Gå til innhold
Arkivverket

Anny Camilla Antoniussen, hvem var hun ?


Geir Antoniussen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

For en stund siden fikk jeg hjelp til å finne opplysninger som søsken til min bestefar Victor Antoniussen. Se vedlagte link.

 

I min bestemor sitt album dukket det opp et bilde av en jente med navn Anny Camilla Antoniussen. Ifotoalbumet står det at hun døde i 1930. Jeg finner et lite notis i Aftenpostens arkiv i 1931 at hun ble begravet. Det står det frk Anny Camilla Antoniussen

 

Jeg finner henne ikke i FT i 1910, men hun er muligens født etter det. Mulig hun kan være et søsken av min bestefar.

 

 

https://forum.arkivverket.no/topic/189081-antoniusen-i-ft-i-1910/

 

Mvh

Geir A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å være en yngre søster, født i 1913:

 

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

 

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil

Carl Johan Anthoniusen 23.06.1862 Kristiania m g Nødsarbeider. Syk fo Smaalensgaten 8 06 Vålerenga Bunke374

Karen Oline Anthoniusen 10.06.1868 Kristiania k g Husmor Smaalensgaten 8 06 Vålerenga Bunke374

Mary Elvira Lagertha Anthoniusen 25.02.1901 Kristiania k ug Lager A/S E. Grande Smaalensgaten 8 06 Vålerenga Bunke374

Carlo Henry Georg Anthoniusen 31.01.1904 Kristiania m ug Løsarbeider Arbeidsløs Smaalensgaten 8 06 Vålerenga Bunke374

Viktor Arly Anthoniusen 18.01.1906 Kristiania m ug Verkstedgut Smaalensgaten 8 06 Vålerenga Bunke374

Helene Fernanda Anthoniusen 28.03.1909 Kristiania k ug Skolepike Smaalensgaten 8 06 Vålerenga Bunke374

Anny Camilla Anthoniusen 06.03.1913 Kristiania k ug Skolepike Smaalensgaten 8 06 Vålerenga Bunke374

Carl Marius Kristensen 18.05.1868 Kristiania m e Løsarbeider Smaalensgaten 8 06 Vålerenga Bunke374

Bjarne Larsen 17.12.1897 Kristiania m ug Løsarb. Smaalensgaten 8 06 Vålerenga Bunke374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk, takk

 

Da fikk mine oldeforeldre 13 barn. De mistet 8 barn, 5 døde som små, en i 1924, en i 1930 og en i 1931. En tøff tid

 

Mvh

Geir A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Anny bodde i smålensgate på Vaalerengen da hun døde, prøvde å finne henne dødsfallet i kirkeboka, men kirkeboka for Vålerengen går ikke lenger til 1930 i forhold til dødsfall.

 

Er den slått sammen med et annet område ? eller er den ikke scannet?

 

Mvh

Geir .A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tusen takk.

 

Du fant tidligere denne for meg, da mister de 2 barn i løpet 1931. Dødsårsak er kanskje ikke mulig å finne?

 

Aftenposten - anmeldte dødsfall 29.6.1931

Frk. Mary Elvira Antoniussen, 30 år.

Begravet ved Ø. Gravlund.

Mvh

Geir A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk skal du ha

 

 

Finner søsteren Mary Antoniussen som dør 30 år gammel her, nummer 804. Det var en tid da tuberkolose fortsatt mange liv. Ser ut som min bestefar Victor Antoniussen har meldt begge dødsfallene.

 

SAO, Oslo skifterett, G/Ga/Gac/L0016: Dødsfallsprotokoll, 1930-1932, s. 108

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090518310373

 

Mvh

Geir A

Endret av Geir Antoniussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei

 

Fikk god hjelp fra Vålerenga kirkekontor som har kirkebøkene hos seg. Både Anny og Mary som dør i 1931 dør av tub. Fra før vet jeg at en bror dør av det samme i 1924. En virkelig tøff tid.

Det bodde jo trangt på Vålerenga og det var nok relativt dårlige kår. Når kom den første effektive vaksinen mot TUB i Oslo. Det var vel kanskje også veldig individuelt hvor motstandsdykning man var mot smitte Litt av en skjebne, men det var sikkert mange familier som opplevde dette på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.