Gå til innhold
Arkivverket

Karen, datter av Anne Randine Andreasdatter, hvor ble det av henne?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Karen ble satt ut på landet i 1836 i Hamers sogn. Hun var datter av Anne Randine Andreasdatter. Det kan se ut som om det var Torbjørn Olsen som hadde ansvar for henne, se fattigvesenets protokoll, men på den tid var Torbjørn Olsen på Fredriksten som livstidsslave. Så jeg vil tro at moren ikke hadde råd til å ha barn hjemme

post-169-0-06134000-1478419326_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å legge dåpen her. Siden jeg ikke fikk med vedlegget da jeg prøvte meg første gangen.

 

dåpen til Karen, nr 76

 

https://media.digita...o/view/8684/174

 

Jeg tror at Karen var hos en familie i nærheten av Frekhaug eller i Mæland i Nordhordland, men er noe usikker på det? Jeg har vert innom dette en gang før, men noterte meg ikke noe da, spesielt fordi jeg den gangen trodde at Anne Randine Andreasdatter var et blindspor, men så viser det seg at det ikke var det. Datteren Anne (Marthe) Malene bodde hos Anne Randine i januar 1828 og da var hun kun 10 måneder og forloveden var på tukthus. Familien levde under veldig fattige kår, så det ville være unaturlig at hun var hos andre enn moren.

 

Alle tre barna til Anne Randine ble satt ut på landet i 1836 i følge fattigvesenetsprotokoller fra 1836

 

Nå er det Karen jeg ønsker å finne. Har hun flyttet tilbake til Bergen da hun ble konfirmert eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser det ut som det har blitt en dobbelt postering. Solveig Håklev har lagt inn lenke til Karens dåp i den andre posten med samme emnet:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/205060-karen-datter-til-anne-randine-andreasdatter-hvor-ble-det-av-henne/

 

Bergen fylke, Korskirken i Korskirken, Ministerialbok nr. A 14 (1823-1835), Fødte og døpte 1824, Side 167
Permanent bilde-ID: kb20070321630719
 
Faren til Karen var skredder Bersvend Iversen. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Karen fikk seg huspost på Nygård i Bergen ca 1840 og ble dermed utskrevet fra Fattigvesenets protokoller. Tror dere at det er mulig å finne Karen's videre skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.