Gå til innhold
Arkivverket

Mina Andersen Harstad fra Stokke i Vestfold. Hvem var hun?


Hans Martin Fagerli
 Del

Recommended Posts

Ved min svigerfar Ove Hjortsæters dåp 11.aug.1918 i Nøtterøy kirke er en Mina Andersen Harstad fadder sammen med slektninger av svigerfar. Mina er bosatt på Gjellestad i Skjee (Stokke), samme sted som de fleste av fadderne, og er lærerinne.

 

Ingen i familien forstår hvem denne Mina var. Jeg har funnet i FT 1910 at en mulig kandidat bor med mann og 3 små sønner i Tønsberg. I fall dette er rett person, er hun født i 1882 i Aurskog. Mannen er ansatt ved Prestfoss-Eidsfoss-banen. I denne tellingen heter hun kun Mina Harstad. I 1900-tellingen finner jeg en ugift Mina C. Lier på gården Lier i Aurskog, født i 1882. Mellomnavnet er C[hristoffersdatter]. Mellomnavnet Andersen fra dåpsprotokollen klaffer ikke helt med denne registreringen, men jeg finner ikke umiddelbart andre kandidater.

 

Er det noen som vet mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpsdatoen på henne stemmer jo med den i Aurskog. Faren heter Christoffer/Kristoffer Amundsen, så det kan jo være Andersen er en "hørefeil" av presten.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielse nummer 7

 

SAO, Garnisonsmenigheten Kirkebøker, F/Fa/L0013: Ministerialbok nr. 13, 1894-1904, s. 197
Permanent bilde-ID: kb20060717050163
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved min svigerfar Ove Hjortsæters dåp 11.aug.1918 i Nøtterøy kirke er en Mina Andersen Harstad fadder sammen med slektninger av svigerfar. Mina er bosatt på Gjellestad i Skjee (Stokke), samme sted som de fleste av fadderne, og er lærerinne.

 

Det var ikke helt uvanlig at lærere, klokkere, lensmenn etc. stilte opp som faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg så overskriften, tenkte jeg først på Harstad-slekten fra Botne, men Harstad er nok et gårdsnavn som går igjen flere steder i landet. Spennende.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle kommentarene! Det er en veldig positiv side ved dette forumet at det alltid er noen som kaster seg over andres utfordringer!

 

Jeg kommer ikke lenger, og jeg tror at Hunskaars forslag kan være riktig. Har forsøkt å følge familien hennes og finner de første fire barna som døpes i Tønsberg alle sammen. Ved dåpen for disse barna, er det ingen fra vår familie som stiller opp. Familien bor ganske trangt i følge folketellingen 1910, og det er ikke usannsynlig at de kan ha flyttet til Skjee etter 1910 en gang kanskje for å skaffe seg større husrom - familien blir ganske stor etter hvert. Og her bor også onkel til det omtalte dåpsbarnet og hans store familie.

 

Skjee kirke er imidlertid usedvanlig dårlig utrustet med skannede kirkebøker (kan det ha vært brann der en gang?), og aktuell periode er omtrent uten slike bøker - i alle fall skannede, og dermed får jeg ikke "forsket" mer om Mina på dette stedet

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.