Gå til innhold
Arkivverket

Guvernør Ole H. Olson (1872–1954), North Dakota


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Ole H. Olson, f. 1872 i Mondovi, Wisconsin, sønn av Hans E. Olson og Inga Melang fra Sogn, var guvernør i North Dakota fra 1934 til 1935.

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ole_H._Olson

 

Jeg har søkt og søkt i Ancestry, Familysearch, Bokhylla.no m.m., men har ennå ikke funnet en forklaring på H-en i navnet hans. Er det andre som har større hell med seg?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren het Hans Olson, kanskje står H'en for Hans eller Hansson ? I kirkeboka ser vi at han kun ble døpt for Ole.

 

Name: Ole Olsen

Event Type: Baptism

Birth Date: 19 Sep 1872

Baptism Date: 27 Oct 1872

Baptism Place: Buffalo, Wisconsin

Father: Haus Olsen

Mother: Inga Olsen

Church Name: Thompson Valley Lutheran Church

Church Location: Mondovi, Wisconsin

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2. Ja, jeg har vært inne på tanken at det er snakk om patronym. Men har ennå til gode å finne en dokumentert forklaring. Kan være at han la til H-en for å skille seg ut fra alle de andre som het Ole Olson, eller at OO føltes litt "nakent".

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har mange års erfaring i å studera utvandrarætter frå Sogn, både i Buffalo Co., WI og andre stadar (om lag halvparten av medlemmane i Thompson Valley hadde røter frå Luster i Sogn!), og det var heilt vanleg på den tidi å nytta forbokstaven i farsnamnet som «middle initial».  Etter mitt syn treng ein ikkje noko nærare «dokumentasjon» på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Høres ut som en god forklaring, ja. Finner vi guvernøren i bøkene dine, mon tro, eller må jeg lete andre steder i Sogn?

 

Tilføyd kort etter: Burde spart meg siste spørsmål ... Skal visst til Vik:

 

http://www.allkunne.no/framside/fylkesleksikon/historie-i-sogn-og-fjordane/historie/utvandringa-fra-vik-til-amerika/1901/77963/

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far het Ivar og det het også en slektning av han. De bodde begge i Oslo og fikk av og til brev som skulle til den andre sendt til seg, så min far tok tidlig J som mellombokstav for å skille seg ut fra den andre Ivar. J var etter hans far somn het Johannes. Så jeg er helt enig med Kurt og Lars her. Jeg har også sett dette tidligere både her iog i USA.

I kirkebøkene står vel de fleste oppført som døpt med et navn uten patronym, men i folketellingene ville de være opplistet med patronym, og mange fikk det som etternavn, mens andre ikke fikk det. Han var ikke døpt Olson heller vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.