Gå til innhold
Arkivverket

Marith Johansdatter fra Vinger


Charlot
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om Marith Johansdatters foreldre. Hun ble født ca. 1778, og døde 29. april 1839 på Ladderud under Østbøl i Vinger. Viet 29. november 1799 i Vinger med Anders hansen, født 1775 på Gjermhus, døpt 7. mai, sønn av Inger Andersdatter og Hans Andersen. Marith oppgis å bo på "Måsavatnet" e.l. ved vielsen. Mariths morfar må ha hett Jacob. I 1801 bor nemlig Mariths moster, Anne Jacobsdatter hos dem. Hun var enke, og født ca. 1730. Mariths far het rimeligvis Johan e.l. Jeg har fått en antydning om at Johan kom fra Bogen i Sverige. Jeg har lett både i Bogen og Jösse (Ny), men uten resultat. Er takknemlig for ethvert svar. Vennligst svar på e-post: karl.ottar.fjeld@gmail.com. 

Endret av Charlot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1801: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058240000346

 

Når de døper sønnen Johannes, er det en fadder Mari, som er hustru til Johan Lang.....?  Har du fått tydet dette gårdsnavnet? Dette kan jo være Marits foreldre?

 

Johannes' dåp 29. desember 1799:

Hedmark fylke, Vinger i Vinger, Ministerialbok nr. 5 (1772-1813), Fødte og døpte 1800, Side 79
Permanent bilde-ID: kb20070603170081
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070603170081
 

 

Det er et forum for

Tyding av skannede kilder

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stå Langkiernet?  Langtjernet kan være i Nord-Odal eller Grue, Finnskog, ser jeg.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det stå Langkiernet?  Langtjernet kan være i Nord-Odal eller Grue, Finnskog, ser jeg.

Takk for forslagene! Jeg skal se nærmere på dem. Det finnes dessuten et "Langtjernet" i Vinger også. I slike søk er det jo så mange parameter som kan bli feil. Jeg får gå løs på kilder som panteregister, skifter, skattemanntall mm. Der kan det finnes svar, men det er tidkrevende å gå gjennom dem. Kommer du på noe lurt, kan du gjerne sende meg en melding.

 

mvh ko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forresten funnet dåpen til sønnen Hans?


Er ikke medlem hos MyHeritage, men googlet fram dette:

Johan Andersen Borch Langtjernet (Porka)
Født: 1750 - Sted Død: 1839 - Sted Foreldre: Begge foreldres navn Søsken: Ole Eriksen Borketorpet Lystadberget (Porkka) og navnene til 10 flere søsken Kone: Navnet til kone Barn: Anne Mortensson. (født Johansdatter Borch Langtjernet (Porka)) og navnene til 5 flere barn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene igjen. Mariths mor burde vel ha hett Jacobsdatter, men hun og søsteren, som bor hos Marith i 1801, kan jo ha vært halvsøsken. Jeg får lete videre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.