Gå til innhold
Arkivverket

Karen, datter til Anne Randine Andreasdatter, hvor ble det av henne?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Karen ble født ca 1824 og bodde sammen med moren frem til hun var 12 år, da ble satt ut på landet i 1836. Hun kom til en familie i Hammer sogn. Det kan se ut som om hun har bodd der frem til hun ble konfirmert, men der slutter alle spor, eller gjør de det?

 

Jeg forsøker å legge ut et vedlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Karen utgikk fra Fattigvesenet 30. september 1840 da hun fikk seg huspost i Nygård i Bergen. Antar at Nygård den gangen hørte til Johannes Menighet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det meste om de andre søskene. Anne Malene ble min tippoldemor, Jahn Ludvig ble gift 28. des. 1869 med Olia Larsdatter. Jeg har funnet det meste om etterkommerne etter dette paret, men Karen finner jeg ikke. Som nevnt ovenfor så utgikk Karen ut av Fattigvesent 30. september 1840. Trolig finnes det heller ikke noe skifte etter more da hun døde pga at hun var under Fattigvesenet.

 

Anne Randine Andreasdatter (Olsen) dør i Bergen 23. oktober 1841, Torbjørn Olsen dør i mars 1841. Hvor vidt det finnes skifte etter Bersven Iversen vet jeg ikke. Det var Bersven som var far til Karen.

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terje Aarland skrev:

Jeg vet det meste om de andre søskene. Anne Malene ble min tippoldemor, Jahn Ludvig ble gift 28. des. 1869 med Olia Larsdatter. Jeg har funnet det meste om etterkommerne etter dette paret, men Karen finner jeg ikke. Som nevnt ovenfor så utgikk Karen ut av Fattigvesent 30. september 1840. Trolig finnes det heller ikke noe skifte etter more da hun døde pga at hun var under Fattigvesenet.

 

Anne Randine Andreasdatter (Olsen) dør i Bergen 23. oktober 1841, Torbjørn Olsen dør i mars 1841. Hvor vidt det finnes skifte etter Bersven Iversen vet jeg ikke. Det var Bersven som var far til Karen.

 

Siden du ikke hadde noen lenker i #  1 syntes jeg det var på sin plass å legge inn tidligere tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er at jeg ikke får opp eldre lenker på det nettbrettet jeg har. Jeg får ikke oppdatert IPAD'en pga at den er av eldre dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

I et tidligere innlegg om denne saken har jeg funnet at faren til Karen bodde i Korsfjorden ved Senja da hun ble døpt 27/6-1824. Moren Anne Randine Andreasdatter hadde nettopp komt fra en reise fra Nord- Norge da Karen ble født. Jeg vet ikke om Karen visste noe om sitt opphav og evn om hun kan ha reist fra Bergen og nordover med sin far etter morens død. Jeg har fått oppgitt fra Bergen Byarkiv at siden Anne Randine Andreasdatter (Olsen) var under Fattigvesenet så var det ikke noe å skifte etter hennes død i okt 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en oversettelse fra en kirkebok

 

Protokollen for dåpen har en slik bemerkning:

Rubrikken for foreldre:
 
Faderen, efter Opgivelse Ungkarl
og Skræder Bersven Iversen, ophol-
der sig i Korsfiorden i Senjens Fogderie.
Moderen Pigen, /: Nyelig kommen fra
Nordland 😕 Anne Randine An-
dreasdatter hos Forældr: 21de Rode
No. 66.-
 
Rubrikken for faddere:
 
Pigen Nilsine Marthine Johnsdatter
hos Snedkermester Nielsen 21de R: No. 39. Pigen
Christine Marie Kofod, hos Gartner Østen
Olsen i 16de Rode No. 109. Vægter Berge
Johnsen Baknæs i 21de R: No. 68. [sjauer]
Jens Engelsen Damsgaard, 21de R: No. 75.
Bødkerarbeidsmand Peter Alvesta. 15de R: No. 31.
 
Rubrikken for hvem som har gitt oppgaven:
 
Barnets Mormoder Karen
Johannesdatter, gift med Sjau-
er Andreas Jensen i 21de
R: No. 66. bestilte Barne-
daaben, og medbragte Gior-
dem. Sophie Pareliuses Attest.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er utskrift fra en kirkebok fra dåpen til Karen. Det er dette som er oversatt litt lengre oppe

 

874CE74B-FAC0-4B16-BCC9-A8843B58ED05.jpeg

Endret av Terje Aarland
Endring av billedstørrelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.