Gå til innhold
Arkivverket

Tinksak 1684, "jnormitteter"


Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått transkribert en tingsak fra 1684.  Jeg har gått nøye gjennom hele greia, men det er et kort stykke som forvirrer meg.  Det begynner helt på bunnen av side 21a.  (Jeg har også lagt ved bildet.)

https://media.digitalarkivet.no/view/28787/23

Her er hva jeg har, og det samme i vanlig bokmål.

oc da erre begge, baade Jottelstad, oc Lies besiddere wenligen forligt om samme Enge Slotts brug, ved Jndførte 2de mends vidner, effter bogstafuerne

og da er begge, både Jutulstad og Lis besittere vennlige forlikt om samme engeslåttens bruk, ved innførte 2 menns vitner, etter bokstavene

 

HVA BETYR FRASEN "ETTER BOKSTAVENE"

 

Her er andre halvdelen på toppen av side 21b.  (vedlegg nedenfor)

https://media.digitalarkivet.no/view/28787/24

Her er hva jeg har, og det samme i vanlig bokmål.

men huad extra jnormitteter mellem wærende tiid, af de ellers jntresserede Kommer hans Ma: Regimentzschrifuer ved at Remidere.

men hva ekstra ? mellom værende tid, av de ellers interesserte kommer hans Ma: Regimentsskriver ved å remidere.

 

HVA ER ORDET "JNORMITTETTER?!"

 

post-6358-0-40356000-1478627027_thumb.jpg

post-6358-0-44526200-1478627215_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut var raskare....

 

men det svarar vel til vårt "bokstaveleg tala"; partane har avtalefesta at dei er vel forlikte, så om dei likevel ikkje oppfører seg slik, 

vil kongens mann gripe inn.

 

"inormitet" er anten "enormitet", eller "in-normitet"  (av in = ikkje, og norm = det vanlege)  Begge delar kan passe her.

 

"Enormity" (frå latin) har forklaring på Engelsk i Oxford English Dictionary: "Deviation form moral or legal rectitude". 

Altså avvik frå moralsk eller lovlydig framferd.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.