Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker oppslag i "Danmarks Læger og Lægevæsen fra de ældste Tider indtil Aar 1800, bind I" av Ingerslev


Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har Danmarks Læger og Lægevæsen fra de ældste Tider indtil Aar 1800, bind I av Ingerslevog som kan hjelpe meg med det oppslag om apoteker Daniel Calow.

Trolig finnes det informasjon om ham på s. 425, 435 og 579.

"I Embeds- og Bestillingsmænd i Aalborg" av Tauber (http://www.familiesporet.dk/bogopslag/embeds/index1.html), nevnes Ingerslev som kilde til informasjon om Calow. Slik jeg forstår det viser Tauber til en minnesten i marmor (som ikke lenger eksisterer) som inneholdt informasjon om Calows fødselsår og sted, og som omhandles i Ingerslevs bok.

 

Cecilie

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingerslev I og II har jeg i min bokhylle.

På side 425: I Aaret 1647 blev Daniel Calov, som senere blev Apotheker i Aalborg, Kongens Reiseapotheker.

På side 435 står det at Calov ble født i 1614. Det blir for langt å referere alt det øvrige om Calov, men kan du ringe meg på 920 91 905 og gi meg din epostadresse, så skal jeg skanne de aktuelle sider og sende dem til deg. Med vennlig hilsen Carl Birger van der Hagen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to.

De scannede sidene du sendte meg Carl Birger var avgjørende for at jeg endelig fikk bekreftet opplysningene "over alt på nett" om at at Daniels foreldre var Peter Kalou og Cathrine Spies. I Ingerslevs bok er det oppgitt at kilden til hans opplysninger om Daniel Calow var Eric Pontoppidans bok "Marmora Danica" fra 1741, og der fant jeg en avskrift av det forsvunne epitafiet. Teksten er naturligvis på latin, og Ingerslev må ha rett når han skriver at Pontoppidan må ha feiltolket hvor gammel Daniel var da han kom til Danmark og at han må ha kommet til Danmark i sitt 24, ikke 34 år som avskriften sier. I Aalborg By, tingbøger 1625-1701 den 26. aug 1639 står det nemlig en meddellelse på at kongelig reiseapoteker Daniel Calow fikk apotekerbevilgnign i Aalborg 12. feb 1639. (antall døtre i siste ekteskap er forøvrig feiltolket av Ingerslev til 6. Det var 4 døtre i siste ekteskap i følge avskriften, men 2 har dobbeltnavn og Ingerslev har tolket dette som 2 ekstra døtre).(Boken finnes gratis på google books)

Epitafelet bekrefter at Daniel var født i Morag i Preussen (nå Polen) i 1614, og at hans bror var Abraham Cavolii Wittenberg.

Dermed anser jeg at det det er bevist at hans foreldre var Peter Kalau og Cathrine Spies .

Det er skrevet en utmerket slektsbok hvis du er interessert i denne slekten Sven. "Geschichte und Genealogie der Familie Kalaw, Kalau, Calow, Calov und Calo und der Familie Kalau vom Hofein zwei Theilen ; nach offiziellen Urkunden und FamiliennachrichtenKalau vom Hofe, C." Link: http://digital.ub.uni-duesseldorf.de/ihd/content/titleinfo/8387269

I denne er imidlertid ikke Daniel nevnt, kun hans brødre Fabian, Abraham og Peter, og hans søster Cathrine. Dermed var jeg lenge usikker på om opplysningene som florerte på nett om Daniels foreldre var korrekte. Men det ser de altså ut til å være.

 

Cecilie

 

 

 

 

 

 

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.