Gå til innhold
Arkivverket
erling t endresen

Stuepike hos Lorentzen på Vinderen i 1918.... hvem Lorentzen?

Recommended Posts

erling t endresen

Anna Greda Eleonore Nilsen f. 13.11.1891 flyttet til kjøpmann Bergsland i Hefteys gt. i Kristiania 12.04.1918, og i folketellingen feb. 1919 opplyses det at hun kom fra Lorentzen, Vinderen, hvor hun etter sigende også bodde ved siste telling.

Det forekommer meg at dette er av skipsreder Lorentzen-folket. 

I Aftenposten 1916 omtales "skipsreder W. P. Lorentzen, Vinderen" i forbindelse med det Søndenfjeldske-Norske Dampskipsselskap, likeledes i Norsk Kundgjørelsestidende i 1919:  "Herr Skipsreder W. P. Lorentzen, Vinderen, V. Aker".  Altså Wilhelm Peter Lorentzen.  Trolig er det her hun var stuepike.  Er det mulig å finne noen nærmere bostedsadresse?

Endret av erling t endresen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erling t endresen

Takk, der var han.  Da kan jeg lete i en komm. Akertelling som vel fins ca. 1917, en gang jeg er i Oslo.

Fant nå at W. P. Lorentzen døde 14.04.1924 i Casa Mia, Holmensv., Vinderen, Vestre Aker.

Endret av erling t endresen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.