Gå til innhold
Arkivverket
Hans Martin Fagerli

Oline Sofie Hjortesæter (28.10.1882-2.1.1978) fra Gloppen til Brevik

Recommended Posts

Hans Martin Fagerli

Oline Sofie dro som mange Nordfjordinger til Vestfold/Telemark i begynnelsen av 1900-tallet. I 1910 bor hun på Hilde i Innvik, og arbeider på ullvarefabrikk. Deretter finner jeg henne som fadder ved en dåp på Nøtterøy i 1927, da er hun bosatt i Brevik - hvor hun dør i 1978. Muligens ugift.

Vet noen mer om henne: yrke, giftet hun seg, barn? Dødsannonse?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Du finn henne på gravminnearkivet til DISNorge. http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=x

Redigert: Beklagar, no ser eg at dette var kjent for deg. Men hadde ho vore gift, hadde ho nok ikkje heitt Hjorteset. 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Martin Fagerli

Du finn henne på gravminnearkivet til DISNorge. http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=x

Redigert: Beklagar, no ser eg at dette var kjent for deg. Men hadde ho vore gift, hadde ho nok ikkje heitt Hjorteset. 

Takk likevel Aase!

Siden du kjenner nordfjordingene godt, må jeg dele med deg observasjonen at Hjorteset-ingane var oppfinnsomme når det gjaldt etternavn: Hjorteset, Hjortesæter, Hjortsæter og Hjorteseth kalte de seg de som flytte fra bygda og ut i verda, selv om det ikke var lenger enn til Sunnfjord for noen av dem. Den lille grenen i Amerika beholdt faktisk Hjorteset som familienavn. Det var kanskje greitt at det kom en navnelov i 1923!

Er du obs på boka som Arne Hjorteset (bosett i Vestfold) utga for noen år siden om livet på Hjorteset da han vokste opp (på 20-30-tallet)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Du har ikkje med alle variantane ;-)  Bygdeuttalen er Jørset, og det finst faktisk døme på at det er brukt som skriftform og. 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.