ellefsen ble gift 10.okt.1669 i Risør med Marthe Christensdatter Mærdø.

 

Inger Pedersdatter Dun f. c1683 gifter seg 12.jan.1707 med Niels Jacobsen Wind https://media.digitalarkivet.no/kb20070329640279

Dette er den tidligste bruken av navnet Dun.  Hun er datter av kjøpmann og skipper Peder Ellefsen 1639-1705 og Hilleborg Mogensdatter Løfstad -1686.  Peder Ellefsen er bror av Thomas Ellefsen.

 

Bruken av navnet Duun er altså langt tilbake og i Havsøen-slekten.  Det brukes for 2 av barna til Peder Ellefsen, men ikke for det 3dje, Peder Otte Pedersen.  Duun brukes også for broren Thomas Ellefsens 2 døtre, men hvor kommer Duun fra?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et forslag.

I Lassens samlinger står det: Dund (Dulin), arendalsk familie fra 1676. Se Finne-Grønn: "Arendals geistlighet", Xania 1898 s. 31 og fh? Vet ikke hva de siste to bokstavene står for.

 

Har nå sjekket Nasjonalbiblioteket og fant boka der http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2011052008150

Slekten begynner side 29 i boka med Ellef Gunleksen Havsøen, og Søren finner du som sagt  på s. 31.

Men, dette er kanskje ikke nytt for deg.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit.  Takk for innlegg.

 

Arendals geistlighed har de samme opplysninger som jeg har kommet frem til. Finne-Grønn har nok også sett i kb.

 

Hvor årstallet 1676 egentlig kommer fra skjønner jeg ikke helt.  De personene som det her gjelder er jo egentlig eldre og da tenker jeg på de to brødre Thomas og Peder Ellefsen.  Slik jeg ser det så må Dund komme fra deres foreldre eller lenger tilbake og da er vi helt på begynnelsen av 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som alltid vanskelig å få annet enn patronym på kvinnene i eldre tider, men her kjenner vi ganske godt til hvem de er - ihvertfall.

 

De fleste er nevnt ovenfor, men la meg lage en sammenhengende slektsoversikt.

 

Ellef Gunleksen Havsøen c1602-c1667 ble gift ca 1635 med Inger Thomassen Mærdø c1606-1675.  Hun var datter av Thomas Hansen Mærdø og Birgitte Christophersdatter (kilde Arendals Geistlighed mfl.). Inger hadde en bror Søren.

 

Ellef og Inger hadde minst 8 barn:

 

Niels Ellefsen Havsøen/Hiis 1637-1690 gift med Gunhild Jensdatter Asdal (hvis mor het Helje Ellingsdatter Tveite). Gunhild var i første ekteskap gift med Salve Hiis.

Peder Ellefsen 1638-1705 gift med Hilleborg Mogensdatter Løfstad -1686 (hvis mor het Anna Søfrensdatter Skarpnes)

Thomas Ellefsen 1639-1696 gift 1669 med Marthe Christensdatter Nedenes 1653-1714 (gift 1) med Salve Salvesen Hiis). Marthe kalles ofte Marthe Christensdatter Salvesen.

Kirsten Ellefsdatter -1699 var 1) gift med Anders Søfrensen -c1667 og 2) med Lauritz Pedersen Brinch

Birgithe Ellefsdatter gift med Thomas Jørgensen Messel (mor Marthe Aslaksdatter Tre)

Maren Ellefsdatter 1640-1728 gift 1676 med Christopher Sørensen (Tysch) (mor Maren Rolfsdatter)

Karen Ellefsdatter Havsøen 1642-1713 gift c1672 med Hans Søfrensen Tysch (hvis mor Maren Rolfsdatter)

Christen Ellefsen Havsøen 1650-1690 gift 1680 med Åse Jørgensdatter Messel og 2) gift c1681 med Karen Jacobsdatter Friis som 1691 ble gift med Hans Arentsen von Kampen d.e.

 

Som det fremgår så er det ingen Duun/Dund så langt.

 

Jeg har tenkt på at det ikke nødvendigvis må være slik at en må ha arvet navnet, men at det kan ha kommet fra en inngiftet mere perifer slektslinje. Ellefsen og Havsøen ble tidlig sett på som prominente slektsnavn i Arendal og kan ha "overstyrt" bruken av Dund.

 

Logisk burde Dund komme fra generasjonen foran Ellef Gunleksen Havsøen og Inger Thomasdatter Mærdø, men vi kjenner ikke til hans foreldre og heller ikke mulig slektsnavn til Ingers mor, Birgitte Christophersdatter. 

 

Kan Duun/Dund være et stedsnavn eller gårdsnavn - evt. i Danmark?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går inn i FS over Danmark er den eldste med person med navn Duun/ Dund fra 1657.

Veldi mange Duun/Dunn i Danmark.

Ser på den eldste Duun du har i innlegg 1 at hans navn er Søfren (Søren). Det om noe er vel et typisk danskt navn.

 

Men om navnet kommer fra Danmark vet jeg ikke, bare en tanke.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje langt over 50 % av Arendals kjøpmenn, skippere og embetsmenn av av dansk avstamming så det er logisk å søke opprinnelsen til Duun/Duhn/Dund i Danmark.

 

Det er ganske gamle Duun der, bl.a. denne http://home1.stofanet.dk/bjarne_m/esbenjonas/1154.htm

 

Eller må vi til Tyskland og von Duhn som også finnes i Danmark http://denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Naturvidenskab_og_teknik/Geod%C3%A6t/Carsten_Niebuhr

Søk på Duhn.

 

Jeg føyer til at så langt har jeg ikke sett Dund brukt noe annet sted enn i Arendals Geistlighed og Arendal Byes Historie.  Kb i Arendal bruker konsekvent Dun eller Duun.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Ellef Gunlegsen Havsøens hustru Inger Thommesdatter Mærdø så har Arendal Byes historie en kobling av hennes aner til Mærdø flere slektsledd bakover, mao. langt inn i 1500-tallet, men ingen Duun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Dundee – Dundas – Dohn – Dass –etc… - Bare lufter en spekulasjon om mulig skotsk opphav. Men det var jo en sjeldenhet på Agdesiden.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dannefer er inngiftet med flere familier i Arendal og via Bøeg også relatert til Ellefsen/Havsøen slekten - og mao. til Duun.

 

I en gammel tråd fra 2008 om Dannefer finner jeg faktisk nevnt Dun (Duns) https://forum.arkivverket.no/topic/149699-64325-ritmester-jacob-dannefaer-f-ca-1630-og-hustru-mette-holstein-moeen-dk/page-7

se #127. 

 

Fadder som er Hedevig Maria Duns (Dun sin hustru?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hej jeg er fra nordjylland i danmark og er fornylig kommet i besiddelse af en slægtsbog om slægten Duun.

Min oldefader hed Duun og var i 1800-tallet bagermester i saltum 9493 i danmark. En by tæt på udskibningen i forbindelse med skudehandlen mellem vendsyssel og sydnorge. Der er en mundtlig overlevering i familien om at vi stammer fra Arendal og at der også er en skotsk mand i den tidlige slægt. Jeg går snart igang med bogen og hører gerne om der fortsat er nogen i denne tråd der fofølger sagen. Mvh erik bertelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erik

Interessen for Duun er fortsatt stor da det er mange uløste problemer i slekten og det er bra å få en oppfriskning av tråden. Jeg håper du kan legge ut noen navn slik at vi kan se om de kan linkes til det som er kjent om slektene i Arendal.

Mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif

 

Det lyder godtmen lige nu er jeg ikke længere tilbage end sidste halvdel af 1800-tallet.

jeg vender tilbage, når jeg har gravet mere i både slægtsbogen og min fars arkiver.

Der er fortsat efterkommere af Duun-slægten i Saltum, hvor min oldefar jo boede, og dem har jeg kontakt med, og nu må jeg også høre, om de har materiale om slægten bagud.

 

mvh

erik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei!

 

Min mormor het Elsa Dund Sehested (født Sørensen i 1915, Arendal) og var tipp-tipp-oldebarn av Peder Ellefsen. Jeg har også lurt på dette navnet. Lurte en periode på om det kunne være et fornavn, men det stemmer nok ikke. Men dette betyr at Dund var et navn de gjerne ville holde på, siden det ble ført videre gjennom to kvinneledd: Johanne Ellefsen (Peders barnebarn, f. 1836) og hennes datter Karoline Olsen (f. 1860). Det tyder vel på at det var en viss status knyttet til Dund-navnet? Vet ikke om Johanne eller Karoline brukte Dund, men jeg vet jeg har sett det dukke opp litt her og der i slekta. Burde kanskje høre med historiker Gunnar Molden? Han har greie på slekter i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Molden svarer:

 

Hei! Tror absolutt det var status knyttet til navnet. I Foss' arendalshistorie finner du en del henvisninger til Dund-folk. En av de mest "berømte" er jo Hilleborg Sørensdatter Dund, f. *1705, som hadde et turbulent ekteskap med Peder Colbjørnsen i Fredrikshald. https://www.nb.no/items/47eb9671f27e18ac2b394d9e883dcc6d?page=127&searchText=Dund

 

Men han vet ikke noe om opprinnelsen til navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.