Gå til innhold
Arkivverket

Er Thomas Jensen Foss (ca1752-1828) etterkommer av Jens Bentsen Stausland?


Otto Martin Christensen
 Del

Recommended Posts

Tomas Jensen Foss (én av mine trippel-tipper) er i folketellingen for Kristiansand i 1801 angitt som «enkemand, 3de gang gift», med barna Sille Cathrine (10 år) og Alet Tomasdatter (6 år). Disse barna fikk han med sin andre kone, Else Andersdatter Lie, f. ca. 1763, d. 8. feb. 1795, viet til Tomas 2. mars 1790 i Kristiansand. Etter hennes død giftet han seg med en Else Marie, f. ca. 1750, d. aug. 1800. Hans første kone var Sille Cathrine Larsdatter, d. 29. april 1789. Den første datteren (Sille Cathrine) med kone nr. 2 ser altså ut til å være oppkalt etter hans avdøde kone fra første ekteskap. Dette kan synes noe underlig, men kildematerialet i Arkivverket levner ingen tvil. Jeg har imidlertid ikke klart å finne noe kildemateriale som kan bekrefte følgende hypotese, som jeg har dannet på bakgrunn av de opplysningene som fremkommer i en artikkel av av Beint Foss ('Heim og slekt på Vollane -- Bnr. 1 på Foss') i Årsskrift nr. 15 (2004) til Tveit Historielag:

 

Thomas/Tomas Jensen Foss, som i henhold til kirkeboken for Kristiansand var født i Tveit sogn og var 76 år da han døde 27. aug. 1828 — og dermed var født ca. 1752 — er (pr. hypotese) en yngre bror av Bent Jensen Foss, som iflg. nevnte artikkel var født i 1751 (d. 1796), som sønn av Jens Thomassen Foss (d. 1768), sønn av Thomas Jensen Foss (1670-1752), sønn av Jens Bentsen Foss (1648-1726), sønn av Bent Jensen Foss (f. 1614). Anerekken videre oppover er ikke angitt i artikkelen, men er vel noenlunde godt etablert: Bent var i sin tur sønn av Jens Bentsen (Stausland) Foss (1565-1645), sønn av Bent Jensen Stausland (d. 1607), sønn av Jens Bentsen Stausland (1505-1552). Hele anerekken fra sistnevnte Jens og nedover til den yngste Bent (1751-1796) er visstnok ganske godt belagt, men jeg kjenner ikke selv til noen kilder som belegger hypotesen om at «min» Thomas Jensen Foss (1752-1828) var en yngre bror av den yngste Bent (1751-1796), som overtok bruket på Foss etter sin far Jens Thomassen Foss — og at Thomas dermed er én av mange etterkommere etter Jens Bentsen Stausland (og sannsynligvis etter lagmann Bent Hemmingson). Selv har jeg flere linjer som ender opp hos Jens på Stausland og hans (høyst sannsynlige) far lagmannen, men det jeg lurer på, er om noen kan bidra med opplysninger eller lede meg i retning av kilder som som kan sannsynliggjøre hypotesen om at min trippel-tipp Thomas danner utgangspunkt for enda en linje som ender opp samme sted. Om noen også skulle sitte på informasjon om ektefellene til Thomas sin mulige far (Jens) og bestefar (Thomas), ville dagen bli fullkommen!

 

Mvh Otto Martin Christensen (ca. 1/4 sørlending og fersking udi slektsforskningens fornøyelige gebet)

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at første barn i nytt ekteskap oppkalles etter avdøde ektefelle. Jeg kan f.eks. nevne at da enken etter dikteren Henrik Wergeland giftet seg på nytt i 1846 med presten Nils Andreas Biørn, ble sønnen de fikk i 1847 døpt i Vår Frelsers kirke (Oslo domkirke) i Kristiania og fikk navnet Henrik Arnold Wergeland - og så var Biørn etternavnet etter faren Nils Andreas Biørn:

 

Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers i Oslo, Ministerialbok nr. 13 (1844-1864), Fødte og døpte 1847, Side 105
Permanent bilde-ID: kb20060217010110
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for interessant informasjon, som sikkert kan komme til nytte i mine videre genealogiske utgravninger!

 

Mvh Otto MC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Til informasjon: Min hypotese om anene til Thomas Jensen Foss (1752-1828) viser seg å bli bekreftet av Johan Tveite i Tveits Historie, bd. 2: Slekter i Tveit (Kristiansand 1973), s. 217.

 

Mvh Otto MC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon: Min hypotese om anene til Thomas Jensen Foss (1752-1828) viser seg å bli bekreftet av Johan Tveite i Tveits Historie, bd. 2: Slekter i Tveit (Kristiansand 1973), s. 217.

 

Mvh Otto MC

 

Hei Otto Martin,

 

Jeg ser du har funnet bekreftelse for din hypotese, som da kanskje også inkluderer moren og bestemoren til "din" Thomas (1752-1828) ? Jeg kjenner ikke moren til din Jens, men jeg har en gang notert meg at hans antatte besteforeldre, Thomas Jensen Foss og Marthe Andersdatter, ikke fikk noen barn sammen. Det tilsier at Thomas Jensen Foss (1670-1752) må ha vært gift en gang til, med moren til din Jens og hans bror Bent. Kan du bekrefte dette ?

 

Mvh

Helge Berntsen 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Otto Martin,

 

Jeg ser du har funnet bekreftelse for din hypotese, som da kanskje også inkluderer moren og bestemoren til "din" Thomas (1752-1828) ? Jeg kjenner ikke moren til din Jens, men jeg har en gang notert meg at hans antatte besteforeldre, Thomas Jensen Foss og Marthe Andersdatter, ikke fikk noen barn sammen. Det tilsier at Thomas Jensen Foss (1670-1752) må ha vært gift en gang til, med moren til din Jens og hans bror Bent. Kan du bekrefte dette ?

 

Mvh

Helge Berntsen 

 

Hei, Helge

 

Iflg. Tveite er Jens Thomassen Foss (dsk 1768) gift med Gunille Nilsdatter Trøe (dsk 1768), som jeg regner med kommer fra Høvåg. Jens er på sin side sønn av Thomas Jensen Foss (f. ca. 1670,  dsk 1752), som etter det første, barnløse ekteskapet med Marthe Andersdatter (dsk 1727) ble gift med Todne Jørgensdatter Høigilt (som altså er mor til Jens).  Så du har rett, Thomas d.e. var gift to ganger.

 

Mvh Otto MC

Endret av Otto Martin Christensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.