Gå til innhold
Arkivverket

Barna til Anne Randine Andreasdatter i Bergen


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Så vidt jeg vet hadde Anne Randine Andreasdatter tre barn, alle ble sendt ut på landet i 1836 fordi moren ikke hadde anledning til å ha de hjemme. Det var fattigdommen som tvang henne til å sende barna ut på landet.

 

Datteren Anne Malene eller Marthe Malene ble sendt til Manger på Radøy, hun ble min tippoldemor, så henne har jeg oversikten over, men ikke de to andre. Jeg klarer ikke å finne Karen, så da står jeg igjen med Jan Ludvig Jahnsen f. ca 1834 i Bergen.

 

Jeg prøver å legge ved et vedleggpost-169-0-79581200-1478475648_thumb.jpeg

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038246006911

 

Hvis dette er rett Jan Ludvig Jansen, bodde han i Lindås som tjenestekarl i 1865. 

 

Finner denne dåpen i Nykirken i Bergen - nr. 84: far: Jan Jansen Ludvigsen og mor: Anna Randine Andreasdatter. Barn: Jan Jansen:

 

Bergen fylke, Domkirken i Domkirken, Klokkerbok nr. A 7 (1832-1836), Fødte og døpte 1834, Side 53
Permanent bilde-ID: kb20070307630056
 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Jahn Ludvig Jahnsen f. 1833 i Bergen, gift i Lindås 28.12.1869, med Olia Larsdtr. https://media.digitalarkivet.no/view/1922/152. Far oppgitt som Jahn Jahnsen.

 

FT 1891 med feil fødselsår på Riisøen i Lindås http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052991001354

 

Jan Jansen Riisøen døde 23.2.1898 http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/267/pg00000000391339

Endret av Lars Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars jeg tror du har rett. Dette må være sønnen til Anne Randine eller halvbror til min tippoldemor. Jeg kan erindre så vidt at en slektning av meg har fortalt at vi hadde slekt på Risøy i Lindås, så jeg antar at dette stemmer med det du nå har funnet.

 

Jeg håper også at det skal la seg gjøre å finne ut hvor det ble av Karen. Videre så har det vært nevnt et par andre navn som skal ha stått i noen dokumenter i Statsarkivet i Oslo. Om dette er barn som Anne Randine, eller om det er barn som Torbjørn Olsen har fått vet jeg ikke enda, men antar at jeg får info om det senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Videre så har det vært nevnt et par andre navn som skal ha stått i noen dokumenter i Statsarkivet i Oslo. Om dette er barn som Anne Randine, eller om det er barn som Torbjørn Olsen har fått vet jeg ikke enda, men antar at jeg får info om det senere."

 

Jf. https://forum.arkivverket.no/topic/205029-n%C3%A5r-ble-anne-randine-andreasdatter-og-torbj%C3%B8rn-olsen-gift/?hl=%2Banne+%2Bmarie#entry1728208

 

#3: "Torbjørn er muligens far til to andre barn ved navn

Johan Andreas Olsen (f.ca. 1819) og Anne Marie Olsen (f.ca.1815) ."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ennå ikke når tid jeg får mer info vedk evn andre barn til Torbjørn Olsen. En slektning av meg har vert på Statsarkivet i Oslo og der fant han noe om desse to evn barn av Torbjørn Olsen? Vedk skal tilbake til Statsarkivet i Oslo, men det vil ta noe tid før han får ta turen dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helena Jansdtr. Dragøy født 05.02.1884 - død 12.05.1959.

 

Ektemannen Thomas Askildsen Dragøy født 10.08.1851 - død 12.02.1943

 

Sønnen Thomas Dragøy født 24.08.1908 - død 05.07.1928

 

Sønnen Oscar Dragøen født 07.01.1910 - død 11.02.1992

 

han var gift med Agnes født 31.12.1908 - død 24.05.1990.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen.

 

Jeg har nå fått litt info vedk Karen, hun utgikk fra fattigvesenet 30. sept 1840 da hun fikk seg huspost i Bergen. Så vidt jeg kan se av notatene i fattigvesenets protokoller så fikk hun seg huspost på Nygård i Bergen. Jeg skal se om det lar seg gjøre å legge ved kopi av denne protokolltilførselen. (Jeg er noe usikker på hvordan jeg legger ved dette i et allerede opprettet emne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørs det om det er mulig å finne Karen. Hun gikk ut av fattigvesenet 30. sept 1840 da hun fikk seg huspost i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp etternavnet som problemet. I fattigvesenets protokoller står hun som Torbjørn Olsens barn, så kanskje hun skrives som Torbjørnsdatter evn som Olsen? Dette er meget vanskelig å vite.

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.